Săptămâna 20 de sarcină: cum se dezvoltă bebelușul și ce simptome prezintă mama

În săptămâna 20 de sarcină se consideră că ai ajuns deja la jumătatea perioadei de gestație și mai ai aproximativ 5 luni până la termen. Bebelușul continuă să crească și tu vei lua tot mai mult și mai accelerat în greutate începând cu această perioadă. Te invităm să descoperi mai multe detalii despre cum se dezvoltă bebelușul intrauterin și despre cum se modifică corpul tău în săptămâna 20 de sarcină.

Săptămâna 20 de sarcină: dezvoltarea intrauterina a bebelușului

Micuța făptură are acum aproximativ 30 g și este de mărimea unei banale mai mici. Începând cu această săptămână lungimea bebelușului se va măsura oficial de la creștet până la călcâie și micuțul măsoară aproximativ 25 cm.

Sexul copilului este bine dezvoltat în această săptămână și se poate observa ecografic, dacă nu ai aflat până acum. Mai mult decât atât, săptămâna 20 de sarcină aduce un plus în ceea ce privește dezvoltarea aparatului genital al bebelușului.

La fetițe a început deja dezvoltarea ovarelor și numărul de ovule din ovare atinge acum un maxim, un apogeu, fătul de sex feminin având în această perioadă aproximativ 6 sau 7 milioane de ovule. Din acest moment însă numărul acestora începe să scadă progresiv pe parcursul vieții.

Retail jobs

În cazul băiețeilor, în săptămâna 20 de sarcină testiculele se află în continuare în abdomen, dar se pregătesc să coboare în scrot. Coborârea în scrot a testiculelor este foarte importantă pentru că acestea au nevoie să se afle la o temperatură puțin mai joasă decât cea a corpului pentru a putea să se matureze și să producă spermatozoizi.

Tocmai de aceea se spune că băile foarte fierbinți la băieți și adolescenți au risc de a determina un anumit grad de infertilitate.

Vermixul - acel strat albicios protector ce acoperă pielea, se dezvoltă în continuare în săptămâna 20 și tot acum încep să se formeze și glandele sudoripare.

Bebelușul continuă să înghită lichid amniotic și exersează reflexul de supt, iar vezica biliară produce bilă, ce va ajuta ulterior la digestia nutrienților din lapte.

Săptămâna 20 de sarcină: ce se întâmplă cu corpul mamei

Te afli încă în trimestrul 2 de sarcină, perioada în care ai cea mai multă energie. Tocmai de aceea ai putea să profiți de acest timp și să te ocupi mai mult de naștere și de cursurile prenatale, lăsându-ți timp să lecturezi și cărțile de parenting.

În săptămâna 20 de sarcină, uterul a ajuns la nivelul ombilicului și burtica devine din ce în ce mai conturată. Vei simți deja mișcările bebelușului și pe măsură ce uterul crește, există riscul tot mai mare să te confrunți cu reflux gastroesofagian. Poți lua un pansament gastric destinat gravidelor și poți încerca să ai mese mici și dese, dar și să dormi cu capul un pic mai sus, pe câteva perne și astfel poți ameliora acest disconfort.

Începând cu această săptămână vei lua în greutate între 250 și 500 g pe săptămână și îi poți comunica medicului care te urmărește ce greutate ai, ca să îți confirme că dezvoltarea este în parametri. Luarea unui număr prea mare de kilograme pe timpul sarcinii poate avea anumite riscuri, de aceea este bine să îți informezi medicul.

Încearcă să consumi alimente cât mai sănătoase și să te ocupi puțin mai mult de rutina somnului. De ce? Pentru că este posibil să te confrunți cu insomnii sau cu un somn de o calitate mai slabă, căci nu mai poți să dormi neapărat în pozițiile în care erai obișnuită, nu poți dormi pe spate ci doar într-o parte și chiar este indicat să dormi într-o parte, astfel încât uterul gravid să nu apese pe vasele de sânge abdominale.

De asemenea, este recomandat să dormi pe 2-3 perne. În timpul nopții este posibil să te confrunți cu crampe la nivelul gambelor, iar dacă mai adăugăm și perioadele în care te trezești pentru a merge la toaletă, ei bine deja am conturat un tablou prin care se înțelege clar de ce somnul tău nu va fi foarte odihnitor.

Dacă poți, încearcă să aerisești cât mai des camera în care dormi. Nu te speria dacă noaptea vei transpira mai mult, este firesc din pricina hormonilor de sarcină, dar și a faptului că a crescut cantitatea de sânge din organismul tău și deci tolerezi tot mai greu căldura.

Alege haine confortabile care să nu te strângă și care să permită circulației sângelui să funcționeze optim. Poți încerca și exercițiile special concepute pentru gravide, acestea te vor ajuta să ameliorezi durerile musculare și de spate specifice perioadei sarcinii.

Continuă să iei vitaminele prenatale și nu uita să consumi suficientă apă în fiecare zi.

Sursa foto: 10 FACE/ shutterstock.com

Vizionare placuta


Kudika
24 Noiembrie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri