Abandonul școlar - cauze și măsuri de prevenire

Educația este importantă deoarece ne ghidează drumul în viață. Și mai ales, educația ne ajută să facem alegeri. Însă pentru copiii săraci valoarea educației se pierde printre nevoile afective neîmplinite, lipsa modelelor și grijile zilei de mâine. Iată ce strategii ar putea funcționa pentru prevenirea abandonului școlar.

Rata abandonului școlar al copiilor din mediile defavorizate este o problemă recurentă a societății noastre. Dincolo de implicațiile acestei realități asupra nivelului educației și culturii unei comunități, abandonul școlar are în primul rând repercusiuni asupra copilului, care, renunțând la școală, este predispus, în marea majoritate a cazurilor, să își compromită ireversibil viitorul.

La nivelul politicilor publice există însă câteva strategii ce ar putea funcționa pentru a preveni abandonul școlar. Află mai multe despre amploarea și cauzele abandonului școlar și cum poate fi prevenită.

Cum poate fi prevenit abandonul școlar

Pentru copiii care cresc în condiții de sărăcie extremă, schimbarea nu se poate produce suficient de repede. Copiii săraci sunt în mod obișnuit pregătiți să eșueze. Odată ce au asimilat această mentalitate, ei au făcut primul pas spre abandonarea studiilor.

Retail jobs

Efectele negative ale sărăciei și rata abandonului școlar pot fi atenuate prin strategii punctuale. Aceste strategii vor urmări îmbunătățirea rezultatelor școlare, a atitudinilor și comportamentelor copiilor ce provin din mediile sărace și ale altor elevi cu risc de abandon școlar prin programe de intervenție specifice, care să includă măsuri precum:

  • asigurarea de servicii integrate pentru elevii din mediile defavorizate pentru a atenua criza abandonului școlar;

  • colectarea de date din teren pentru a face din sprijinul acordat elevilor o componentă esențială a reformei educaționale;

  • asigurarea condițiilor necesare frecventării școlii și motivarea copiilor;

  • cultivarea relației profesor-elev, astfel încât aceasta să capete o mai mare încărcătură afectivă;

  • stimularea inițiativei și a încrederii în sine prin consultarea elevilor cu privire la planurile de viitor și îndrumarea lor spre îndeplinirea obiectivelor.

Acțiunile United Way reușesc, din 2004, să contribuie la îmbunătățirea calității vieții comunității, prin programe de sprijin a comunităților defavorizate. Acestea propun o abordare integrată a măsurilor, astfel încât să asigure accesul la o educație de calitate pentru copiii defavorizați. Aceștia tind să nu conștientizeze beneficiile educației asupra viitorului lor. Pe de o parte, deoarece le lipsesc modelele în familie și în comunitate, iar pe de altă parte, pentru că programele de combatere a abandonului școlar nu reușesc întotdeauna să urmărească evoluția copiilor în etapa post implementare. Astfel, mulți copii revin în mediul inițial odată ce simt că nu se mai pot baza pe sprijin din partea profesorilor sau a părinților.

United Way se implică activ pentru a oferi acestor copii accesul la o educație de calitate, ce va duce la obținerea unui loc de muncă stabil, ceea ce înseamnă un venit care poate susține o familie și accesul la servicii de sănătate. Prin intermediul donațiilor, oricine poate sprijini inițiativele United Way de a ajuta copiii săraci să nu-și lase viitorul la poartă.

Pentru unii dintre acești copii, răspunsul la întrebarea “de ce să renunți la școală dacă finalizarea studiilor ți-ar putea asigura un venit stabil și un job bun?” este că ei nu știu acest lucru sau, dacă îl știu, nu cred în abilitățile lor și cred că vor eșua. Programele de tip Școală după școală s-au dovedit eficiente pentru a combate fenomenul abandonului școlar, prin faptul că propun o alternativă empatică la sistemul educațional clasic. Cadrele didactice și voluntarii implicați în astfel de programe reușesc să-i ajute pe copiii săraci să-și construiască încrederea în sine și să găsească motivația necesară pentru a-și finaliza studiile.

Atunci când creștem, tindem să ne raportăm la experiențele familiei și ale celor din comunitatea din care facem parte. Din păcate, având în vedere că există atât de multe familii destrămate, atât de multe familii care se bazează în mare parte pe facilitățile asistenței sociale pentru a-și duce traiul, precum și faptul că politicile publice nu reușesc să rezolve problema devalorizării educației în mediile defavorizate, de multe ori nu există "modele de succes" pe care copiii săraci să îl urmeze. Și astfel, succesul nu este o opțiune pe care să o ia în considerare atunci când cresc.

Cauze frecvente ale abandonului școlar

Părăsirea timpurie a școlii este un fenomen complex și rămâne una dintre provocările majore ale politicilor educaționale. Este considerată o problemă extrem de complexă, deoarece fiecare caz de abandon școlar are o istorie distinctă, ale cărei cauze sunt interconectate.

Scăderea nivelului de educație într-o societate ar putea fi considerată sursa principală a tuturor celorlalte probleme din cadrul societății respective. În acest context, accesul liber la educație nu va rezolva problema abandonului școlar în lipsa unor politici publice care să valorizeze educația.

Abandonul școlar este o problemă care are mai multe cauze, dar toate par să provină dintr-o sursă principală: mediul în care crește și se dezvoltă copilul. Acesta include familia, grupul de prieteni și alte influențe exercitate asupra copilului, cum ar fi comunitatea sau statutul cultural și economic.

Atunci când se menționează mediul familial, sunt implicate și aspectele sociale, economice, culturale ale familiei. În cazul în care copiilor le lipsesc condițiile adecvate pentru a studia și a reuși la școală, aceștia s-ar putea simți nevoiți să abandoneze școala.

Există o legătură puternică între părăsirea timpurie a școlii, discrepanțele sociale, nivelul scăzut de educație al părinților și statutul socio-economic scăzut. De aceea, sistemul educațional are un rol esențial în abordarea problemei abandonului școlar și furnizarea sprijinului necesar copiilor care riscă să părăsească timpuriu școala.

Părăsirea timpurie a școlii are ca rezultat o serie de consecințe negative precum:

  • dezavantaje semnificative pe piața muncii;

  • șomaj;

  • excluziune socială;

  • participare redusă în societate.

Sărăcia și abandonul școlar sunt legate în mod inextricabil în cele trei medii principale care afectează dezvoltarea sănătoasă a copiilor: familiile, școlile și comunitățile.

Sărăcia în familie este asociată unei serii de condiții nefavorabile precum: lipsa unui adăpost stabil, insecuritate alimentară, părinți care sunt în închisoare sau absenți, violență domestică, abuz de droguri și alte probleme - cunoscute ca "factori de stres toxici".

În timp ce între sărăcia în familie și abandonul școlar există o legătură intens studiată, sărăcia asociată sistemului educațional lacunar și comunității contribuie, de asemenea, la criza abandonului școlar. Un factor demn de luat în calcul în ce privește sistemul educațional îl reprezintă faptul că școlile par să fie segregate în funcție de venit, clasă socială sau etnie.

Sărăcia ca factor constant în comunitate este, de asemenea, importantă. În unele cartiere sau chiar localități există comunități extinse defavorizate, cu niveluri ridicate ale șomajului, instabilității familiale, sănătății precare, abuzului de substanțe, sărăciei, dependenței de asistența socială și criminalității.

De exemplu, elevii care trăiesc în comunități sărace au mai multe șanse de a avea ca prieteni copii care au abandonat școala, ceea ce crește probabilitatea de a abandona școala și ei la rândul lor.

Așadar, abandonul școlar este o problemă complexă, nu doar asociată cu dificultățile de învățare, ci și strâns legată de factori sociali, motivaționali și chiar familiali care depășesc zona pur educațională.

Sursa foto: Shutterstock.com

Vizionare placuta


Kudika
16 Octombrie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri