Setari Cookie-uri

Razboiul sexelor: top 8 cariere ale femeilor de pe ecran

Specia “femeia carierista” are o speranta de viata minimala in Romania – ne zdrelim coatele pe bancile facultatilor, avem in plan sa urcam pe culmile succesului, sa razbim intr-o meserie, sa ne cataram pe cadavre pana in varful scarii ierarhice, sa detronam Barbatul din functia de conducere care, in societatea noastra patriarhala, i se cuvine... si apoi, la un moment dat, suna alarma. Ceasul biologic cu hormonii lui spioni se infiltreaza in maiestuosul nostru plan si bazaie asurzitor, cat sa reduca la tacere indoiala... am esuat oare?

Nu. De fapt, la primul clinchet al ceasului dezorientant, ne dam seama ca, pe harta noastra premeditata, itinerariul nu mai e unidirectional, tocmai PENTRU CA suntem femei. E minunat – o bifurcatie in drum vine sa ne aminteasca de liberul arbitru, de bucurii nesperate pe taramuri unde accesul Barbatului e restrictionat. Sa ramana Ei cu Muntele Athos, noi avem exclusivitate pe Maternitate! Despre asta vom vorbi in continuare: despre cele mai realizate personaje feminine de pe ecran, acele femei puternice care ne pot servi drept modele pentru ca exceleaza in orice si-au propus – o cariera conventionala, sau cariera de a fi Mama.

Realizat de Ioanina

Luptatoare – in multiple sale incarnari (politist, agent secret sau federal, asasin sau boxer etc.), acest gen atipic de cariera subliniaza pasii uriasi facuti de femei intr-un timp relativ scurt. Cu doar doua secole in urma, femeile erau muze ftizice iubite cu foc in poemele romanticilor, iar rolul lor in societate era daca nu inexistent cel putin redus la prestarea functiilor reproductive sau la exersarea instinctului matern. O femeie cu spinare inflexibila era marginalizata in societate, dupa cum ne exemplifica romanele lui Jane Austen sau “Legaturi periculoase” al lui Laclos, unde Marchiza de Merteuil se vede nevoita sa recurga la tertipuri pentru a-si pastra independenta fara stirbirea reputatiei. In ecranizarea romanului francez de secol 18, Glenn Close are o interventie pe care am putea-o descrie ca avangardista, avand in vedere accentele feministe ale discursului ei: “A trebuit sa ma inventez, si sa inventez modalitati de a evada la care nimeni nu se gandise inaintea mea. Si am reusit pentru ca am stiut mereu ca menirea mea pe-acest pamant este sa domin sexul tau [barbatesc, n.tr.], si sa il razbun pe al meu”. Astazi, in schimb, femeile isi fac loc cu indarjire in sfere si meserii de regula rezervate barbatilor: “G.I. Jane”, “La Femme Nikita”, “Alias” (TV), “In Plain Sight” (TV), “Long kiss Goodnight”, “A Million Dollar Baby” sau “Serial Mom” sunt doar cateva titluri care scot la rampa astfel de “uzurpatoare”.
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
4 Martie 2010
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.