Fa ceea ce iubesti: Interviu cu Adriana Preda, Social Incubator

Fa ceea ce iubesti: Interviu cu Adriana Preda, Social Incubator

Povestea Social Incubator topeste orice inima si insenineaza orice chip. O asociatie cu oameni talentati, care iubesc viata si iubesc sa ajute alti oameni, iar in mijlocul actiunii se afla nimeni alta decat Adriana Preda!

Adriana Preda este un om cu totul și cu totul special care, este clar pentru toată lumea, a fost lăsată pe pământ pentru a duce la bun sfârșit această misiune mai mult decât nobilă. Adriana este directorul executiv al Social Incubator, o organizație ce are ca scop susținerea tinerilor ce părăsesc sistemul de protecție al copiilor.

Interviu Adriana Preda

1. Ce a insemnat pandemia pentru the Social Incubator?

Anul 2020 a schimbat ritmul și rutina cu care eram obișnuiți să facem lucrurile, dar ne-a învățat și că atunci când pui inimă, orice barieră, fie a unui ecran, fie a distanțării poate fi depășită.

Pandemia a însemnat un moment de resetare, o oportunitate de a întări și reconfirma misiunea pe care ne-am asumat-o. Chiar daca eram la începutul unor inițiative și proiecte extrem de frumoase, cu mult potențial care fie s-au amânat, fie s-au sistat, am încercat să învățăm să fim răbdători, toleranți, dar mai ales sa ne adaptăm rapid și să găsim soluții pentru cei pentru care lucrăm.

Indiferent de contextul social sau sanitar, timpul nu este generos cu tinerii aflați în sistemul de protecție a statului. La ieșirea din sistem vor înfrunta singuri viața, expuși fiind unor situații grave de risc și vulnerabilitate (exploatare sexuală, trafic de persoane). Într-o situație similară fiind și tinerii din familii monoparentale, din categoria NEETs sau cei din zone defavorizate.

Astfel, am căutat soluții și metode de a transfera activitatea cu copiii și tinerii în online, am interacționat constant atât cu ei, cât și cu instituțiile de ocrotire pentru a înțelege nevoile primare imediat, am avut un dialog permanent cu partenerii ți susținătorii noștri pentru a vedea cum putem colabora în acest context în beneficiul tinerilor și bineînțeles, am încercat și noi intern să ne susținem reciproc și să găsim moduri de a gestiona situația atât din punct de vedere personal, cât și profesional.

Chiar dacă nu a fost ușor, ne-am adaptat, am continuat să le fim aproape și să transformăm această perioadă nefastă într-o oportunitate de învățare atât de necesară tinerilor atunci când vor fi nevoiți să se descurce pe cont propriu.

2. Cum au fost afectati tinerii aflati deja în pozitii vulnerabile de contextul nefavorabil prin care am trecut în 2020?

Deși contextul economic și social prin care am trecut ne-a afectat pe toți într-o oarecare măsură, persoanele defavorizate, în special tinerii, au fost extrem de împăcați. Pe de-o parte, au fost afectați la nivel psiho-emoțional, fiind nevoiți să înfrunte o situație necunoscută și înfricoșătoare. Apoi, tinerii, în special cei proveniți din medii vulnerabile, intâlneau deja diverse provocări și obstacole în accesarea pieței muncii, criza adâncind problemele pe care deja le aveau.

3. Cum au decurs activitatile the Social Incubator în contexul distantarii sociale? Cum v-ati adaptat astfel incat tinerii sa nu simta ca au pierdut sprijinul vostru?

Având în vedere ca activitatea noastră consta în mare parte în interacțiuni directe cu tinerii, ne-a fost greu sa recreăm aceiași spațiu sigur și de încredere în lucrul cu ei, pe care îl dezvoltam atunci când ne întâlneam fizic. Mai mult decât atât, am avut un număr mare de tineri noi pe care i-am inclus în program, fiind destul de dificila intervenția atunci când chiar și cunoașterea are loc prin intermediul instrumentelor digitale.

Spre surprinderea noastră, atât tinerii, cat și echipa de specialiști s-au adaptat destul de rapid – sesiunile de consiliere psihologica, vocaționala și profesionala aveau loc pe WhatsApp video, sesiunile de pregătire pentru piața muncii și dezvoltare personala aveau loc pe zoom și medierea pe piața muncii s-a făcut pe mail și telefon. De fapt, s-au eliminat barierele geografice și am putut lucra aprofundat cu tineri din toate zonele tarii (dar chiar și în acest context, singura cerința era sa aibă acces la un telefon/calculator și acces la internet – unde acestea lipseau, noi încercam sa suplinim).

In final, adaptarea în online a fost benefica iar pe lângă lansarea platformelor menționate anterior, am introdus în strategia noastră activități doar în mediul online, pentru a putea lucra cu un număr cat mai mare de tineri.

De îndată ce am putut sa revenim în siguranță la activitatea de birou, am reluat acțiunile cu tinerii (cu respectarea tuturor regulilor), membrii echipei s-au vaccinat și facem planuri pentru reintroducerea graduala a deplasărilor.

Interviu Adriana Preda

4. În ciuda conjuncturii, pe parcursul anului trecut, ati dezvoltat cateva proiecte noi. Care sunt acestea și care este menirea acestora? 5. Cum arata reusitele și esecurile The Social Incubator în cifre pentru anul 2020? Daca au existat esecuri, care este cauza lor?

In anul 2020 am lucrat cu peste 2000 de tineri, care au fost implicați în proiectele și programele noastre. Deși activitatea noastră presupune lucru direct cu beneficiarii noștri și avem experienta redusa în donații de bunuri materiale, primul pas pe care l-am făcut a fost sa intervenim la nivel de nevoi imediate – atât pe parte de resurse primare (hrana, apa), resurse medicale (măști, combinezoane, mânuși, dezinfectant) cat și în ceea ce privește partea de echipamente, jocuri, jucării.

Am continuat activitățile pentru proiectele inițiate în anii trecuți precum Un viitor normal pentru tinerii defavorizați, La TINEri Este Puterea, MatchMEntor, R€sponsABIL Am dezvoltat sau ne-am implicat în implementarea de noi proiecte precum Aproape Adult, Banometru, Saptamana Meseriasilor. Am cautat variante de a continua proiectul de tip economie sociala, RetusArt, un atelier de croitorie și retuș, atelier care are astăzi în derulare proiecte și parteneriate foarte frumoase.

De asemenea, piața muncii fiind puternic afectata de pandemie și noi arând specializare pe creșterea anulabilității în rândul persoanelor defavorizate, ne-am concentrat eforturile în aceasta direcție lărgind aria de persoane pe care le ajutam; astfel, am îmbunătățit și adaptat la mediul online lucrul cu tinerii aflați la început de drum (www.bunincariera.ro), dezvoltat un instrument digital pentru pregătirea și găsirea unui loc de munca și reconversie profesionala pentru persoanele ramase fără loc de munca în pandemie (www.lucrezdinnou.ro) și o platforma care oferă o perspectiva din viețile tinerilor cu care lucram sub forma unor episoade care urmăresc parcursul vieții acestora de la ieșirea din sistemul de protecție a copilului, fiind și un portal în cadrul cărora angajatorii pot oferi locuri de munca acestora (www.plandeviata.ro).

Prefer ca atunci când lucrurile merg diferit de cum ne-am dorit sau imaginat, sa privim acele situații ca pe niște lecții și nu eșecuri. Avem de învățat din tot ce a însemnat anul 2020 și sper ca experienta prin care am trecut sa modeleze în mod pozitiv tot ceea ce vom face în viitor.

Iar toate aceste lucruri nu ar fi fost posibile fără mobilizarea și implicarea tuturor partenerilor și susținătorilor noștri. Privind retrospectiv putem să spunem că a fost un regal al devotamentului față de cauza pe care o reprezintă. Alături de consilieri, specialiști integrare, voluntari, parteneri am făcut din #ImpreunăSuntemMaiPuternici nu numai un slogan ci un mod de a gândi și de a fi.

5. În cele din urmă, ce ar putea face fiecare dintre noi pentru sprijinirea tinerilor care ies din sistemul de protectie a statului?

Implicarea poate fi directa sau indirecta. Cel mai simplu mod este sa sustina financiar organizatiile de profil care au ca scop integrarea acestor tineri. Pot face acest lucru prin instrumente precum donatii recurente, participare la evenimente de strangere fonduri, strangerea de formulare 230 sau gasirea de solutii pentru atragerea celor 20% din impozitul pe venit sau profit al companiilor.

Implicarea poate fi directa sau indirecta. Cel mai simplu mod este sa susțină financiar organizațiile de profil care au ca scop integrarea acestor tineri. Pot face acest lucru prin instrumente precum donații recurente, participare la evenimente de strângere de fonduri, strângerea de formulare 230 sau găsirea de soluții pentru atragerea celor 20% din impozitul pe venit sau profit al companiilor.

Pe lângă aceste acțiuni, în ceea ce ne privește, activitățile de voluntariat pot fi în doua direcții:

1. Lucru direct cu beneficiarii: acțiuni individuale (mentorat, meditații) și interacțiuni de grup (organizare și moderare de ateliere de interes pentru tineri; facilitarea unor vizite exploratorii în compania în care iți desfășori activitatea; participare în calitate de speaker sau recomandare de profesioniști pentru evenimentul lunar "Seara Carierei" care presupune povestirea parcursului educational și profesional tinerilor beneficiari) sau

2. Implicare în activități de dezvoltare organizațional: a) sprijin punctual pe diverse departamente (comunicare, financiar, project management) sau fundraising: ambasador pentru strângerea formularelor 230, participarea la evenimente sportive pentru sustinerea cauzei, donarea de produse sau servicii care sunt valorificate în beneficiul cauzei, strângerea de fonduri prin activități punctuale (Dăruiește-ți ziua de naștere; organizarea de mini-evenimente caritabile în cadrul companiei).

Mai multe detalii aici: https://asociatiasocialincubator.org/tu-cum-contribui/

Vizionare placuta


Kudika
16 Mai 2021
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri