Setari Cookie-uri

Amenintarea papusii Barbie

Inocenta si sexy, plurivalenta si omnipotenta, papusa Barbie este un model american care a influentat si influenteaza imaginea de sine a multor fetite si femei. Dorind sa promoveze valorile americane, se pare ca papusa a facut mai mult rau, date fiind numeroasele acuzatii ce i-au fost adresate.

Inceputurile Un personaj de benzi desenate, Bild Lilli, a fost cel care a inspirat-o pe Ruth Handler atunci cand a creat celebra papusa Barbie. Lilli era o vampa care stia ceea ce isi dorea si se folosea de barbati pentru a isi atinge scopurile. Trecutul discutabil al personajului pornografic Lilli a fost sters cu buretele in martie 1959 cand numele i-a fost schimbat in Barbie. Dintr-un personaj pentru barbati adulti, Lilli a devenit Barbie, papusa preferata a fetitelor. Debutul lui Barbie a avut loc la Targul anual de jucarii din New York in 1959. Papusa a fost primita initial cu reticenta de parintii care nu o vedeau decat ca un simbol sexual. Sotii Handler nu au fost deziluzionati, ci au pornit la drum catre California, unde papusa imbracata intr-un costum de baie negru cu alb a creat furori. Dovada: in primul an de la lansare au fost vandute aproximativ 351.000 de papusi. Barbie - femeia model? Papusa preferata a fetitelor americane a iscat de-a lungul anilor numeroase controverse. Dimensiunile nerealiste ale papusii, stilul ei de viata au fost considerate daunatoare pentru imaginea de sine a fetitelor. Fie ca vrem sau nu, Barbie a devenit un model de viata pentru copii si nu numai. Initial, Ruth Handler a afirmat ca papusa le ajuta pe fetite, care devin mai increzatoare in sine intrucat sunt lasate sa se joace cu un personaj matur (cu sani). Fetitele ar putea sa isi proiecteze imaginea de sine in viitor prin intermediul papusii Barbie. Nicidecum, au afirmat criticii. In primul rand, dimensiunile papusii sunt total diferite de cele ale unei femei normale. Daca primele papusi Barbie ar fi fost persoane normale ar fi avut masurile 99-46-84 , ar fi avut in jur de 1.80 m inaltime, iar gatul ar fi fost de doua ori mai mare decat al unei femei obisnuite. Mai mult, papusa Barbie ar fi fost privata de "miracolul" menstruatiei, intrucat procentul de grasime corporala ar fi fost prea scazut (17%-22%). Asa ar trebui sa se proiecteze fetitele in viitor? Long live anorexia nervosa! Tema dimensiunilor nerealiste ale papusii a generat numeroase discutii in urma carora compania Mattel a decis sa adauge cativa milimetri taliei papusii si sa ii rotunjeasca bazinul. Cu toate acestea, infatisarea ei este in continuare imposibila din punct de vedere anatomic. Cindy Jackson, fondatoarea Cosmetic Surgery Network, a incercat sa devina o Barbie in carne si oase. A fost nevoie de peste 20 de operatii estetice si 55 000 de dolari, dar succesul nu i-a fost garantat. Atunci cand te gandesti la Barbie iti imaginezi o papusa blonda cu ochi mari, albastri. Cu toate acestea, Barbie a cunoscut si variante locale - hispanice, afro-americane, asiatice etc. Aceste papusi nu au avut succes intrucat chipul lor era puternic "americanizat". Nu poate fi vorba despre diversitate culturala in acest caz, ci de suprematia americana. Creatorii papusii au afirmat ca Barbie promoveaza de asemenea independenta femeii. Independenta dusa la extrem... Numeroasele meserii incercate de plurivalenta papusa impun ideea ca o femeie poate face orice... in acelasi timp. Doctorita, asistenta, dentist, vanzatoare la McDonald's, angajata a Disneyland, astronaut, manechin, star rock, politician (a candidat la presedentie in 1992, 2000 si 2004), pompier si multe altele, omnipotenta papusa le-a facut pe toate. Papusa Barbie trebuia sa se se conformeze normelor societatii, asa ca si-a gasit in 1961 si un partener in persoana lui Ken. In 2004 cei doi s-au despartit dupa 43 de ani de concubinaj. Oare cine a parasit pe cine? Umbla vorba ca imposibilitatea lui Ken de a se decide sa o ceara in casatorie pe aleasa sa au facut-o pe Barbie sa nu il mai doreasca. S-a afirmat ca Barbie ar promova societatea de consum date fiind numeroasele accesorii pe care ea le detine, hainele de lux (create de Calvin Klein, Christian Dior, Escada, Donatella Versace si multi altii), masinile, casele. Se pare ca Barbie nu este femeia perfecta ci este femeile perfecte. Un articol de Andra Micu
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
26 Iulie 2006
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.