Oamenii de stiinta confirma: unul dintre cei mai importanti factori ai imbatranirii este inflamarea celulara. Pe masura inaintarii in varsta, corpul uman se confrunta cu o serie de boli inflamatorii, care ii afecteaza treptat celulele. Parkinson, Alzheimer, psoriasis, artrita sau infarctul sunt cateva dintre bolile cauzate de inflamarea celulara cronica. Radicalii liberi Sunt atomi sau grupuri de atomi, care contin cel putin un electron liber, ceea ce ii face puternic reactivi. In general, radicalii liberi constituie un suport pentru producerea energiei din organism, care asigura imunitate impotriva unor bacterii. Insa, in exces, acestia pot afecta membranele si continuturile celulare, producand inflamarea lor. Radicalii liberi se creeaza prin expunere la diversi factori de mediu: aer poluat, fum de tigara, alcool, droguri, radiatii emise de aparate electronice, produse chimice, stres cotidian. Acestia stimuleaza moleculele corpului numite factori de transcriptie (proteine necesare replicarii celulare), iar ADN-ul incepe sa produca proteine care influenteaza si directioneaza celulele corpului. Atat timp cat nu sunt activati de radicalii liberi, factorii de transcriptie raman inofensivi. In caz contrar nucleul celular este afectat si se produce inflamarea. Alti factori care accelereaza imbatranirea 1. Zaharul Nu este deloc dulce in ceea ce priveste efectul pe care il are asupra organismului. Unul dintre motivele inflamarii este cresterea rapida a glicemiei, care cauzeaza modificari biochimice la nivel celular. Zaharul are deosebita "calitate" de a interactiona in mod nefast cu colagenul, despre care stim ca este una dintre cele mai importante substante ale tineretii. 2. Carbohidratii simpli O ideea buna este sa stai departe de carbohidratii cu continut glicemic ridicat, pe care organismul ii transforma rapid in zaharuri (cartofi, cereale indulcite, paine alba, orez alb, dulciuri). Proteina reactiva de tip C (CRP) este unul dintre factorii cheie pentru producerea inflamarii celulare. In general, persoanele supraponderale si diabetice prezinta un nivel ridicat al CRP in sange. 3. Grasimile saturate In general, le gasesti in produsele animale (lapte nedegresat, carne de porc/vita/miel, cascaval, frisca, branza…), dar si in unele produse vegetale. Ficatul utilizeaza grasimile saturate pentru a produce colesterol, care in cantitati mari devine nociv - cresterea lipoproteinelor cu densitate redusa (LDL) reprezinta colesterolul daunator. Consumul zilnic al grasimilor saturate ar trebui sa se situeze sub 10%. 4. Alcoolul si fumatul excesiv Alcoolul stimuleaza procesul inflamarii celulare si trebuie consumat cu moderatie. Fumul de tigara actioneaza ca un drog asupra creierului si, surprinzator sau nu, substantele interzise pe care le inglobeaza gasesc chiar mai repede calea spre creier, decat daca le-ai injecta in corp. E drept ca unul dintre "beneficiile" tigarii este detensionarea organismului, insa dupa 20 de minute senzatia de stres revine mai intens decat inainte si cere aplicarea aceluiasi tratament. De aici adictia nicotinei, cea mai populara forma de dependenta din lume. 5. Sedentarismul si stresul zilnic Pentru a construi si a mentine masa musculara, respectarea unui program de exercitii fizice este esentiala. Buna functionare cardiovasculara este cheia oxigenarii celulelor rosii si a echilibrului ponderal. Cantitatea si organizarea efortului fizic trebuie facut in functie de sexul si varsta celor care isi propun sa adopte acest stil de viata…, pentru ca este sau ar trebui sa fie un stil de viata, nu un capriciu. Gimnastica aerobica si inotul sunt printre cele mai populare si eficiente sporturi. Nu degeaba se spune ca stresul te omoara. Este cu siguranta unul dintre cei mai periculosi factori, cu repercusiuni severe asupra sanatatii, pentru ca poate determina o serie intreaga de complicatii: temeri nejustificate, incetinirea procesului memorarii, anxietate, insomnie, boli de diverse feluri etc. Ingrijirea pielii Stii deja ca soarele de acum nu mai straluceste cu aceeasi ingaduinta de altadata. Expunerile de scurta durata la soare sunt indicate, datorita suplimentului de vitamina D pe care il poti prelua pe aceasta cale. Insa depasirea a 20 de minute de stat la plaja, mai tarziu de orele 10.00-11.00, fara crema cu protectie de minim 15 %, devine riscanta atat pentru piele, cat si pentru functiile organice interne. Dupa varsta de 40 de ani fibrele de colagen ale pielii dispar treptat, elasticitatea se pierde, iar semnele inaintarii in varsta devin vizibile. Uscarea tenului se accentueaza, pentru ca stratul celulelor moarte se indeparteaza mai greu. Astfel, devine necesara aplicarea unor tratamente pentru exfoliere (de 2-3 ori pe saptamana), dar nu numai. Foloseste creme hidratante, ulei de trandafir, jojoba si alte produse care contin AHA (alpha hydroxy acids), substante care faciliteaza indepartarea stratului celular inactiv. Produsele pentru ingrijirea pielii trebuie sa fie naturale, fara adosi chimici. Cele din plante sau uleiuri esentiale sunt ideale. Uleiurile esentiale sunt printre cele mai eficiente substante antiseptice cunoscute, iar extractele din plante sunt bazate pe alcool, care constituie un bun conservant. Idei pentru acasa: - baie de aburi pentru ten - fierbe apa intr-un recipient de marime medie si adauga petale de trandafir (o cana). Acopera-ti capul cu un prosop si ramai sub aburi timp de 10 minute. - exfoliant pentru corp - amesteca 1/8 dintr-o cana cu ulei de masline si o lingura cu sare de mare. Foloseste amestecul mai ales in zona genunchilor si a coatelor in timp ce faci dus. Clateste corpul, sterge-l cu un prosop moale si aplica o crema hidratanta. - masca pentru ingrijirea ochilor - rade 1/4 dintr-un mar, rade un cartof mic si combina-le. Acopera ochii cu acest amestec, timp de 15 minute. Indiferent de varsta, femeile au nenumarate intrebari legate de tehnicile machiajului. Pentru fiecare categorie in parte exista anumite propuneri: Nuantele deschise ale fardurilor, au un efect de marire asupra ochilor. Imbinarea acestor nuante cu unele mai inchise este ideala si cu atat mai eficienta in cazul femeilor trecute de varsta de 40 de ani. In cazul lor, pensulele speciale pentru machiaj sunt piese must-have. Liniile intense in machiaj maturizeaza! Femeile care se confrunta deja cu primele semne ale inaintarii in varsta, ar trebui sa isi focalizeze atentia asupra machiajului buzelor, nu al ochilor, unde apar primele riduri. Desi se spune ca gloss-ul este potrivit tenului tanar, nu ezita sa il folosesti chiar daca ai trecut de varsta a doua. In plus, putin fond de ten lichid, cu efect bronzant ar conferi look-ului tau un aer fresh. Nu folosi multe culori in machiajul tau si in niciun caz farduri cu textura foarte sidefata. Indiferent de micile tale trucuri anti-imbatranire, alimentatia echilibrata, odihna zilnica, optimismul, dar nu in ultimul rand cremele cu protectie solara sunt esentiale pentru incetinirea procesului imbatranirii. Un articol de Alina Boicu
Par deshidratat, aspru si lipsit de stralucire? Am gasit solutia!
Video: Cum sa faci cea mai frumoasa manichiura pentru toamna?
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: