Setari Cookie-uri

INML nu mai eliberează certificate de virginitate la cerere

Institutul de Medicină Legală Mina Minovici (INML) nu mai eliberează certificate de virginitate la cerere, indiferent de vârstă

Decizia a fost luată după ce societatea civilă a atras un semnal de alarmă asupra acestor teste încă practicate în România și considerate de Organizația Mondială a Sănătății o încălcare a drepturilor omului, printr-o campanie națională de eliminare legislativă a acestor certificări - campanie ce a atras, până la acest moment, peste 40.000 de semnături în urma petiției online demarate. Totodată, mai mulți influenceri din România, printre care Dana Rogoz, Sore, Sânziana Negru, Atena Boca și Oana Trifu, s-au implicat în susținerea acestei campanii, militând pentru eliminarea testelor de virginitate.

O primă reușită: din iunie 2022, INML nu mai eliberează certificate de virginitate la cerere. Campania continuă până când testele sunt eliminate din toate celelalte unități medicale din țară

Citește și:

Începând cu 10 iunie a.c., INML nu mai eliberează certificate de virginitate la cerere, indiferent de vârstă, potrivit unei note semnate de directorul INML, George Cristian Curcă. Până de curând, unitățile de medicină legală din România eliberau certificate de virginitate pentru fete și femei, la cerere, deși Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Organizația Națiunilor Unite (ONU) au cerut, încă din 2018, interzicerea acestor teste, considerându-le o încălcare a drepturilor umane. Potrivit OMS, nu există dovezi științifice că metoda poate dovedi dacă o femeie ori o tânără a avut sau nu act sexual vaginal. Medical vorbind, inspecția himenului are o precizie mai mică de 10% în ceea ce privește determinarea virginității în cazul fetelor și femeilor examinate. Așadar, testul este practic inutil, iar procedura poate provoaca traume celor examinate.

Citește și:

    În 2019, în România, testele de virginitate au reprezentat 2% din totalul examinărilor din cadrul unităților aflate în subordinea Institutului de Medicină Legală Mina Minovici (INML) – adică, aproximativ 1.000 de teste pe an. Acestea sunt realizate în diverse unități de medicină legală din țară, din toate județele. În prezent, există două tipuri de examene: cele care au legătură cu o anchetă penală și cele realizate la cerere, de către părinți – în special, de către tați.

    Influencerii din România susțin #DeNetestat. Printre ei: Dana Rogoz, Sânsiana Super, Sore și Atena Boca

    Pe 6 iunie a.c., Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (V.I.F.) a tras un semnal de alarmă asupra acestor testări medico-legale abuzive și traumatizante, la care pot fi supuse tinerele din România, lansând campania națională #DeNetestat, ce-și propune să elimine testele de virginitate din legislația autohtonă.

    Citește și:

      “Faptul că INML nu mai eliberează aceste certificate de virginitate la cerere este un prim pas către normalitate, ne dă speranță în tot acest demers. Mulțumim tuturor care s-au implicat în sprijinirea cauzei și au făcut posibilă această primă decizie. Ne propunem să demonstrăm că virginitatea este doar un concept social, cultural și religios, care reflectă discriminarea de gen a fetelor și femeilor. Acest test nu are vreo însemnătate medicală și poate cauza daune psihologice celor care îl susțin”, punctează Andrada Cilibiu, Coordonator PR și Comunicare al Centrului FILIA, organizație ce face parte din rețeaua VIF, susținătoare a campaniei #DeNetestat.

      Campania a fost lansată cu ocazia desfășurării examenelor de bacalaureat din România, printr-o paralelă efectuată între examenul maturității (examenul de BAC) și examenul de verificare a virginității. Astfel, liceenii din România au aflat despre existența unei practici medicale rămase din vremuri apuse și, anume, examinarea virginității fetelor, supranumită și „examenul cu două degete”.

      Mai mulți influenceri, cunoscuți opiniei publice din România, s-au implicat în susținerea campaniei #DeNetestat, atrăgând atenția comunității lor de următori online asupra existenței acestor certificate și militând pentru eliminarea lor. Printre influencerii care au susținut campania se numără: Dana Rogoz, Sore, Atena Boca, Oana Trifu, Noemi Meilman, Sînziana Sooper, Beatrice Olaru și Alma Cazacu, Ada Galeș, Andreea Retinschi și Silviu Faiăr.

      Peste 40.000 de semnături colectate într-o săptămână

      Subiectul campaniei naționale sociale #DeNetestat a fost lansat în dezbatere pe agenda publică și a fost urmat de o petiție online de eliminare a acestor examinări din legislația din România, adresată Ministerului Justiției, Ministerului Sănătății, dar și Institutului Național de Medicină Legală.

      Peste 40.000 de semnături au fost colectate, până acum, în cadrul petiției online – desfășurate pe platforma organizației non-guvernamentale Campaniamea.Declic.ro, în doar o săptămână de la lansarea campaniei. Petiția este în continuare deschisă celor care doresc să se alăture acestei cauze, ea putând fi semnată AICI. Reprezentanții Rețelei VIF, semnatari ai campaniei, își propun să adune peste 50.000 de semnături, până la sfârșitul lunii iunie.

      “Ne bucură enormă receptivitatea oamenilor la mesajul campaniei și numărul mare de semnături de susținere pe care l-am strâns într-un timp atât de mic. Suntem foarte mândri ca eforturile susținute ale Rețelei VIF și ale societății civile a determinat eliminarea testelor din INML, o prima schimbare în bine. Nu ne oprim însă aici, ci continuăm să spunem că virginitatea e #DeNetestat până când testele de virginitate vor fi eliminate complet din toate unitățile de medicină legală din țară” declară Roxana Niță, Director de Creație DDB România.

      Acțiuni de promovare

      #DeNetestat este o campanie socială, semnată de Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (VIF), realizată pro bono și comunicată în parteneriat cu agențiile DDB România, ABIS Studio, Porter Novelli, Media Investment, cu sprijinul regizorului Iulia Rugină, actriței Voica Oltean, compozitorului Mihai Dobre și fotografului Adi Bulboacă.

      Campania prezintă un film emoționant, în care protagonista este o adolescentă supusă la acest examen, chiar în preajma simulărilor pentru examenului de BAC. Tânăra povestește despre anxietatea cu care se confruntă, deseori, înaintea examenelor pe care urmează să le susțină.

      Campania cuprinde acțiuni de comunicare desfășurate în mediul online (social-media) și în presă, o campanie de publicitate outdoor în București (led screen-uri în 21 de locații, unele amplasate în preajma liceelor și universităților), acțiuni de vizibilitate în cadrul târgurilor liceelor și universităților din Capitală, precum și PR stunt-uri în universități. Campania se derulează până la sfârșitul lunii iunie.

      Vizionare placuta


      Carmen este redactor-șef Kudika.ro și scrie de când își aduce aminte. A început cu integrame sustrase pe furiș de la tatăl ei și 30 de ani mai târziu se relaxează...

      Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

      Ti-a placut acest articol?

      Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.