In timp ce savuram un baton de ciocolata si cautam pe internet ultimele noutati medicale, mi-a captat privirea un titlu: "Beneficiile ciocolatei". M-am felicitat in sinea mea pentru alimentul hipercaloric care tocmai imi bucura simtul gustativ si am citit plina de entuziasm randurile ce urmau respectivului titlu. Pe masura ce ochii strabateau rand cu rand articolul, gustul cicolatei devenea parca tot mai amar. Ideea de baza era ca beneficiile cicolatei sunt aproape egale cu zero, cel putin daca le privim comparativ cu daunele pe care le aduce aceasta. Nu este un secret faptul ca intr-o cicolata vei intalni predominant zahar si cacao, acestea fiind principalele ingrediente. Pentru a exinde aria de cuprindere a acestui articol peste toate alimentele dulci, vom vorbi in principal de zahar, urmand ca intr-un articol viitor sa dezbatem si problema celorlate ingrediente. Din puncte de vedere biochimic zaharul pe care il mancam zilnic este alcatuit dintr-o molecula de glucoza si una de fructoza. Acestea doua sunt cele mai "faimoase" glucide. Intr-un articol precedent spuneam ca alimentatia noastra este compusa din glucide, lipide (grasimi) si proteine. Primele ar trebui sa constituie 70% din alimentatia zilnica. Cand spun insa glucide nu ma refer numai la dulciuri, ci si la cereale, paine, paste, fructe, samd. Pentru cele care citesc acest articol in scopul de a intelege mai bine principiul dietelor mentionez ca glucidele sunt un fel de "carausi". Ele singure au capacitatea de a se depune (pe fund, coapse, burtica etc) numai atunci cand sunt in cantitate foarte mare. Insa in prezenta lipidelor se comporta precum transportori care duc grasimile spre zonele mai sus enumerate. Prin urmare, din punct de vedere al dietelor, glucidele sunt aliatul nostru cat timp nu se afla in compania nefericita a lipidelor. Ca reactie normala la aceasta informatie vom fi tentati sa mancam numai glucide. Din nefericire, acest lucru ar fi nu numai dificil, dar si total gresit, din doua motive: Primul este ca orice molecula din natura joaca un rol, prin urmare si lipidele in cantitati moderate au importanta lor. Iar al doilea motiv este ca glucidele de asemenea pot face rau atunci cand sunt in exces. Efectele daunatoare ale zaharurilor Orice glucid ingerat se desface pe tot traiectul tubului digestiv in molecule din ce in ce mai mici ajungand intr-un final la componenta principala: glucoza. Aceasta trece prin peretii tubului digestiv in sange. Cea mai cunoscuta patologie data de o cantitate crescuta de zahar este diabetul zaharat. Diabetul zaharat poate sa apara ca rezultat al epuizarii pancreasului care se straduieste cat de mult poate sa combata prezenta zaharului in sange. In plus, ca rezultat al unei concentratii mari de zahar in sange se secreta mai mult LDL-colesterol (colesterolul rau care favorizeaza aparitia aterosclerozei). In plus, un alt efect este afectarea aparatului vizual si aparitia miopiei. In sange gasim o multime de alte elemente printre care si mai multe tipuri de celule. Unele dintre aceste celule sunt leucocitele care au un rol foarte important: ele se lupta cu microbii intrati in organism. S-a constatat ca in prezenta glucozei in sange leucocitele nu isi mai fac datoria corect, prin urmare avem mai putine resurse de a lupta impotriva microbilor. O veste si mai proasta este ca zaharurile se mentin 4-5 ore in sange dupa momentul in care au fost savurate deci, avand in vedere cat de des mancam dulciuri, ajungem la concluzia ca practic niciodata sangele nostru nu este lipsit de glucoza, deci leucocitele nu lucreaza nicicand corect. Ca un rezultat al acestei aparari precare se pare ca (nu este inca dovedit) exista o legatura intre ingestia de glucide in cantitate crescuta si aparitia diferitelor forme de cancer - incepand cu cel colo-rectal si pana la cancerul mamar. Ce putem face? Cel mai usor mod de a micsora cantitatea de glucide din sange este sa faceti sport. Prin efort fizic glucidele sunt trimise catre muschi unde sunt metabolizate rapid. Indulcitorii artificiali Indulcitorii artificiali de tipul zaharinei au castigat in ultimii ani teren in fata zaharului natural. Inlocuirea acestora este doar o solutie de moment. S-a observat ca odata cu cresterea consumului de indulcitori, creste si cel de zahar pentru ca acesta stimuleaza "nevoia de dulce" a organismului. Altfel spus, duciurile pe baza de indulcitori, dar si bauturile nonalcoolice dietetice sunt adevarate bombe calorice, nu prin continutul lor propriu-zis de calorii, ci prin nevoia ulterioara de "dulce" pe care o cauzeaza.
10 alimente afrodiziace care au facut istorie
7 alimente care te fac fericita!
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: