Interviu cu Anca Ghinea, autor de carte Creatori în Acțiune, creativitatea în relația cu cei mici

Interviu cu Anca Ghinea, autor de carte Creatori în Acțiune, creativitatea în relația cu cei mici

Acesta este și motivul pentru care am scris cartea „Creatori în actiune” (apărută la Editura Creator): pentru a aduce creativitatea mai aproape de oameni și a-i deschide spre acest mod de a trăi.

1. Este creativitatea o abilitate cu care ne naștem? Ce factori o influențează pe măsură ce înaintâm în vârstă, cum se schimbă ea cu timpul?

Suntem mai mult sau mai puțin creatori, nu în funcție neapărat de CUM ne-am născut, ci de ceea ce facem pentru a ne ține creativitatea în viață.

Acesta este și motivul pentru care am scris cartea „Creatori în actiune” (apărută la Editura Creator): pentru a aduce creativitatea mai aproape de oameni și a-i deschide spre acest mod de a trăi.

Suntem creatori în funcție de cât de multă importanță i-am acordat în viața noastră. Am privit propria capacitate creativă cu neglijență, ca și cum nu am avea nevoie de ea, am privit-o ca un fiind o tărâm la care nu ajung decât aleșii sorții, am asociat-o doar cu partea artistică? Am căutat mereu scuze care ne fac să uităm că avem un Vis Creativ ascuns sub preșul vieții? Iar acest vis poate că este o carte, o bijuterie, un tablou, o casă, un obiect de inventat, o aplicație de creat… un gând creativ care se ascunde dincolo de rutina serviciu-casă!

Desigur, talentul, scânteia nativă, predispoziția… toate acestea pot contribui la o accelerare a dimensiunii manifestate a spiritului creator, însă nu sunt 100% semnificative. Îmi imaginez mereu următoarea scenă: cititoarea/cititorul în fața interviului străbătând vizual dialogul. Ori eu îmi doresc să ia din dialogul nostru cel puțin o idee de integrat în viața ei/lui, iar poate cea mai importantă idee de reținut este: exersează-ți creativitatea, pune-o la treabă, nu este prea târziu. Prea târziu este doar niciodată.

Mediul poate influența foarte mult creativitatea. Spațiul la fel, însă cel mai mult contează atitudinea constantă și consistentă pe care o avem față de viață: suntem permanent victime sau creăm oportunități? Jonglăm cu ingredientele pe care le avem sau ne plângem doar că nu avem ce face cu ele?
De menționat, este și cercetarea coordonată de George Land (o cercetare care s-a întins pe ani de zile), realizată pe un eșantion de 1600 de copii, care aveau în prima etapă a cercetării între patru și cinci ani. Rezultatul: 98% erau creativi, chiar geniali! Peste câțiva ani au fost testați din nou: doar 30% mai aveau manifestări creative, iar peste alți câțiva ani: doar 12%! Același test a fost dat unui grup de 280.000 de adulți, rezultatele au fost de 2%.


2. Știm deja cât de importantă e dezvoltarea creativității copiilor. Avem la dispoziție jucării, cărți, aplicații și jocuri concepute anume pentru acest scop. Ca părinți, cum trebuie să abordăm noi această dezvoltare? Este o prioritate strategică în educație?
Românii sunt creatori, ceea ce lipsește este un cadru generos general adus până la firul ierbii.
Îmi doresc să implementez, chiar dacă îmi va lua alți ani: o Cultură a Creativității la nivelul societății. În turneul (online) de promovare pentru cartea „Creatori în actiune” am observat un nivel de preocupare pentru spectrul creativității, însă există și multă neclaritate pe toate palierele. Din 2015, de când am creat platforma www.kreatoria.ro am avut acest vis aproape nebunesc de a prezenta creativitatea, beneficiile ei în viața de zi cu zi, în experiențele personale și profesionale.

Îmi place și îmi dă optimism afirmația știm deja cât de importantă e dezvoltarea creativității copiilor, însă cred că, la nivel macro, de fapt, situația e cel mult la mijloc. Știm că este importantă creativitatea, dar doar teoretic și, nu la scară generală, în plus, nu e nici manifestată constant, însă mă bazez strategic aici pe toate inimile în acțiune, care fac diferența acolo unde sunt. Avem specialiști, autori, cadre didactice entuziasmate în acest sens (omul sfintește locul), avem copii curioși, avem părinți care sunt dispuși să aloce timp și efort pentru ca noua generație să crească mai plin și mai ales să trăiască mai frumos. Așadar acum e timpul pentru a construi viitorul.

Este important ca părintele să intre în rolul de observator dar și de păzitor-șlefuitor al abilităților creative manifestate de copilul său. Este o prioritate și pentru părinte! Pentru părinții care sunt extrem de pragmatici și care trăiesc încă cu gândul că persoanele care sunt creative nu pot supraviețui economic în contemporanul nostru, le pot dezamorsa această temere precizând că gândirea creativă este necesară în orice domeniu, fiind una dintre cerințele evidente și pe piața actuală a forței de muncă.

3. La ce se referă creativitatea adulților în relație cu copiii? Ce înseamnă pentru dezvoltarea celui mic interacțiunea creativă cu părinții?

Foarte frumoasă întrebarea. Eu când scriu, fie la un proiect editorial sau la unul de comunicare, primesc întrebări de la gemenii mei, care deși sunt încă preșcolari sunt foarte curioși și pe aspecte mai mature. Le creez un univers deschis în care aptitudinile lor creative sunt la înălțime: purtăm dialoguri despre ce presupune a scrie un articol, vorbim despre efort, despre ce facem când apare oboseala sau plictisul și mai ales vorbim de faptul că nu trebuie să ne supărăm dacă nu ne iese ceva din prima. În plus, în relația cu ei eu găsesc inspirație, motive de bucurie care apoi îmi țin la doze optime rezerva de combustibil creativ.

Atunci când îți asumi acest rol de părinte-creator, este imposibil să nu fii plin de viață și animat de dorința de a fi mai mult, de a face lucruri fascinante și de a porni într-o călătorie uneori incomodă, dar plină de satisfacții (mai devreme sau mai târziu). Pentru copil este fascinant: vede cum părintele are activități captivante (după lansarea mea de carte, mult timp, copiii mei s-au jucat de-a librăria sau organizau chiar ei o lansare), vede cum părintele are o viață efervescentă și mai ales că își transpune ideile în joacă sau în activități comune.

4. Concret, care sunt contextele în care ne putem manifesta creativitatea împreună cu cei mici?

Ne putem manifesta creativ în toate contextele generate din ce trăim. Nu este întotdeauna nevoie să construim contexte total rupte de ritmul familiei, ci să mergem mereu mai departe, ieșind, pas cu pas, din zona de confort. Părinții au o mare șansă să trăiască a doua copilarie și să ia din această experiență: curiozitatea, entuziasmul, lipsa de dezamăgiri, perseverența.

Vă pot da exemplul personal: după ce am traversat perioada extrem de dificilă a primilor doi ani în creșterea gemenilor mei, practic am început o perioadă în care am accelarat propriul progres.

Să nu uităm că dăm din ce suntem, din plinul și fericirea noastră, ori și eu aveam un vis mare de crescut: tocmai cartea pe care am lansat-o anul acesta, „Creatori în actiune”. Între coperțile atât de inspirat realizate grafic, am trecut idei despre proiecte creative care pot fi făcute în familie: idei care nu presupun nici mult timp de execuție, nici resurse sofisticate, ci pur și simplu implicare. Dau câteva exemple din carte: Comoara de înțelepciune a neamului tău, Picnic în sufragerie, La căutat de chei (abilități-talente), Crearea unui spațiu interzis-permis (acel spațiu de năzbâtii controlate), Exercițiul oglinzii care ne provoacă să ne vedem abilitățile etc. Activitățile sunt descrise cu detaliile necesare în carte, fiind simplu de pus în practică.

Deși poate suna banal, până și micul dejun poate fi un context creativ sau felul în care ne trezim copiii să meargă la grădiniță/școală sau felul în care închidem o zi, înainte de somn. Pe scurt, urmăm firul evenimentelor/experiențelor de viață și le transformăm în viață semnificativă.

5. Nu putem să nu vorbim despre oboseală. E un lucru real, pe care îl constatăm cu toții, în special după mai bine de un an de pandemie. Unde ne căutăm resursele de a stimula creativitatea, atunci când suntem extenuați?

Viata este dificilă, suntem într-un ritm din ce în ce mai solicitant, însă este important să privim creativitatea copiilor ca o… investiție ce nu va da greș, iar creativitatea noastră, a adulților, ca un motor ce va genera un plus de bine în viața noastră personală și profesională.
Și eu sunt implicată în proiecte de impact național și internațional, la nivel de carieră sunt într-o poziție cheie, scriu, public, particip la evenimente… am o viață dinamică, dar mereu aduc din procesul creator, Tehnica Întrebărilor: ce amintiri grozave pot crea? Ce pot face pentru ca ai mei copii să fie fericiți?
De fiecare dată când ne întoarcem din călătorii și facem o analiză, ca părinți, suna cam așa: pentru noi părinții dificil, însă pentru gemeni un salt în toate: în vocabular, ca interacțiune cu alți copii, ca referințe, ca amintiri, ca noi conexiuni de cunoștințe de la gastronomie la geografie. Apoi, reveniți acasă ne străduim să ancorăm achizițiile prin foto-amintiri, prin dialoguri care să întipărească în ei anumite valori.

Pe www.kreatoria.ro am creat din 2015 un astfel de spațiu de inspirație pentru creativitate, o invitație de a vedea lucrurile în altă perspectivă, pentru că deși poate părea puțin dur, răspunsul adevărat este ca tot în noi trebuie să căutăm motivația-centru care să ne ajute să facem declick-ul necesar. Exteriorul ne poate impulsiona, dar restul călătoriei îl facem singuri: citim, observăm ceva în mediu, dar drumul de la exterior la implantarea în interiorul nostru și în a ne oferi un nou zvâc stă în NOI.

6. Crezi că există o legătură între curiozitatea celor mici și stimularea creativității adulților? Poate fi aceasta una dintre resurse?

Copiii solicită, dar pun și ordine în priorități și își cresc cumva părinții, dacă aceștia au voință și deschidere în relația cu copiii lor. Eu sunt mereu inspirată de atenția pe care o au cei mici atunci când se joacă, de claritatea pe care o au și de voința lor. De creativitatea firească, natural și nestructurată.

Pe de altă parte, deși copiii iubesc rutina/programul aș putea spune că ei iubesc și suprizele. Faptul că mereu creez experiențe-cadru de desfășurare pentru copiii mei, mă ajută și pe mine să mă dezvolt.

7. Cum influențează creativitatea exersată în copilărie abilitățile necesare în viața adultă? (Mă gândesc aici la problem-solving, inteligență emoțională, organizare, etc.)

E important să privim gestionarea creativității ca un proces întins în timp, pentru că timpul este cel mai bun indicator. Cuvintele nu sunt nimic, dacă nu punem în ele intenția mai înaltă de a crește prin acțiuni concrete pe: noi, oamenii din jur, societatea, stilul de viață, gradul de trăire și simțire al vieții, inclusiv în sensul cel mai pragmatic. De aceea, creativitatea înseamnă, prin chiar miezul definiției, a transpune o idee utilă, bună, nouă în practică.

Aducem din copilărie, în primul rând, senzația pe care o avem când se spune cuvântul creativitate: e o stare entuziasm sau de constrângere, e declanșator de anxietăți sau de oportunități, generează în noi bucuria că în sfârșit avem șansa manifestării sau dorința de a ne ascunde?

Avem foarte multe situații sau provocări (depinde cum le privim) în care suntem solicitați să găsim soluții, să ne descurcăm. Pe scurt, aceasta înseamnă Problem Solving: problemă-documentare-identificare variante alternative-analiză-implementare-evaluare. Cât de des suntem împinși să facem acest lucru? La o scară mai mică sau mai mare: aproape zilnic.

Totodată, creativitatea presupune și disciplină, organizare, triere de idei și activități, de aceea, în sine procesul creator e un proces care îndeamnă la progres.

Vizionare placuta


Kudika
18 Mai 2021
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri