Setari Cookie-uri

Concurenta intr-o lume plata

Lumea plata este un termen explicat de Thomas Friedman, menit sa desemneze lumea actuala globalizata, tehnologizata, unde internetul sterge granitele, apropie tarile si face ca informatiile sa strabata lumea dintr-un colt in altul in timp real. Factorul geografic nu mai este un impediment, iar datorita acestui fapt un proces de fabricare se poate imparti in oricate parti, pentru a se reduce costurile de productie. Inspirat de el, autorii acestei carti aplica teoria lui in realitate si analizeaza concurenta in noul context creat.

Cum au reusit? Au adus nasturi din China, fermoare din Japonia, fibre din Pakistan, le-au tesut si vopsit in China si le-au cusut in Bangladesh. Ceea ce au facut astfel, a fost sa aleaga cativa din cei 8.300 de furnizori pe care ii au si sa-i foloseasca pentru indeplinirea comenzii. Se pare asadar ca transportul materialelor peste mari si tari are costuri scazute pentru marfa, facand intreagul angrenaj sa functioneze optim.

Efectele lumii plate le putem experimenta si noi in fiecare zi, chiar daca nu suntem managing partners la o companie multinationala ce orchestreaza retele de furnizori. Cel mai bun exemplu este Wikipedia unde oameni din intreaga lume contribuie cu continut la crearea acestei enciclopedii colective. Ea nu este lasata la voia intamplarii, ci este si ea orchestrata de aproximativ 13.000 de scriitori si editori ce verifica acuratetea si actualitatea datelor.

De asemenea, Youtube, MySpace, Facebook, Amazon, reprezinta cele mai evidente repere ale globalizarii. Poti intra in contact cu oameni din orice parte a lunii in timp real. Sunt magazine online de unde poti cumpara produse din orice tara, oricat de indepartata. Afacerile pe internet sunt ieftine – companiile nu investesc in mijloace fixe si globale. Ce ne ramane noua sa intelegem dupa ce am citit aceasta carte este ca nu exista limite, nu exista imposibil, ne ramane sa intelegem cum putem orchestra o retea multinationala si cum putem face fata concurentei care incepe si ea sa porneasca de la aceleasi premise ca si noi cu privire la noua lume plata.

Cateva sfaturi:

“Cum iti mentii partenerii din afara interesati de munca ta fara sa ajungi sa-i domini? Stabileste-ti ca obiectiv sa detii peste 30% din afacerea lor, insa nu mai mult de 70%. Astfel, le castigi atentia si devotamentul, lasand loc pentru flexibilitate si pentru dorinta de perfectionare.”

“Pamantul nu este in totalitate plat, prin urmare, managerii trebuie sa gaseasca un echilibru intre gandirea, modelele impuse de vechea lume si oportunitatile, abordarile progresiste ale lumii plate. Echilibru intre control strans si detasat. Echilibru intre cultura traditionala si cea antreprenoriala. Echilibru intre stabilitate si reinnoire.Intre nevoile clientului si afacere profitabila.”

“Pentru construirea unei abilitati necesare orchestrarii unei retele este nevoie de schimbarea perspectivei: adoptarea unei viziuni mai cuprinzatoare, vizualizarea intregii retele, nu doar a companiei in sine. Orchestratorul retelei vede competitia ca avand loc intre retele, si nu intre firme individuale.”
Kudika
5 Mai 2009
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.