"Businessul cu imbracaminte imi curge prin vene", spune Gerard Losson, proprietarul grupului Formens, dupa o vizita prin fabrica sa din Botosani. Costumele barbatesti primesc aici etichetele unor branduri renumite si pleaca in peste 30 de tari, unde ajung in vitrinele de pe principalele artere comerciale din lume. Compania sa, Formens, este unul dintre principalii producatori de costume barbatesti din Europa, iar omul de afaceri a inceput sa dezvolte din 2015 business-ul de retail: va duce brandul Louis Purple din zona made to measure in cea de ready to wear si va inaugura oficial primele patru magazine.

Francezul in varsta de 45 de ani produce costume barbatesti in Romania de la finalul anilor '90, iar Formens este, potrivit calculelor sale, unul din cei mai mari cinci producatori din Europa. Spune ca lucreaza tot timpul si, pentru ca nu ii place sa piarda timpul pe drum, apartamentul sau din Paris este in spatele showroom-ului din capitala Frantei, in timp ce in Botosani locuieste chiar deasupra fabricii de 17.000 mp, unde sunt produse circa 30% din volumele totale ale grupului.

In total, grupul produce anual circa 700.000 de costume in fabricile din Botosani si Dorohoi (de pantaloni) si in alte 12-15 fabrici partenere (cand se lucreaza la capacitate maxima) din Romania, Ucraina si Republica Moldova. In total, businessul a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 43 mil. euro in 2014, iar pentru 2015 Gerard Losson estimeaza o crestere de 10%. Prin comparatie, cifra de afaceri a Formens nu depasea 3,2 mil. euro in 2005.

Omul de afaceri francez isi propune ca afacerile Formens sa ajunga la 65 mil. euro pana in 2019. Ca model de business, 97,7% din productia Formens merge la export, iar cea mai mare piata pentru companie este Franta, care "absoarbe" 88% din productie.

Gerard Losson iese, insa, din paradigma producatorului in sistem lohn si incearca sa schimbe registrul business-ului. In 2009 a lansat brandul Louis Purple, de made to measure (croitorie la comanda), in care a investit peste 1 mil. euro, si acum duce acest brand in zona ready to wear, profitand de preturile bune pe care le poate negocia si de productia proprie pentru a aduce in piata un pret care sa ii permita vanzari de volum. Mai mult, Losson vede in zona de retail potentialul de crestere al business-ului in urmatorii ani. Concret, retailul poate sa aduca aproape 50% din cifra de afaceri.

magazin Louis PurpleStrict pe zona de productie lohn, Losson incearca sa diversifice cat mai mult pietele si deja are peste 30 de tari in care exporta, inclusiv in SUA, de foarte scurta vreme. Astfel, ponderea exporturilor din Franta, desi majoritara, este in scadere fata de 2012. A doua piata dupa Franta pentru compania care produce in sistem lohn este Marea Britanie. “Franta este, din pacate, o economie bolnava si incercam sa depindem din ce in ce mai putin de piata franceza”, a declarat Losson. El mentioneaza ca printre potentialii noi clienti se numara si un grup din Hong Kong care detine branduri importante si doreste produse pentru piata din China. "Clientii chinezi nu accepta sa cumpere produse made in China", spune Losson.

Louis Purple, planurile de retail ale lui Gerard Losson

Pe langa incercarea de a minimiza riscurile printr-o impartire a clientilor pe cat mai multe piete, Losson a hotarat sa faca un alt pas important, lansand bandul de retail Louis Purple, care va deschide in cateva saptamani primele patru magazine in Bucuresti, Iasi, Timisoara si Cluj, cu o investitie in amenajare de circa 120.000 euro per magazin. Brandul Louis Purple a fost creat in urma cu cativa ani de Formens ca brand made to measure, existand colturi Louis Purple in magazine multibrand. Acum, insa, compania a creat un concept de retail care va oferi vestimentatie masculina ready to wear cu preturi variind de la aproape 900 de lei, la 500 de euro pentru un costum, in functie de gama. “Am incercat sa mizam pe volum si sa aducem preturile cat mai jos, desi produsele noastre din gama de top nu se gasesc in afara Romaniei la mai putin de 1.000 de euro”, spun oficialii companiei. Losson isi propune, de altfel, ca brandul Louis Purple sa devina pana la final de 2016 cel mai mare retailer de costume barbatesti din Romania, la o retea de 8-10 magazine.

FormensCe inseamna cel mai mare vanzator de costume barbatesti din Romania in cifre? In opinia lui Losson, atingerea acestui obiectiv presupune circa 50.000 de costume vandute anual. De asemenea, omul de afaceri se asteapta la un profit net de 10% din al doilea an de activitate pentru Louis Purple. In magazinele Louis Purple va exista in continuare si o zona made to measure prin prezenta unei cabine virtuale care trimite un avatar al clientului la fabrica din Botosani, astfel incat costumele sa poata fi confectionate.

Planurile omului de afaceri sunt ca in 2019, dintr-o cifra de afaceri de 65 mil. euro a grupului, 30 mil. euro sa provina din reteaua de magazine Louis Purple, asteptandu-se ca pana atunci reteaua sa cuprinda circa 60 de unitati, din care majoritatea pe pietele externe (maximum 10 sunt preconizate pentru Romania-n.r.). Planul lui Losson este ca extinderea Louis Purple in strainatate sa aiba loc printr-o forma de franciza bazata pe comision de asociere si pe piete din strainatate. Tipul de extindere pe baza de comision de asociere presupune ca francizatul va realiza investitia in magazin, insa stocul de marfa va fi in proprietatea Formens. Pe de alta parte, pe plan local toate magazinele vor fi proprii.

Povestea fabricii Formens din Botosani

Povestea Formens a inceput cu intrarea in industria productie de textile a lui Gerard Losson. Cu un background in zona de utilaje textile, Gerard Losson, alaturi de un prieten care lucra in retail, au gasit, in 1996, ca oportunitate un business in productie, in conditiile in care intre '93 si '95 intreaga industrie textila franceza suferea, iar fabricile se inchideau rand pe rand, dupa cum povesteste Losson. Omul de afaceri spune ca partenerul sau, lucrand in retail, a observat necesitatea unui producator, pentru ca retailerii se confruntau cu mari probleme. Asa au inceput sa faca productie. Au avut initial o fabrica in Portugalia, apoi in Tunis, pentru ca apoi sa descopere Botosaniul, un oras cu traditie importanta in confectii si care oferea oportunitati mai bune si specialisti, una din marile probleme ale industriei. De partenerul alaturi de care a inceput business-ul s-a despartit in 2005, cand apropierea de China a inceput sa omoare fabricile din nou. "Strategia mea a fost diferita, am vrut sa adaug valoare si asa ca am creat zona de made to measure, in 2010 avand chiar un departament specializat", spune Losson. Partea de Made to Measure reprezinta circa 15% valoric din business si doar 3,5% ca volum.

FormensFormens in cifre

  • Cifra de afaceri 2014: 43 mil. euro
  • Numar angajati: 1.030 angajati –870 Formens Botosani + 160 la Europant Dorohoi
  • Suprafata de productie: 23.000 mp –17.000 Formens + 6.000 Europant
  • Nr. de clienti activi: 309
  • Nr. tari export: 32
  • Procent export: 97,7%
  • Fabrici partener: 8, numarul ajunge la 12-15 cand se lucreaza la capacitate maxima
  • Echivalent costume: ready to wear 700.000 / made-to-measure 25.000 din care 7-8.000, marca Louis Purple.
  • Investitii totale pana in prezent: 6,5 mil. euro
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri