Setari Cookie-uri

10 filme Anglo-fone si Italo-file

Cand am fost in vizita la niste prieteni naufragiati pe taram italienesc – sa tot fie 3 ani de atunci – nu mi-a luat o zi pana sa prind drag de Vezuviul profilat pe linia apei, de un drum impadurit spre supermarket-ul din Urbino si de gondolele inaccesibile ca pret de pe sub podurile Venetiei. Si acum, daca ar exista o pagina a Italiei pe Facebook, as grebla-o cu un “Like” direct in lista mea de experiente favorite fara sa stau pe ganduri, caci – nu-i asa? – vacantele reusite ne raman in suflet... si in albumele de pe FB. Iar eu am albumul doveditor pe care-l mai rasfoiesc din cand in cand, nostalgica, ca sa retraiesc, virtual in capatana, acele 3 saptamani.

Dar sunt si realista in privinta lor, si in niciun caz nu idealizez Italia dupa tiparul superlativ folosit de cineastii care inca ma surprind cu viziuni absolut paralele fata de propriile mele amintiri – nu orice filme creeaza o Narnia in inima Italiei, desigur, ci mai ales cele produse de o minte sau o echipa impresionabila, sentimentalista sau debordand de imaginatie. Tendinta de a exagera totul cu “eticheta” italiana, de la razele soarelui cazute pe dealuri pana la calmul tacticos al traiului de latino-macaronar, este una cu precadere intalnita la americani. De ce si care sunt exceptiile memorabile de la regula, se va deduce din lista de mai jos, si din proeminenta Italiei surprinse pe film, care o distribuie in rol nu de fundal, ci de personaj cu acte-n regula.

Realizat de Ioanina

VENETIA
10. “Casanova” (2005) – De-a lungul vremii, vesnicul amorezat venetian a fascinat o felie a populatiei feminine mult mai extinsa decat ar fi fost vreodata capabil sa prinda in mreje pe cand era inca in viata: memoriile lui “Povestea vietii mele” fac obiectul interesului general de doua veacuri incoace, iar Hollywood-ul nu a scapat sansa de a profita de pe urma lui Giacomo si a perpetiilor lui aventuroase. Aici intrupat de regretatul actor Heath Ledger, Casanova apare ca un Peter Pan sibarit, fanul nr. 1 al Dragostei, care in numele Ei se catara pe acoperisuri, fuge prin iatacuri de calugarite si se razvrateste nonsalant fata de orice fel de autoritate moralista. Scenele din Venetia se intrepatrund fluent cu peisaje din Vicenza, toate conlucrand pentru o perspectiva de basm asupra vechii Italii, un culcus vizual potrivit povestii usurele, romanti-comice si destul de deficitare la capitolul complexitate realista.


Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
29 Aprilie 2010
Echipa Kudika

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.