Kudika
10 Iunie 2010

In SUA circula multa critica, si multa gratuita, din partea publicului revoltat de licentele pe care si le ia Hollywood-ul cu japca, dar cand un regizor isi permite sa intineze copilaria unui actor-pusti de dragul unui film, sa puna un minor in situatia de a juca un rol care i-ar da de furca si unui adult – atunci regizorul nostru chiar ca isi aprinde paie-n cap. “Exploatarea” copiilor pe ecrane, simulata desigur, dar chiar si-asa, nociva – iata unde trage linie politia moralista americana. Nevoia de a proteja copilul a starnit dezbateri, a demarat proiecte de lege si, de cand a fost pusa pe tapet, de cand a aparut pe lume bresla cineastilor iresponsabili, tot acolo stationeaza, din cauza celor care inca se-ncapataneaza sa-si creeze arta fara a lua in considerare sensibilitatile societatii.

Subiectul atrage mult mai putin foc, si mult mai putina para in Europa – unde suntem mult mai putin obtuzi – dar, pe de alta parte, conform principiului “reclama de ocara e reclama clara”, filmele americane ocupa o felie coplesitoare in topul de mai jos! Si asta, desigur, pentru ca oprobriul, mai mult decat aprobarea unanima, atrage atentia si trezeste apetitul. Insa, intrebarea pe care v-o lansez, este: putem fi oare nonsalanti, putem fi oare siguri ca un rol de om mare nu are un impact grav asupra micului actor? (P.S. Vorbim aici metaforic, de roluri grele puse in carca unor pusti, nu de don’soara Kirsten Dunst in rol de vampirita multi-centenara)

Realizat de Ioanina

8. COPII IN LAGARE: Christian Bale (13 ani) in “Empire of the Sun”(1987) – Ca primul rol major din cariera lui Bale a fost intr-un film multiplu-nominalizat la Oscar, si i-a adus piciului The Young Artist Award, nu e de mirare pentru aceia dintre noi care i-am urmarit cu sufletul la gura evolutia de la fan convins (“Velvet Goldmine”) pana la “Batman Begins”! Bale a inceput in forta cu rolul lui Jim Graham, o victima colaterala a celui de-al Doilea Razboi Mondial, mai exact a “aripii” dintre Japonia si China, si a ocupatiei instaurate de prima in a doua. Dupa ce parintii lui, delegati in China, il pierd prin multime, in hegira lor spre repatriere in Marea Britanie, baiatul ajunge intr-un lagar japonez. Aici va invata sa se descurce singur, se va face folositor prizonierilor si va invata, de-a lungul a trei ani, ca in razboi umanitatea e prima cazuta la datorie. Dirijat de Steven Spielberg, Bale reuseste o performanta de exceptie, oricat de cliseizat ar suna asta, caci recurge la emotii si stari pe care un copil cu mai putin talent nu ar putea sa le imite, daramite sa le dozeze pe faze de dezvoltare: Bale incepe prin a fi un bogatan alintat si se schimba pe parcurs, radical, dar mereu pastrand o detasare fireasca fata de cabotinism. Astfel, multitasking-ul lui Bale include nararea unui razboi prin ochi de copil, exprimarea unei palete vaste de sentimente, si, nu in ultimul rand, cucerirea spectatorului – prin detalierea procesului bildungsroman-ic la care il grabeste razboiul.
Alti mini-actori in rol similar: Asa Butterfield (11 ani) si Jack Scanlon (10 ani) in “The Boy in the Striped Pyjamas”(2008) si Ben Tibber (13 ani) in “I Am David”(2003)

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: