În această săptămână,am avut ocazia să stăm la povești cu Ruxandra Șerban, antreprenoare francofonă cu inimă de artistă. Pe de-o parte, ea activează în peisajul antreprenorial și a pus bazele unei companii care va colabora cu Netflix pentru vânzarea de producții românești.

”Riscul este mai mare ca într-un business obișnuit, însă ceea ce vreau să fac cu Vent d’ est este organizarea activității ca într-o fabrică, cu un framework propriu, cu KPI, cu planning-uri clare, cu atragerea de investitori români și străini în proiect.”

Vă invit să îi descoperiți mai jos povestea și planurile de viitor.

1. Activitatea ta profesională este foarte bogată și foarte diversă. Ești founder, coach, muzician, CEO, actriță și ai în plan înființarea Confederației Naționale a Antreprenoriatului Feminin la Paris. Care este liantul tuturor acestor activități?

Dorința de a lăsa ceva în urma mea, dorința de a contribui la crearea unei lumi mai bune, dorința de a evolua și de a deveni în fiecare zi o mai bună versiune a mea, dorința de a ajuta românii și România să își ocupe locul pe care îl merită în lume.

2. Dacă ar fi să te prezinți într-o singură frază, care ar fi aceasta?

Sunt femeie, mamă, antreprenor și artistă.

3. Cum arată o zi obișnuită din viața ta, din momentul în care te trezești până adormi? Ce te ajută să te organizezi, cum ții pasul?

Astăzi o zi obișnuită din viața mea este foarte diferită de înainte. Înainte mă trezeam, de cele mai multe ori, obosită și împovărată de ce “trebuia” să fac în ziua respectivă, mâncam, plecam la birou, reușeam să fac sport în pauza de prânz, mă reîntorceam la birou, acasă și tot așa. Acuma, când mă trezesc dimineața, în primul rând îmi iau un moment pentru mine: fac puțină mișcare, meditez, îmi exprim recunoștința față de Univers pentru tot ceea ce am, îmi stabilesc obiectivele pentru ziua respectivă și mă pun pe treaba: call-uri, întâlniri, muncă de birou. Am înțeles că pot să lucrez de oriunde, nu trebuie să fiu neapărat la birou. De două ori pe săptămână fac canto, când am timp cânt la pian, dacă sunt distribuită într-un film îmi pregătesc rolul.

Seara și weekend-urile, de regulă, când nu sunt plecată, le dedic copiilor și familiei. Gătim împreună, povestim despre ziua care tocmai a trecut, vorbim foarte mult, râdem și bineînțeles mâncăm. Ne place să mâncăm sănătos și proaspăt.

4. Ai momente când te uiți în oglindă și simți că nu mai poți? Ce îți spui în astfel de momente?

Niciodată. Am trecut prin astfel de momente, dar acum nu mai este cazul. Pot să spun că mă bucur de fiecare moment pe care îl trăiesc și că sunt recunoscătoare pentru fiecare experiență pe care o am: toate îmi sunt utile; unele mă ajută să progresez, altele îmi permit să învăț.

5. Ai înființat în 2004 agenția de publicitate ERKA și mai târziu ai intrat pe piața co-producției cinematografice. Care e cea mai mare asemănare între cele două zone, care e cea mai mare deosebire și unde se întâlnesc la mijloc?

Asemănările constau în faptul că ambele industrii, atât cea a publicității, cât și cea de entertainment, sunt bazate pe creativitate și lucrezi cu oameni creativi, există cerere și ofertă, clienții sunt B to B (Business to Business) to C (Consumer).

În film însă, clienții sunt mult mai puțini (ai câteva platforme de VOD, câteva stații tv și cinematografe), poți atinge un număr mult mai mare de oameni, riscul este mai mare ca într-un business obișnuit, însă ceea ce vreau să fac cu Vent d’ est este organizarea activității ca într-o fabrică, cu un framework propriu, cu KPI, cu planning-uri clare, cu atragerea de investitori români și străini în proiect.

6. Locuiești și activezi de multă vreme în Franța, iar acest lucru înseamnă că ai explorat peisajul antreprenorial atât în România, cât și în Franța. Ce ar avea un antreprenor francez de învățat de la un român și invers, ce ar avea un antreprenor român de învățat de la un francez?

Antreprenorii sunt o specie aparte, cărora le place să facă lucrurile diferit, să găsească soluții, cărora nu le este teamă să își asume riscuri etc. Este adevărat că francezii, ca de altfel toti cei din Vest, au o experiență antreprenorială mult mai lungă față de noi, românii și cei din țările de Est și acest lucru se simte. Aș putea spune că francezii, față de români, își iau mult mai multe măsuri de siguranță, planifică lucrurile, sunt mai riguroși… au chestia asta în sânge. În plus, în Franța se studiază antreprenoriatul la facultate de ani de zile și universitățile de prestigiu pregătesc tinerii în direcția asta. Este evident că nu avem experiența lor, că suntem mai puțin riguroși, dar asta nu înseamnă că nu este bine.

7. Care a fost cea mai importantă lecție de business pe care ai învățat-o tu personal?

Să nu fii singur. Să te înconjori de cei mai buni, să te asociezi cu oameni cu care împărtășești aceleași valori și obiective.

8. Simți că o femeie antreprenor e tratată altfel decât un bărbat antreprenor? Dacă da, cum?

Simt că trăim într-o lume a femeilor și că acestea au de ceva timp mai multe avantaje ca bărbații. Or cel mai bine este să fie un echilibru.

9. Care sunt calitățile care trebuie să definească un antreprenor?

Încrederea în el, curajul de a face lucrurile diferit și de a își asuma riscuri, leadership-ul, viziunea, dorința de a avea un impact pozitiv.

10. Care crezi că e cea mai mare greșeală de business pe care ai făcut-o și ce ai învățat din ea?

Am făcut mai multe greșeli. Una dintre ele a fost dependența de un client. La început ești încântat pentru că vezi cum clientul respectiv te apreciază și îți încredințează din ce

în ce mai multe proiecte, mai mari… business-ul crește, dar în niciun caz cifra de afaceri pe care o realizezi cu un client nu trebuie să depășească 20% din cifra de afaceri totală a companiei, pentru că altfel ești în pericol.

O altă greșeală majoră pe care am făcut-o a fost faptul că nu am sharuit din firmă cu oamenii din echipă. Eu eram singură… ei erau 50. Și mă simțeam singură. Mă simțeam uneori ca o locomotivă care trăgea de 50 de oameni… Nu îmi era ușor. Dacă m-aș fi asociat cu cel puțin 10 dintre ei, sunt convinsă că lucrurile ar fi fost diferite.

O altă greșeală este confortul. Atunci când simți într-un business că ai atins o situație de confort, exact atunci trebuie să accelerezi dezvoltarea / inovația. Or tendința naturală este că, atunci când îți atingi obiectivele, clienții sunt mulțumiți, colaboratorii la fel … atunci trebuie să faci un push și în niciun caz să nu te culci pe o ureche.

11. Ce crezi că e mai important: o adaptare din mers sau un plan de business urmat cu strictețe?

Ambele. Consider că planul de business este extrem de important, ca să îți dea direcția, firul roșu și că este bine să te adaptezi, bineînțeles, la realitate în fiecare moment.

12. Ai lansat anul acesta Vent d' Est, un start-up care va colabora cu platforme de tipul Netflix sau HBO GO pentru vanzarea unor co-producții românești de video streaming. Care este povestea din spatele Vent d'Est și ce rezultate a obținut compania până în acest moment?

Start-up-ul este la început de drum. Dorința de a mă implica în acest business vine din pasiunea mea pentru actorie, dar și pentru antreprenoriat. Înainte îmi spuneam că antreprenoriatul este un job, iar actoria este un hobby. Am ales să le pun sub aceeași umbrelă, care este Vent d’ est.

Bineînțeles, la baza acestei decizii stau mai multe lucruri în afară de pasiune. Dar pasiunea este unul dintre ingredientele principale ale unui business.

De când am tangențe cu acest domeniu (actoria), am avut ocazia să întâlnesc oameni din industrie minunați și foarte talentați. În același timp am observat că pe platformele de video streaming internaționale, firmele provenite din România sunt aproape inexistente, or dacă vrem ca limba română, cultura românească să existe peste ani, este musai să fim prezenți pe platforme.

Mi-am spus că talentul și creativitatea românești, la care se adaugă experiența mea antreprenorială și internațională (business plan, framework de lucru și calitate) plus networking-ul, pasiunea mea pentru artă și pentru România, plus diaspora românească care poate funcționa ca un propulsator al filmelor românești peste hotare + implicarea în business a unor acționari / asociați cu care împărtășesc aceleași valori și aceleași visuri … voila … ar trebui să ne asigure, atât start-up-ului Vent d’ est, cât și României, succesul. Și, ceea ce este foarte important: oricine vibrează cu obiectivele Vent d’ est este binevenit… trebuie doar să mă contacteze și sunt sigură că vom putea găsi soluții. Pentru că știu că “unde-s mulți, puterea crește”.

Știu că pentru oamenii de afaceri din România, ideea de a investi într-un start-up nu este tocmai comodă, pentru că noi românii, în general, nu prea avem încredere. Or eu sunt absolut convinsă că doar în echipă (de asociați) poți să faci lucruri mari. De aceea, în următoarea perioadă voi face o mărire de capital, la care voi invita și alți antreprenori, prieteni să se alăture.

În paralel cu pregătirea operațiunii de mărire de capital, suntem în producție a lungmetrajului Remisivir, o comedie despre pandemie, co-scrisă de Bobby Bărbăcioru și de Gareth Brooks. Născut în București, Bobby a luat primul contact cu industria filmului în 2003, când i s-a oferit oportunitatea de a lucra pe platoul hitului Cold Mountain (cu Jude Law și Nicole Kidman în rolurile principale). Gareth Brooks este cunoscut pentru Juicy girl (2021), The Pact (2022) și Backwards Forward Forever.

De asemenea pregătim terenul pentru următoarea producție, un serial psihologic, pe care dorim să îl filmăm în 2023 și să îl distribuim publicului larg în 2024.

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: