Primirea unui review de performanță negativ sau chiar mediocru poate fi una dintre cele mai dificile experiențe din carieră, iar modul în care un angajat reacționează este crucial pentru viitorul său profesional.
Iată 5 sfaturi esențiale care vor ajuta pe oricine să gestioneze aceste situații dificile cu calm și eficiență.
1. Nu este ca la școală
Mulți oameni au tendința de a privi review-urile de performanță prin prisma experiențelor, mai mult sau mai puțin negative, din școală. După 12-15 ani de educație formală, apare obișnuința de a considera feedback-ul angajatorului ca pe un „carnet de note”. Totuși, piața muncii este diferită din mai multe motive.
Astfel, nu toată lumea primește calificative ca în școală, gen ”bine” sau ”satisfăcător”. În școală, majoritatea elevilor primesc note bune, dar la locul de muncă, evaluările tind să fie mai stricte, pentru că performanțele angajaților sunt analizate comparativ. Asta înseamnă că, întotdeauna, cineva va primi un feedback de tip „sub medie” sau va fi inclus în ultimii 20% din angajați. Așadar, este mult mai greu pentru un angajat să fie în top 10% tot timpul, indiferent cât de mult sau de bine muncește.
Tinerii, de exemplu, sunt foarte ambițioși și vor să evolueze rapid în carieră, așa cum reiese din sondajele efectuate de Genesis Property, companie fondată de Liviu Tudor. Însă, ei trebuie să înțeleagă că abilitățile „super” din școală nu sunt la fel de relevante la muncă. La școală, memorarea și performanța la teste sunt importante. În schimb, la locul de muncă, sunt mai apreciate abilitățile practice, gândirea critică și capacitatea de a lucra în echipă. Chiar și cei care au excelat în mediul academic pot fi surprinși când performanțele lor la muncă nu sunt la același nivel.
2. Feedback-ul nu trebuie luat personal
Uneori, este greu ca un review privind performanță să nu fie luat personal, dar angajații trebuie să înțeleagă că feedback-ul este strict despre job, nu despre persoană. De multe ori, review-urile sunt influențate de factori externi, cum ar fi obiectivele companiei sau bugetele limitate. Feedback-ul trebuie privit ca pe o oportunitate de creștere și dezvoltare.
3. Atenție la detalii
Indiferent cât de neplăcut este feedback-ul, este important ca angajatul să asculte cu atenție ceea ce i se spune. Trebuie să fie atent la detalii și să evite o poziție agresivă sau defensivă. O ascultare activă va ajuta pe oricine să înțeleagiă exact care sunt așteptările superiorilor și unde anume trebuie îmbunătățită performanța.
4. Trebuie cerute clarificări
În cazul în care nu sunt înțelese unele dintre informațiile transmise, este foarte important să fie cerute clarificări. Întrebările ar trebui să fie constructive și orientate spre soluții, cum ar fi „Cum pot îmbunătăți această parte a performanței mele?” sau „Care sunt pașii specifici pe care îi pot urma pentru a-mi atinge obiectivele?”. Aceste întrebări arată că persoana este atentă și este dispusă să învețe și să evolueze.
- Ritualul lumânărilor: cum să atragi iubirea, norocul și liniștea în viața ta
- Ovidiu Mureșanu dezvăluie secretele măiestriei cu care transformă călătoriile în povești unice pentru comunitatea #TravelTok
- Horoscop cutremurător: ce schimbări radicale te așteaptă în următoarele 7 zile, în funcție de zodia în care te-ai născut
5. Reacțiile impulsive nu sunt bune
De obicei, primirea unui review negativ poate stârni reacții emoționale puternice, dar este esențială stoparea reacțiilor impulsive, care pot înrăutăți situația. Este nevoie de acordarea unui moment de reflecție înainte de a da un răspuns sau de a pune o întrebare. Dacă este nevoie de timp pentru a procesa informațiile, angajatul poate cere o întâlnire ulterioară pentru a discuta răspunsul tău cu calm și obiectivitate. În acest context, un feedback poate reprezenta un semnal foarte important că este nevoie de o ajustare. După o discuție cu managerul, trebuie lucrat la un plan de acțiune clar care să includă obiective specifice și măsurabile. Acest plan va ajuta angajatul să se concentreze pe îmbunătățiri și să demonstreze progresul său în mod clar la următoarea evaluare.