Kudika
8 Martie 2014

Postul Pastelui sau Postul Mare este postul dinaintea Invierii Domnului. Se spune despre Postul Pastelui cum ca este cel mai aspru dintre toate cele patru posturi din an, dar si cel mai lung.

Perioada postului este una a purificarii trupului si a spiritului, insa din punct de vedere nutritional lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Mai ales in contextul unei vieti aglomerate de probleme, responsabilitati si stres, poate parea destul de complicat sa ai si un regim alimentar corect in timpul postului.

Pentru ca incepem postul Pastelui si corpul nostru va trece printr-o perioada delicata, in care este privat de carne, oua, lapte, branza, Cori Gramescu ( nutritionist) vine in ajutorul celor care isi doresc sa tina postul corect, fara ca organismul sa simta lipsa de alimente “dulci”.

Cori Gramescu ( nutritionist) ne oferta cinci reguli simple care ne vor ajuta sa stim ce alimente trebuie sa consumam in post, pentru a ne asigura ca mancam alimente hranitoare care totodata ne ajuta la detoxifierea organismului.

Regula nr. 1: Asigurarea aportului de proteine in post si totodata, asocierea corecta astfel incat sa asiguram organismului profilul complet de aminoacizi esentiali – elemente pe care nu le putem sintetiza, ci trebuie sa le aducem prin aport alimentar.

“ Pentru aceasta nu este nevoie sa urmam un plan strict de combinare a alimentelor, ci sa adoptam o dieta diversificata si cat mai bogata in alimente naturale. Pentru a acoperi necesarul zilnic de proteine, trebuie sa consumam in post linte, naut, mazare, tofu si tempeh, migdale si nuci, spanac si broccoli, orez integral, quinoa si cereale integrale neprocesate - ovaz, secara precum si mei, hrisca, amaranth. Proteine mai gasim si in derivatele acestor produse – lapte de soia, de migdale etc. “

Regula nr. 2: Consumul ridicat de legume

“Aceasta ar trebui sa reprezinte baza alimentatiei in post si nu numai, pentru ca au o densitate caloric mica, adica la un volum mare aduc putine calorii si o densitate nutritionala mare, adica la un volum mic aduc multi nutrienti – in special vitamine, enzime si minerale. Pentru a nu ridica probleme mari de digestie ar trebui ca la inceput sa consumam deopotriva legume crude si preparate termic, pentru ca aportul ridicat de fibre poate cauza la inceput o usoara senzatie de balonare. De asemenea, este important sa alegem legume din surse verificate, in care exista si se aplica norme stricte de control al pesticidelor – tarile din UE sunt intotdeauna o alegere mai buna pentru sanatate. In aceasta grupa ar trebui sa se regaseasca legumele fibroase – morcov, telina, pastranac, patrunjel, ridichi, sfecla, gulii, napi, cartofi dulci, precum si ardei, rosii, pentru salate, legume verzi – urzici, untisor, loboda, macris, leurda, spanac, broccoli precum si alte legume – ciuperci, praz, sparanghel etc. “

Regula nr. 3: Alimente care ar trebui scoase din alimentatia de post

“Este vorba despre produsele ultra-procesate de post, cum sunt unele pate-uri de soia, crenvusti de soia, cascavalul vegetal si alte asemenea. Este de ajuns sa cititi etichetele acestor produse, pentru a vedea ce aport de aditivi alimentari au. Se pot inlocui cu succes cu pate-uri de nuci cu linte, hummus, pate de caju cu condimente sau branza de caju si nuci, care se prepara foarte usor acasa. “

Regula nr.4: Numarul de mese si organizarea zilnica a activitatii

“Trebuie sa mancam 3 mese principale si 1-3 gustari, pentru a preveni aparitia senzatiei de foame. Ideal este sa consumam cerealele integrale – si as include aici nu doar cerealele ca atare ci si derivatele – painea, pastele in prima parte a zilei , la micul dejun si pranz. Iar pentru cina si gustarea de seara sa consumam legume, nuci si seminte si eventual o portie de lapte de soia/migdale. Tot in prima parte a zilei ar trebui sa conumam si fructele de sezon – dar trebuie sa tinem cont ca ele ar trebui consumate singure, ca o masa de sine statatoare, la 1.5 ore distanta de mesele principale”.

Regula nr. 5: Hidratare

“Este foarte important sa bem cel putin 2 litri de apa pe zi, pentru a reduce riscul de tulburari ale tranzitului digestiv. Aportul crescut de fibre este foarte sanatos pentru organism, dar o crestere brusca poate cauza pe termen scurt constipatie, mai ales daca nu bem suficienta apa. Ar trebui evitate sucurile, cafeaua in exces si ceaiurile laxative. “

In perioada postului putem consuma si unele alimente cu proprietati nutritive mai concentrate, cum ar fi proteina de canepa sau de mazare, pudra de chlorella si spirulina, uleiul de cocos sau de silimarina, germenii de broccoli sau de ridiche neagra, pentru a accelera procesul de detoxifiere si regenerare a organismului, dar aceste ingrediente active trebuie introduse cu masura in alimentatie.

Aceste lucruri ar trebui facute la indicatia unui specialist – medic sau nutritionist, pentru ca pot influenta anumite boli si afectiuni preexistente”, spune Cori Gramescu.

Pe langa o alimentatie corecta, in aceasta perioada este indicat sa facem miscare, pe cat posibil dupa un program regulat si constant si sa incercam acolo unde se poate, sa petrecem cat mai mult timp in aer liber, pentru a limita efectele asteniei de primavara.

Postul este si o perioada a linistirii spirituale, asa ca trebuie sa acordam o atentie deosebita si introspectiei, gasirii linistii sufletesti si purificarii spirituale, fiecare abordand calea pe care o crede de cuviinta.

Mai multe detalii despre post si retete de post, gasiti pe www.cori.ro.

Foto interior si prima pagina: legume, Shutterstock

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: