Cum combatem anemia cu ajutorul alimentației?

Tot ceea ce mâncăm își pune amprenta asupra stării noastre generale. Dar dacă alimentele din dieta noastră zilnică ne-ar ajuta să luptăm împotriva unor tulburări, precum anemia? Iată ce este recomandat să mănânci, astfel încât să ții anemia departe

Pentru mulți dintre noi, anemia poate fi o adevărată provocare, indiferent de vârstă. Chiar dacă vârstnicii, femeile însărcinate și copiii sunt cei mai predispuși la apariția acestei afecțiuni, oricine poate ajunge, la un moment dat, să se confrunte cu anemia și cu repercusiunile sale. Fiindcă, de multe ori, evoluează în tăcere, anemia ajunge să fie diagnosticată într-o fază avansată, atunci când cei afectați încep să acuze simptome supărătoare. Cum putem, deci, să evităm această afecțiune și cum identificăm manifestările ei?

Ce este anemia și cum o depistăm?

Sângele are numeroase tipuri de celule componente, globulele roșii fiind printre cele mai cunoscute, alături de leucocite și trombocite. Globulele roșii se mai numesc și hematii sau eritrocite și sunt responsabile de transportul oxigenului către țesuturi, iar sinteza lor în organism depinde, într-o mare măsură, de proteina numită hemoglobină. La producerea de globule roșii contribuie, deopotrivă, și vitamina B12, fierul și acidul folic.

Retail jobs

Atunci când, din diferite cauze, nivelul de hemoglobină sau numărul de globule roșii este unul scăzut, apare tulburarea numită anemie. Simptomele acestei afecțiuni includ: stări de oboseală, aspect palid al pielii, amețeli (uneori cu episoade de leșin), dureri de cap și scădere nejustificată în greutate. Medicul va stabili diagnosticul de anemie în urma unui control medical amănunțit și a unui set de analize de laborator. Acesta presupune, de regulă, hemoleucograma completă (eritrocite, leucocite, trombocite, hematocrit, hemoglobina), sideremia (nivelul de fier din sânge), feritina și acidul folic. De asemenea, în cazul oricărei anemii, trebuie identificată cauza (carențială, pierderi de sânge, tulburări de formare a globulelor roșii, cancer etc.)

Cum se tratează anemia?

În funcție de carența identificată, medicul va prescrie tratamentul corespunzător tipului de anemie. Spre exemplu, în anemia feriprivă, se recomandă suplimente pe bază de fier, în timp ce vitamina B12 este prescrisă pacienților cu anemie megaloblastică sau pernicioasă. Există, uneori, cazuri extreme, când se dovedește a fi necesară transfuzia de sânge, însă acest tip de tratament se aplică la persoanele care fie au pierdut cantități mari de sânge, fie au depistat anemia într-un stadiu foarte avansat.

Desigur, cea mai bună metodă de tratament rămâne prevenția, așadar, analizele periodice pot fi foarte utile în depistarea timpurie a anemiei. În același timp, persoanele care au o predispoziție la carențele responsabile de declanșarea anemiei pot preveni această afecțiune prin administrarea de suplimente alimentare care conțin fier, acid folic, complexul de vitamine B și chiar vitamina C.

5 alimente benefice pentru persoanele care suferă de anemie

Un alt mod eficient de a menține un nivel optim de globule roșii în organism este prin ajustarea alimentației, astfel încât corpul să primească cantități suficiente din nutrienții necesari. Unele alimente au un conținut mai ridicat de fier, acid folic sau vitamine, astfel că pot susține organismul în lupta cu anemia. Printre acestea, se numără următoarele:

  • Leguminoasele - plantele din această categorie se bucură de concentrații mari de fier și acid folic în compoziția lor, ceea ce le face un aliat puternic împotriva anemiei. Astfel, asigură-te că incluzi mereu în dieta ta fasolea, mazărea, lintea sau năutul;

  • Ficatul - fie că este de porc, de pui sau de curcan, ficatul este un aliment care nu ar trebui să lipsească din meniul persoanelor care suferă de anemie. Acesta conține fier, acid folic și vitamine din complexul B;

  • Peștele și fructele de mare - pe lângă savoarea preparatelor de origine marină, te poți bucura și de alte avantaje ale acestora. S-a dovedit că atât carnea de pește, cât și fructele de mare conțin mult fier, ceea ce le face deosebit de utile în prevenția și tratarea anemiei. Poți apela, pe lângă produsele proaspete, și la peștele conservat în ulei, întrucât își menține conținutul ridicat de minerale;

  • Verdețurile - spanacul, păpădia, rucola, varza kale sau cea de Bruxelles le pot fi de mare ajutor celor care își doresc să urmeze o dietă bogată în fier. Le poți consuma atât gătite, cât și proaspete, sub forma unei salate savuroase;

  • Sfecla roșie - în afară de fier și vitamina C, sfecla mai oferă și potasiu, mangan și vitamina B12 celor care o consumă cu regularitate. Este un aliment foarte versatil, putând fi adăugată ca garnitură lângă un fel principal sau consumată în compoziția diferitelor sucuri sau smoothie-uri.

Pentru ca anemia să nu aibă câștig de cauză, ar fi ideal ca, în afara regimului alimentar și a tratamentului cu suplimente alimentare, să adopți un stil de viață echilibrat din toate punctele de vedere. Odihna corespunzătoare, renunțarea la fumat și menținerea unui consum redus de alcool vor contribui la protejarea organismului de afecțiuni cum este anemia.

Sursa foto: Shutterstock.com

Vizionare placuta


Kudika
4 Iulie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri