Top 5 descoperiri ale telescopului Hubble

Un instrument astronomic performant este sortit sa faca descoperiri importante. Un telescop spatial va face descoperiri revolutionare.

comunicat de presa

Cele mai importante descoperiri ale telescopului Hubble

1. Energia intunecata Expansiunea Universului este un fapt real, observat pentru prima oara acum 80 de ani, de catre Edwin Hubble. Expansiunea inseamna marirea spatiului dintre galaxii si a inceput acum 13,7 miliarde de ani in urma fenomenului Big Bang. Calculele astronomilor arata ca viteza de expansiune a Universului trebuie sa scada cu timpul insa, observatiile realizate cu telescopul Hubble arata ca se mareste. Descoperirea s-a facut prin observarea supernovelor aparute in galaxiile indepartate, acestea fiind atat de slabe ca stralucire incat numai telescopul Hubble le poate observa. S-a descoperi t ca stralucirea acestora este mai mica decat ar trebui, semn ca viteza de expansiune a Universului creste in loc sa se micsoreze. Forta care invinge gravitatia a primit numele de „energia intunecata” si s-a observat ca reprezinta 73% din totalul densitatii materiei din Univers. Natura ei ramane si in prezent un mister.

2. Constanta lui Hubble Rata de expansiune a Universului, numita „constanta lui Hubble” se poate determina numai prin observarea unui anumit tip de stele. Acestea au aceeasi stralucire intrinseca si se afla in toate galaxiile, chiar si cele mai indepatrate. Hubble a putut observa asemenea stele la o departare de 92 milioane ani lumina, un lucru pe care nu il poate face nici un alt telescop. S-a aflat astfel ca rata de expansiune este de 74,2±3,6 km/s/ megaparsec. De aici s-a determinat si cat i-a luat Universului sa ajunga la dimensiune actuala, si anume 13,75±0,11 miliarde de ani

3. Formarea si evolutia galaxiilor Unul din misterele Universului era modul in care au luat nastere galaxiile. Care au aparut primele: galaxiile spirala sau cele eliptice? Raspunsul a fost dat tot de Hubble prin observarea celor mai indepartate galaxii. Acestea nu sunt nici spirala, nici eliptice ci fara o forma anume (neregulate). S-a descoperit astfel ca prin ciocnirea galaxiilor neregulate au aparut cele cu structura, spirale si apoi eliptice.