Setari Cookie-uri

Success Academy: Cum gestionăm șocul adolesecenței din clasa a 9-a

Clasa a 8-a a devenit înspăimântătoare și este percepută, probabil, la fel de grea precum clasa a 12-a.

Clasa a 9-a: șocul adolescenței

Majoritatea parinților cu care stăm de vorbă acordă cea mai mare atenție clasei a 8-a. Fiind asociată cu pregătirea pentru accesul la un liceu mai bun sau mai puțin bun. În funcție de rezultate, clasa a 8-a a devenit înspăimântătoare. Este percepută, probabil, la fel de grea precum clasa a 12-a.

Dar este oare cel mai de speriat an?

Din perspectiva părinților și asociat cu importanța accesului la unul dintre cele mai bune licee, răspunsul este da. Părinții văd efortul copiilor și implicarea în a se pregăti pentru primul examen greu din viața lor.

Dar, deși efortul academic este mai redus, clasa a 9-a este un an foarte greu. Dintr-o perspectivă total diferită. Deși părinții își imaginează că tinerii vor fi mai relaxați, panica apare în momentul în care performanța școlară începe să scadă. De ce? Copiii încep să se confrunte cu probleme de viață total diferite față de ceea ce trăiseră până în acel moment.

Citește și:

Despre ce este vorba?

1. Se schimbă toată lumea, cea pe care o știau și cu care erau obișnuiți în gimnaziu.

2. Efortul de adaptare la noul context este unul foarte mare.

3. Pot sa apară noi comportamente cu care părinții nu sunt obișnuiți, ca reacție la schimbare.

Haideți să vedem ce se întâmplă în clasa a 9-a. Ce se schimbă?

STATUTUL

În clasa a 8-a erau cei mai mari din școală, totul se raporta la ei. În raporturile sociale cu ceilalți copii din clasele mai mici aveau ascendentul vârstei. Ei erau ”șefii” informali ai școlii. Asta era partea de maxim confort. Aproape că nu-și mai aduc aminte cum era sa fie în clasa a 5-a sau a 6-a. Apoi, brusc, din cei mai puternici din școală ajung să fie cei mai mici din liceu. Toată puterea câștigată în anii de școală se năruie. Nu mai există. Cum să faci față liceenilor mari?

Citește și:

COLEGII

Intrați în clasa a 9-a descoperă că vechii colegi nu mai sunt. Vechile alianțe nu mai funcționează. Grupurile de odinioară nu mai există. Prietenii cei mai buni nu mai sunt alături să-i susțină. Acesta este un mare disconfort care-i face să caute alte prietenii sau alianțe. Și totul pleacă de la zero. Cei care se vor adapta cel mai rapid vor fi cei pregătiți să lege rapid noi relații. Cei dezinvolți, cei cu încredere mai mare de sine vor deveni brusc noii lideri ai grupurilor de elevi. Ce nu conștientizează nici ei și nici părinții lor este că felul în care se așează relațiile în clasa a 9-a se va menține pentru următorii ani, dacă nu cumva pentru toată viața. Nevoia lor de a face parte din grupurile nou formate este un factor motivator pentru ideea de școală. Sunt copii care ajung să scadă în rezultate pentru că nu le place ceea ce se întâmplă în grupurile nou formate. Pentru că nu și-au găsit încă locul. Cum să îți câștigi locul în noile grupuri?

Citește și:

INFLUENȚELE

Clasa a 9-a este o luptă pentru afirmare în noile grupuri. Cum este și normal la vârsta lor, afirmare înseamnă ce lucruri ”altfel”, ieșite din comun au făcut și le pot expune colegilor. Din dorința de a se face vizibili, ”cool”, nu puțini adoptă atitudini și comportamente distructive ce atrag atenția colegilor. Cei care nu au puterea de a fi ”cool” vor fi cei care vor imita comportamentele unor colegi doar pentru a intra în același grup cu aceștia. Pentru prima dată părinții își pun serios problema influenței celor din jur. Pentru că învață rapid unii de la alții și nu neapărat ceea ce este bun. Pentru că schimbarea aceasta le aduce influențe din mult mai multe locuri față de mediul ”sigur” specific clasei a 8-a. Cum să fiu văzut ”cool” în noile grupuri?

Citește și:

PROFESORII

Se schimbă și profesorii. Se schimbă tot ce știau (strategii, planuri, reacții etc.) legat de a obține o notă sau de felul în care ar trebui să se comporte cu un profesor sau altul. Acum o iau cu totul de la zero. Astăzi ei trebuie să se acomodeze cu noii profesori. Să învețe care sunt permisivi și care nu. Să învețe ce anume le place, ce vor ”profii” să audă și cum pot fi influențați. Să le învețe limitele. Să învețe cum pot avea succes în cea mai simplă formă și cum pot ocoli un eventual dezastru al rezultatelor. Cum fac să am viața ușoară în liceu?

SEXUL OPUS

Încep să se manifeste interesele inter-sexe. Dacă până acum grupurile erau separate – băieții stau cu băieții și fetele cu fetele, acum apar mai evident grupurile mixte. Apar reacții noi la sexul opus, în germeni de interes, inițiativă, ajutor, implicare. Apar jocurile mixte de grup și semnale mai evidente de flirt. Apare un interes mai mare de a petrece timp cu grupul, în traducere liberă ”cu persoana pe care o simpatizează” în cadrul grupului. Grupul îi oferă acoperirea perfectă pentru noul interes. Părinții, de multe ori, critică participarea la grup, fără să înțeleagă scopul ascuns al noului comportament. Tinerii încep să experimenteze o parte a vieții mai puțin cunoscută și care îi atrage ca un magnet. “Cum fac să fu lângă cine îmi place?”

Citește și:

Da. Clasa a 8-a este grea datorită presiunii pe care tinerii o resimt în pregătirea pentru liceu, dar să nu uităm că și clasa a 9-a este dificilă prin prisma acomodării și schimbărilor de mediu care intervin. Acestea sunt fapte reale de viață, discuții cu părinți, cu oameni care zi de zi vor să fie mai buni, să își ajute copiii să își depășească limitele pe zona profesională și să aducă inspirație prin stilul lor. Suntem ancorați în realitate și punem accent pe tot ce înseamnă spirit practic, aplicabil în viața de zi cu zi.

Cu experiență de 27 de ani în business, Ovidiu Atanasiu a pus bazele Success Academy, un proiect inovativ, o altfel de școală, inspirată din modelul academiilor de corporație. Pe parcursul și în paralel cu sistemul clasic de învățământ, pregătește viitorii tineri pentru a avea SUCCES.

Citește și:

“Suntem o altfel de școală, 100% pragmatică și cu o finalitate clară.”

Pentru a afla detalii despre programele noastre de dezvoltare personală și leadership create special pentru copii și adolescenți, te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil. Pentru că facem ce școala nu face.

Ovidiu Atanasiu este psiholog, NLP Practitioner, instructor FireWalking, trainer certificat ANC, trainer în outdoor education, evaluator de competențe, certificat în managementul Resurselor Umane. Este de asemenea trainer cu 20 ani de experiență în motivarea și dezvoltarea potențialului uman cu peste 300 de clienți corporate și 30.000 de cursanți în săli, autor a două cărți de business și a scris multe articole în reviste de specialitate.

Vizionare placuta


Kudika
10 Aprilie 2020
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.