Câte calorii are varza și ce beneficii sanatoase ne aduce?

Când vine vorba despre varză, avem numai vești bune, astfel încât acest aliment conține foarte mulți nutrienți, este benefic sănătății și totodată îl putem pune pe lista prietenilor cu silueta. Vă invităm să descoperiți câte calorii are varza, precum și numeroasele beneficii pe care aceasta le prezintă pentru sănătate.

Câte calorii are varza?

Varza este foarte săracă în calorii, având între 25 și 30 de calorii la 100 de grame. Aceasta înseamnă aproximativ 1-1,5% din necesarul total de calorii pentru o persoană cu un consum de 2500 calorii pe zi.

Tocmai de aceea varza este ideală pentru a fi consumată atât în dietă celor care doresc să piardă kilogramele în plus, cât și a celor care doresc să își mențină silueta.

Varza – conținut nutrițional

Varza este un aliment foarte bogat în fibre, care ajută tubul digestiv să aibă un tranzit bun. Este ideală pentru persoanele care își doresc să scape de balonare și mai ales de constipație. Pentru cei care nu știau, o porție de varză este ideală pentru reglarea tranzitului.

Varza conține vitamine:

  • Este foarte bogată în vitamina K, conține aproximativ 60% din DZR (doza zilnică recomandată);
  • vitamina C, oferind 36,6 mg sau aproximativ 61% din DZR la fiecare 100 g
  • vitamine din complexul B;

Varza conține minerale:

  • potasiu,
  • mangan,
  • fier,
  • magneziu;
  • zin;
  • seleniu;
  • fosfor.

Varza conține fitonutrienti:

  • Tiocianati;
  • indol-3-carbinol,
  • luteină,
  • zeaxantină,
  • sulforafan,
  • isothiocianați.

VARZA: Conținutul nutrițional complet la 100g

  • Calorii: 25 g
  • Glucide: 5.8 g
  • Proteine: 1.28 g
  • Grăsimi: 0.1 g
  • Fibre: 2.5 g
  • Sare: 18 g
  • Zahăr: 0 g
  • Acid aspartic: 0.122 g
  • Acid glutamic: 0.294 g
  • Alanină: 0.042 g
  • Arginină: 0.075 g
  • Histidină: 0.022 g
  • Cistină: 0.011 g
  • Betaină: 0.4 mg
  • Valină: 0.042 g
  • Prolină: 0.048 g
  • Serină: 0.053 g
  • Fenilalanină: 0.032 g
  • Glicină: 0.03 g
  • Triptofan: 0.011 g
  • Treonină: 0.035 g
  • Izoleucină: 0.03 g
  • Leucină: 0.041 g
  • Lizină: 0.044 g
  • Metionină: 0.012 g
  • Tirozină: 0.019 g
  • Acizi graşi mono nesaturaţi (total): 0.017 g
  • Acizi graşi poli nesaturaţi (total): 0.017 g
  • Acizi graşi saturaţi (total): 0.034 g
  • Apă: 92.18 g
  • Fructoză (inclusă în glucide): 1.45 g
  • Glucide/Zaharuri (total): 3.2 g
  • Glucoză / dextroză (inclusă în glucide): 1.67 g
  • Zaharoză (inclusă în glucide): 0.08 g
  • Maltoză (inclusă în glucide): 0.01 g
  • Calciu: 40 mg
  • Cupru: 0.019 mg
  • Fier: 0.47 mg
  • Fluor: 1 µg
  • Fosfor: 26 mg
  • Magneziu: 12 mg
  • Mangan: 0.16 mg
  • Potasiu: 170 mg
  • Seleniu: 0.3 µg
  • Zinc: 0.18 mg
  • Alfa caroten: 33 µg
  • Beta-caroten: 42 µg
  • Fitosteroli: 11 mg
  • Luteină + zeaxantină: 30 µg
  • Colină (Vitamina B4): 10.7 mg
  • Vitamina A, IU: 98 IU
  • Vitamina A, RAE: 5 µg
  • Vitamina B1 - Tiamină: 0.061 mg
  • Vitamina B2 - Riboflavină: 0.04 mg
  • Vitamina B3 (vit. PP) - Niacină: 0.234 mg
  • Vitamina B5 - Acid pantotenic: 0.212 mg
  • Vitamina B6: 0.124 mg
  • Vitamina B9 - Acid folic, DFE: 43 µg
  • Vitamina C: 36.6 mg
  • Vitamina E (alfa-tocoferol): 0.15 mg
  • Vitamina K (Filochinonă - vit K1): 76 µg

Varza: beneficii pentru sănătate

Beneficii varză: rol antioxidant, în reducerea stresului oxidativ

Varza este foarte bogată în antioxidanți, ajuntând astfel în neutralizarea radicalilor liberi din organism, cu efect nociv și reducând stresul oxidativ.

Retail jobs

Radicalii liberi de oxigen au efect distructiv asupra celulelor și destabilizant asupra ADN-ului, astfel încât, atunci când nu se menține echilibrul între stres oxidativ, procese antioxidante, inflamație și procese de regenerare și refacere, crește riscul de apariție a canceurlui.

Beneficii varză: combate costipația și ameliorează tranzitul

Dieta modernă necesită o bună suplimentare de fibre, lipsa acestora fiind atât de mare încât pentru unii dintre noi prafurile bogate în fibre, ca suplimente ajutătoare au devenit deja utile. Aceasta înseamnă că nu ne mai ajung fibrele din alimentație. Foarte posibil ca în dieta modernă nu ne mai orientăm către aceste alimente cu un conținut ridicat în fibre, nu mai consumăm cerealele integrale și așa mai departe.

Varza ne salvează în astfel de situații, pentru că prezintă un conținut foarte ridicat în fibre, așadar cei care suferă de constipație ar trebui să introducă varza în regimul lor obișnuit.

Beneficii varză: susține sănătatea microbiomului

Microbiomul intestinal reprezintă ansamblul tuturor microorganismelor benefice sănătății noastre. Dealtfel, cu o mare parte dintre aceste bacterii și microorganisme trăim în sinergie, adică fără acestea sănătatea și viața noastră ar fi în pericol.

Prin urmare, fără un echilibru al florei intestinale nu prea putem fi sănătoși. Mai mult decât atât, avem nevoie de o diversitate mare de specii ale microbiomului ca să rămânem sănătoși și să trăim cât mai mulți ani.

Aceste microorganisme se hrănesc cu alimentele pe care noi le mâncăm, așadar dacă vrem să menținem diversitatea acestora, trebuie și noi să mâncăm variat și cât mai sănătos.

Varza, atât prin conținutul de fibre (utile microbiomului), cât și prin conținutul de fitonutrienti, vitamine și minerale, susține flora intestinală, având asfel numeroase beneficii sencundare, pentru sănătatea noastră.

Beneficii varză: ameliorează durerile de stomac, gastrită și ulcerul

Varza este un aliment foarte benefic sănătății stomacului, fiind recomandată celor cu stomac sensibil, care prezintă des dureri gastrice, arsuri gastrice, care se cunosc cu gastrită sau chiar ulcer. Este important de menționat că varza este ajutătoare în dietă, dar nu poate înlocui tratamentul de baza al bolii, prescris de către medicul specialist.

calorii varza, continut nutritional varza, beneficii consum varza, varza rosieFoto: Diana Taliun/ shutterstock.com

Beneficii varză: scade riscul de dezvoltare a cancerului

Așa cum explicam mai sus despre beneficiile anticancerigene dobândite prin microbiom, prin conținutul de fibre, precum și prin conținutul în antioxidanți, ei bine există câteva studii care conturează mai clar rolul anticancerigen al consumului de varză. Un studiu din Polonia a evidențiat o scădere considerabilă a riscului de cancer mamar la femeile care consumau cantități mari de varză.(1)

Există, desigur, o scădere a riscului general de dezvoltare a mai multor tipuri de cancer.

Glucozinolaţii găsiţi în varză pot fi transformaţi în compuși de tip izotiocianat, care au rol în prevenţia mai multor tipuri de cancer, cum ar fi: cancerul de vezică urinară, cancerul mamar, cancerul de colon și cel de prostată.

Beneficii varză: ajută în combaterea anemiei și prevenției bolilor cardiovasculare

Atât prin conținutul în fier, cât și în vitamina C, consumul de varză ajută în scăderea riscului de a dezvolta anemie.

De asemenea, consumul de varză poate ajuta în prevenirea bolilor cardio-vasculrae. Menționăm că în acest caz vă recomandăm cu precădere varză roșie. Antocianinele din varza roşie reprezintă compenente cheie în menţinerea sănătăţii cardiovasculare şi ajută la protejarea celulelor roşii din sânge (eritrocite sau hematii).

Beneficii varza: reduce inflamatia cronică

Inflamatia cronică este întâlnită în majoritatea bolilor pe care le putem dezvolta, referire făcând la bolile cronice: boli maligne, inflamatorii, autoimune, cardiovasculare etc.

Elementul comun al acestor patologii este inflamatia cronică.

Iată de ce, în ultmele decenii, tot mai multe studii s-au concentrat în jurul inflamației cronice.

Referinte:

  1. Cabbage May Cut Cancer Risk (studiu)

Sursa foto articol: Natalia Vostrikova/ shutterstock.com

Vizionare placuta


Kudika
3 Iulie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri