Setari Cookie-uri

Top 10 misogini si femei care ii pun la punct

Misoginismul nu este nou sub soare, ba chiar, in multe contexte sociale si, mai rau, profesionale, reflecta si azi, in plin mileniu 3, o stare de fapt atat de inradacinata incat noi femeile nici nu mai simtim nevoia de a ne revolta – radem la bancurile cu blonde alaturi de ei, subscriem la stereotipul femeii la volan etc. Dar, multumita celei de-a saptea arte si a unori cineasti cu miros fin care detecteaza neregulile oricat de adanc ar fi ele implantate in “bunul” mers al societatii, tipologia misoginului ne este servita mura-n gura, deseori trasatura e exagerata pana cand personajul ajunge definit doar prin ea, printr-o inclinatie de a desconsidera din oficiu femeia ca egala a barbatului.

In cele ce urmeaza, voi insira cinci dintre misoginii de pe ecran, in paralel cu cinci femei puternice care ne arata un revers al medaliei infiorator – caci bine spunea bardul, “Hell hath no fury like a woman scorned” (in traducere libera, nici Iadul n-are o furie mai mare ca o femeie dispretuita). Atentie la nuante insa – un personaj cu “apucaturi” feministe poate sa reflecte opusul, si anume chiar misoginismul scenaristului/regizorului/filmului prin accentul pus pe schitarea Femeii ca scorpie! E atat de usor sa pierdem firul in cercul vicios al judecatilor mai mult sau mai putin intemeiate, incat mai bine ne concentram pe realitatile din film, fara referire la intentiile creatorilor lui.

Realizat de Ioanina

4. Caledon Hockley in "Titanic" (Billy Zane) - Daca analizam perioada in care se petrece actiunea “Titanic”-ului, concedem ca nu e vina lui Caledon cand, prin tot comportamentul sau, sugereaza fara prea multa subtilitate ca o vrea pe Rose tacuta, inculta sau cel putin culta pana la un punct, si cu nimic mai presus oricarei alte continuatoare obediente a speciei. Deloc un pionier al misoginismului, el calca pe urmele unor inaintasi ilustri (in sensul de “rai” bidimensionali, tip, ca Gaston din “Frumoasa si Bestia”) sau mai de duzina (prezenti pe toate drumurile in secolele trecute, pre-feminism). Insa, ca o nota de subsol, intalnim misoginism nu doar in functie de perioada in care e plasat un film, ci si de locul si cultura aferenta lui: de exemplu, oare in “Persepolis”, atitudinea barbatilor iranieni fata de femei, izvorata din preceptele Islamului, poate fi asociata cu punctul nostru de vedere, unul eminamente occidental?...
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
25 Martie 2010
Echipa Kudika

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.