Setari Cookie-uri

De ce sunt femeile batute de soti?

Violenta in familie este un fenomen destul de frecvent intalnit, mai ales in mediul rural, unde predomina mentalitatea conservatoare. El nu lipseste insa nici la niveluri mai inalte, dar este ascuns in spatele discretiei, al rusinii sau al dorintei de a pastra o imagine publica decenta.

Violenta in familie este un fenomen destul de frecvent intalnit, mai ales in mediul rural, unde predomina mentalitatea conservatoare. El nu lipseste insa nici la niveluri mai inalte, dar este ascuns in spatele discretiei, al rusinii sau al dorintei de a pastra o imagine publica decenta.

Am citit de curand o carte foarte interesanta scrisa de Contanta Ghitulescu-Vintila “Biserica, sexualitate, casatorie si divort in Tara Romaneasca a sec. al XVIII-lea”. Scriitoarea releva faptul ca femeia era pedepsita fizic de barbat in mod obisnuit, iar preotul ( cel care avea menirea de impaca partile) recurgea doar la mustrare. Daca femeia cerea divortul pe baza violentei, nu ii era satisfacuta cererea decat in cazul in care bataia fusese atat de grava incat abia putea sa isi formuleze plangerea. Bataia nu era vazuta ca o umilinta, ci ca o indreptare. In schimb, daca femeia ridica mana asupra barbatului, divortul se acorda imediat. Femeia considerata adultera era trimisa la manastire, iar daca sotul nu o mai primea inapoi, putea fi calugarita cu sila. In cazul barbatului, acesta era doar mustrat si sfatuit. Aceasta este mostenirea poporului roman in ceea ce priveste mentalitatea familiala si, din pacate, cateva dintre aspectele importante au ramas neschimbate.

O contributie esentiala, desi atenuata de lumea moderna, o are biserica, potrivit careia barbatul este capul familiei, el trebuie sa iubeasca femeia, iar aceasta este obligata sa il respecte. De altfel, cine a participat la ritualul cununiei religioase a observat ca preotul rosteste urmatoarele cuvinte: “Deci fiecare sa-si iubeasca femeia sa ca si pe sine, iar femeia sa se teama de barbat.” Reprezentantii bisericii contrazic ideea ca o astfel de formulare indeamna la violenta in familie, interpretand cuvintele intr-o forma mult mai blanda si anume ca femeia trebuie sa se teama pentru barbat, sa se ingrijeasca de el, nu sa ii fie frica. Ma intreb oare daca toti oamenii au atata subtilitate si forta de patrundere incat sa citeasca dincolo de cuvinte. Ce poate sa inteleaga nea Gheorghe altceva decat ceea ce spune preotul raspicat?

Literatura romana este si ea incarcata de scene de familie marcate de violenta conjugala. Elevii de cls a VIII-a invata inca din romanul “Baltagul” ca femeia trebuie sa indure puterea barbatului ei si ca are datoria sa il respecte in continuare, chiar daca acesta vine de la carciuma cu chef sa scoata dracii din ea. Exemplul mamei care accepta injuriile sotului si se resemneaza tacit in fata autoritatii acestuia constituie un punct de reper pentru copiii care vor fi adultii de maine. Nu rareori se intampla ca mama sa il educe pe baiat spunandu-i ca nu este potrivit pentru el sa spele sau sa dea cu matura si nici sa fie condus de o femeie in treburile persoanale, ba chiar il indeamna sa o puna la punct atunci cand aceasta da semne de emancipare.
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
31 August 2007
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.