Ne-au fascinat inca de la inceput; filiforme, misterioase, inaccesibile si frumoase, fotomodelele au cucerit lumea prin simplu act de a exista. Au fost asezate pe un piedestal de industria modei, au devenit muze pentru romancieri, fotografi si regizori, si au reprezentat idealul de frumusete pentru lumea vestica pentru mai bine de jumatate de secol. Dar tirania lor s-a terminat odata cu sfarsitul secolului al XX-lea, sau cel putin asa se credea. Locul lor a fost preluat de vedetele pop si de cele hollywoodiene care si-au extins teritoriul de la studiourile de inregistrari si platourile de filmare la campaniile publicitare, sedintele foto si chiar podiumurile de moda.
Femeia moderna a fost reprezentata pe rand de frumusetile atletice ale anilor '70 (Lisa Taylor, Jerry Hall) iar mai apoi de “sfanta trinitate” a anilor '80 (Naomi Campbell, Linda Evangelista, Cristy Turlington) (imagine alaturata: Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington, si Cindy Crawford purtand Giorgio di Sant'Angelo, Vogue British, ianuarie 1990). Nu putem sa o uitam pe Kate Moss care si-a revendicat pozitia de muza in anii '90. Ultima decada a secolului al XX-lea a adus insa cu ea sfarsitul dominatiei supermodelelor; poate doar Kate Moss si Gisele Bündchen au reusit sa mai retina asupra lor lumina reflectoarelor.
Parada frumoaselor fotomodelelor se opreste aici. Locul lor a fost preluat de vedete hollywoodiene precum Nicole Kidman sau vedete pop precum Madonna. Acestea s-au lansat in industria frumusetii incheind contracte de mii de euro cu firme de lux pentru campanii de publicitate, intrand pe un teritoriu pana acum dominat de fotomodele. Expertii din lumea modei considera insa ca roata e pe cale sa se intoarca; in viitorul apropriat fotomodele isi vor relua pozitiile de dive detinute pana nu demult.
Studiile in domeniu releva faptul ca revistele ce prezinta pe coperta actori sau vedete pop nu se mai vand atat de bine ca la sfarsitul anilor '90 cand Hollywood-ul devenise kilometrul zero al modei. E oficial: cultul celebritatii nu mai e ce a fost candva. Fete precum cea a Angelinei Jolie, Sarah Jessica Parker, sau a Jessicai Alba nu mai aduc incasarile anilor precedenti. Drept urmare, in ultima perioada se poate observa ca industria frumusetii se orienteaza din ce in ce mai des spre fotomodelele profesioniste ca imagini ale campaniilor publicitare. Versace a inceput din nou sa foloseasca fotomodele celebre pentru prezentarile sale iar Anna Wintour, editorul revistei Vogue, care acum cativa ani declara ca prefera celebritatile pentru coperta, in ultima vreme a ales sa isi deschida revista cu imaginea unui fotomodel.