Sistemul Hata Yoga cuprinde opt faze sau etape, si anume: Yama (abtinerile), Niyama (indicatiile generale), Asana (posturile corporale), Pranayama (tehnici de respiratie), Pratyahara (retragerea atentiei spre interior), Dharana (concentrarea), Dhyana (meditatia) si Samadhi (cunoasterea Sinelui Suprem).
Sistemul Hata Yoga cuprinde opt faze sau etape, si anume: Yama (abtinerile), Niyama (indicatiile generale), Asana (posturile corporale), Pranayama (tehnici de respiratie), Pratyahara (retragerea atentiei spre interior), Dharana (concentrarea), Dhyana (meditatia) si Samadhi (cunoasterea Sinelui Suprem). Yama si Niyama cuprind fiecare cinci reguli comportamentale, ce reprezinta planul moral si etic in yoga. Yama se refera la atitudinea armonioasa fata de ceilalti si cuprinde reguli morale de comportament, iar Niyama se refera la atitudinea armonioasa fata de sine insusi. Etapa urmatoare, Asana, cuprinde realizarea unor posturi corporale specifice. Prin aceasta etapa se urmareste atat dobandirea unei sanatati perfecte, cat si o constientizare si un control cat mai bun al corpului. In concordanta cu alte texte fundamentale ale sistemului Yoga, Patanjali (cel care a pus bazele acestui sistem, dandu-i o forma organizata) recomanda ca pozitia in care sta corpul sa fie stabila si agreabila (Yoga Sutra, cap.II, versetul 46). Cea de a patra etapa, Pranayama poate fi separata sau simultana celor prezentate mai sus. In aceasta etapa se urmareste echilibrul la nivelul psihomental al fiintei, prin tehnici speciale de control al suflurilor.
Urmatoarele patru etape formeaza yoga interioara. Astfel, Pratyahara, face trecerea catre lumea interioara. In aceasta etapa, prin controlul perfect asupra celor cinci simturi, yoghinul realizeaza abstragerea fiintei de la realitatea exterioara, care l-ar putea perturba. Aceasta permite practicantului proiectia constiintei in dimensiunile subtile ale fiintei sale si ale universului. Urmeaza apoi, Dharana, concentrarea, care il ajuta pe yoghin sa-si focalizeze intens energiile acumulate anterior asupra unui singur obiect real sau imaginar care reprezinta suportul concentrarii. Dupa realizarea cu succes a concentrarii, se poate aborda a saptea etapa, Dhyana sau meditatia. In aceasta etapa, apare un proces de identificare intre subiect si obiect. Ca urmare a desavarsirii in practica mediatiei, practicantul perseverant va atinge cea mai inalta forma de meditatie in care obiectul de cunoscut este chiar Sinele Suprem. Aceasta contopire sublima intre eul individual si Constiinta Universala este redata de Samadhi, ultima etapa a sistemului Hatha Yoga. Sursa: armonianaturii.ro