Kudika
21 Octombrie 2019

În România, doar 1 din 9 membri ai consiliilor de administrație ale companiilor sunt femei

comunicat de presa

Transformarea tehnologică extrem de rapidă creează noi modele de leadership în care femeile joacă un rol din ce în ce mai important. Cu toate acestea, chiar dacă femei din întreaga lume preiau tot mai multe roluri de conducere în diverse companii, ele rămân în continuare responsabile în aceeași măsură de multe activități legate de îngrijirea familiei. Cum ar putea tehnologia contribui și susține ascensiunea profesională a femeilor? Studiul Roland Berger "Femei - lider în era digitală" încearcă să ofere un răspuns.

În România, doar 1 din 9 membri ai consiliilor de administrație ale companiilor sunt femei

Chiar dacă, conform datelor Eurostat, România înregistrează o pondere ridicată de femei aflate în poziții de conducere (41% comparativ cu media Uniunii Europene de numai 36%), doar 11% dintre membrii consiliilor de administrație – cel mai înalt for decizional din cadrul unei companii – sunt femei (media Uniunii Europene fiind de 27%). "Am vazut în ultimii ani multe schimbari în structura managementului companiilor mari din România, cu care interacționăm frecvent – media de vârstă a managementului este mai scazută în prezent decât acum 10 ani și cu siguranță în top management sau în Consiliile de Administrație întâlnim un număr mult mai ridicat de femei față de acum 5-10 ani.", este de părere Andra Ioana, Senior Project Manager în cadrul Roland Berger România. "Dacă acum 10 ani întâlneam femei aproape exclusiv în roluri de Director Financiar sau Resurse Umane, în acest moment femeile ocupă întreg spectrul de roluri de conducere: Marketing, Vânzări, Operațiuni, Strategie, de multe ori Director General."

Egalitatea de gen în România continuă să fie un subiect care naște controverse, în pofida numeroaselor exemple de femei de succes din mediul de afaceri. Salariile și veniturile, îngrijirea sănătății, participarea pe piața muncii, concediul, competențele și formarea, organizarea muncii, timpul de lucru și echilibrul dintre viața profesională și cea de familie sunt doar câteva dintre subiectele afectate de decalajul dintre genuri, care ar trebui să se afle mai des pe agenda publică.

Împărțirea inegală de multe ori a responsabilităților casnice și familiale continuă să reprezinte un obstacol în evoluția profesională a femeilor

Cele mai mari bariere în ceea ce privește egalitatea de gen rezidă din împărțirea inegală a responsabilităților casnice și familiale între bărbați și femei. Studiul "Femei – lider în era digitală", realizat de compania globală de consultanță strategică Roland Berger, arată că, în medie, pe parcursul unui an, femeile își petrec 16% din zi pentru activități casnice și de ingrijire (care sunt în esență neplatite), spre deosebire de bărbați, care petrec doar 9% din zi. Deși femeile sunt de cele mai multe ori lideri acasă, acest lucru nu se aplică și la locul de muncă. Femeile lucrează adesea în locuri de muncă mai puțin prestigioase și mai nesigure, caracterizate printr-o volatilitate excesivă. În China, de exemplu, femeile sunt mult mai predispuse să ocupe locuri de muncă mai vulnerabile (36% din totalul femeilor ocupate) comparativ cu barbații (doar 7% din totalul bărbaților ocupați). Iar în Germania și Franța există de patru și, respectiv, de trei ori mai multe femei angajate în locuri de muncă part-time decât bărbați, iar rolurile de tip part-time conduc mai rar către poziții de responsabilitate ridicată în cadrul companiilor.

Noile tehnologii pot crea mai multe oportunități pentru femei și pot oferi soluții pentru problemele de echilibru între viața de familie și cea profesională

În general, revoluția digitală a redus atât barierele de intrare pe piață, cât și costurile companiilor și a contribuit la crearea unei noi paradigme de business – o paradigmă mai favorabilă pentru femeile - lider. Noile tehnologii au permis mai multor femei să intre și să rămână pe piața muncii, dar este în continuare necesar să li se asigure resursele adecvate pentru o evoluție profesională de succes. Pentru a accede la roluri de lideri, femeile trebuie să fie implicate în toate aspectele de conducere. Iar pentru a depasi barierele cu care se confruntă, este necesar ca ele să poată profita pe deplin de resursele disponibile.

România se situează pe locul doi (după Bulgaria) în topul statelor europene cu cele mai multe femei active în sectorul IT&C (26% din totalul angajaților), cu toate acestea femeile sunt încă sub-reprezentate în acest sector. "Pentru a atrage și mai multe femei în industria digitală ar trebui promovate mai intens beneficiile si oportunitățile asociate, dar și poveștile de succes ale femeilor care au obținut performanțe în această zonă” – consideră Andra Ioana, Senior Project Manager în cadrul Roland Berger România. "Digitalul poate reprezenta un canal important de promovare a egalității de gen și poate susține dezvoltarea leadershipului feminin în România. Mă refer aici la valorificarea câtorva aspecte care țin de munca în acest sector: flexibilitate ridicată a programului de lucru și a locului unde se desfasoară munca, viteza impresionantă de dezvoltare a acestei industrii – care nivelează terenul performanței pentru jucătorii de ambele genuri, transparență în măsurarea rezultatelor și implicit, și a recompenselor, precum și accesul la comunități extinse, globale, de femei în poziții de leadership care facilitează apariția unor relații puternice și autentice de mentorat".

Roland Berger, înființată în anul 1967, este singura companie globală de consultanță de management de top cu origini europene. Cu 2,400 de angajați în 35 de țări, are o prezență de succes în cele mai importante piețe internaționale. Cele 52 de birouri ale firmei sunt localizate în toate centrele de afaceri globale majore – în România, Roland Berger este prezentă încă din anul 1992 prin biroul deschis la București.

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: