Concurenta intr-o lume plata

Kudika
5 Mai 2009

Lumea plata este un termen explicat de Thomas Friedman, menit sa desemneze lumea actuala globalizata, tehnologizata, unde internetul sterge granitele, apropie tarile si face ca informatiile sa strabata lumea dintr-un colt in altul in timp real. Factorul geografic nu mai este un impediment, iar datorita acestui fapt un proces de fabricare se poate imparti in oricate parti, pentru a se reduce costurile de productie. Inspirat de el, autorii acestei carti aplica teoria lui in realitate si analizeaza concurenta in noul context creat.

Lumea plata este un termen explicat de Thomas Friedman, menit sa desemneze lumea actuala globalizata, tehnologizata, unde internetul sterge granitele, apropie tarile si face ca informatiile sa strabata lumea dintr-un colt in altul in timp real. Factorul geografic nu mai este un impediment, iar datorita acestui fapt un proces de fabricare se poate imparti in oricate parti, pentru a se reduce costurile de productie. Inspirat de el, autorii acestei carti aplica teoria lui in realitate si analizeaza concurenta in noul context creat.

Concurenta intr-o lume plata vorbeste in principal despre avantajele de care poate beneficia o afacere daca va descentraliza productia si va folosi forta de munca din tari cum sunt India, China, Coreea, unde este mult mai ieftina decat oriunde altundeva. Totusi, nu este atat de superficiala. Vorbeste in fapt despre mecanismele orchestrarii unei afaceri intr-o lume plata.

Cartea este scrisa de un doctor in stiinte la Standford si doi oameni cu pozitii de conducere ale trustului Li&Fung, o companie ce a pornit ca broker comercial intr-un oras din China, s-a dezvoltat ca exportator in Hong Kong si a ajuns apoi o multinationala ce orchestreaza o retea de 8300 de furnizori din peste 40 de tari.

In cadrul acestei structuri, fiecare dintre angajatii companiei genereaza aproximativ un milion de dolari din vanzari, avand un profit anual de peste 38 la suta”, zic ei, ceea ce mi se pare greu de crezut, desi ei justifica asta prin faptul ca s-au aflat in 2005 pe list celor proaspat imbogatiti alaturi de Google, Apple si Amazon in Wired 40.

Ce am inteles este ca ei au fost printre primii care au eficientizat procesele de productie si livrare folosind avantajele globalizarii. Spre exemplu, un studiu de caz pe care ni-l dau se refera la un moment cand au primit o comanda de 300.000 de perechi de pantaloni. Li&Fung nu detinea nici o fabrica, nicio masina de cusut, nici vopsele, tesaturi, fermoare sau macar o cusatoreasa. Totusi, peste o luna au livrat comanda.

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.