Prima parte a lunii noiembrie este sinonimă cu perioada ofertelor de Back Friday: reduceri majore, promoții care par de neratat și stocuri care se epuizează rapid.
Pentru mulți, este ocazia de a cumpăra produsele dorite la prețuri mult mai avantajoase decât în restul anului, însă trebuie să fim cu toții conștienți că reducerile mari nu sunt întotdeauna ceea ce par. Uneori „promoțiile irezistibile” ascund capcane majore în care riscăm să cădem chiar în momentul în care apăsăm butonul „finalizează comanda”.
Să te lași cuprins de farmecele reducerilor de sezon nu este o greșeală, dar se poate transforma în una fără o doză necesară de atenție și responsabilitate. 64% dintre români recunosc că fac cumpărături spontane în perioadele de reduceri și mai puțin de jumătate dintre cumpărători (44%) spun că verifică întotdeauna istoricul prețurilor înainte de a face o achiziție, arată rezultatele „Barometrului Sezoanelor Financiare”, un sondaj iVox Research, lansat de Asociația CFA România, cu sprijinul UniCredit Bank.
Verificarea istoricului prețului este doar una dintre practicile care te pot feri de capcanele reducerilor false și chiar de fraudele online. Iată, mai jos, o listă cu principalele aspecte pe care să le ai în vedere ca să te bucuri în siguranță de cumpărături.
-
Află istoricul prețului
Există site-uri specializate care afișează istoricul prețului, așa că nu ezita să le folosești pentru afla evoluția prețului produselor din perioada de dinaintea unei promoții. Poți compara prețul actual cu cel din ultimele două săptămâni și cu cele din alte magazine, astfel încât să alegi cea mai bună opțiune de cumpărare pentru tine.
-
Dacă site-ul nu pare de încredere, nu cumpăra
Evită site-urile obscure apărute în perioada promoțiilor. Caută informații concrete despre comerciant: CUI, date de contact, recenzii. Asigură-te că url-ul site-ul începe cu „https://” înainte de a-ți introduce datele personale sau financiare. Aceasta înseamnă că site-ul este securizat, iar informațiile tale vor fi criptate și protejate pe parcursul tranzacției.
-
Ai grijă la orice semn care poate să indice o fraudă
Când faci cumpărături online, există câteva semne de fraudă ușor de identificat: texte cu greșeli sau imagini de calitate slabă, reduceri foarte mari la produse extrem de populare, presiune asupra cumpărătorilor prin mesaje ca „Ultimele bucăți!” sau „Doar azi!”.
-
Atenție la reclamele sponsorizate pe social media
Multe fraude pleacă din reclame agresive de pe Facebook, Instagram sau TikTok, care duc spre site-uri false. Intră direct pe site-ul oficial al magazinului, nu prin link-uri din reclame.
-
Folosește opțiuni de plată protejate
Un alt semn clar de fraudă este solicitarea de a achita produsele prin transfer bancar către persoane fizice. Alege în schimb plata cu cardul și activează plățile online cu aprobarea ta (3D Secure). În cazul în care faci cumpărături dintr-un magazin online mic sau necunoscut, cea mai sigură este opțiunea de plată ramburs.
- Bijuteriile vintage: hit or miss? Farmecul atemporal care sfidează trendurile
- La Art Safari, în noua expoziție „Farmecul Antichității: Comori de artă din colecțiile Intesa Sanpaolo”, din 13 noiembrie
- Ilona Brezoianu, criticată de fani după înlocuirea Andreei Bălan la Te cunosc de undeva: Strică tot farmecul emisiunii...
„În spatele reducerilor false și al fraudelor online există o serie de tehnici psihologice bine gândite, care influențează comportamentele de consum ale oamenilor. Acestea exploatează tendința umană de a căuta oportunități care să aducă beneficii imediate și funcționează mai ales în contextul unor promoții și reduceri care sugerează că pierzi o «ocazie unică» dacă nu acționezi rapid. În realitate, reducerile pot fi o șansă concretă de economisire dacă ne ghidăm deciziile de cumpărare în funcție de nevoile reale și având un plan financiar echilibrat, nu făcând achiziții pe baza impulsului de moment”, a declarat Alexandra Smedoiu, CFA, vicepreședinta Asociației CFA România.
Alexandra Smedoiu, CFA – Vicepreședinte al Asociației CFA România Alexandra Smedoiu este Partener în cadrul Deloitte, având o experiență de peste 20 de ani pe piețele de capital. Ea deține titlul CFA din 2011 și un Doctorat în Economie, cu specializarea în politici fiscale publice. De-a lungul carierei sale, Alexandra a fost implicată în structurarea și implementarea unor tranzacții complexe, în domenii precum fuziuni și achiziții, restructurări financiare și consultanță strategică. Ea a contribuit la dezvoltarea și îmbunătățirea legislației fiscale din România, având un impact semnificativ asupra creșterii transparenței și eficienței pieței financiare. Alexandra este membră a ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), a Camerei Consultanților Fiscali din România și a Chartered Institute of Taxation din Marea Britanie, ceea ce reflectă angajamentul său față de standardele înalte ale profesiei sale. De asemenea, ca Vicepreședinte al Asociației CFA România, Alexandra promovează educația continuă și dezvoltarea profesională în domeniul financiar, susținând standardele etice și profesionale ale industriei.
Dacă vrei să afli cât de sănătoase sunt obiceiurile tale financiare și care este nivelul tău de independență financiară, răspunde la întrebările din chestionarul disponibil pe pagina generatiaindependenta.ro, campanie susținută de Asociația CFA România cu sprijinul UniCredit Bank.