Setari Cookie-uri

Interviu cu Ana Tudor, copilot: Zborul este o profesie în care înveți în fiecare zi

Dincolo de uniformă, simulatoare și zboruri internaționale, Ana Tudor construiește o imagine clară și onestă a profesiei de copilot: una în care nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Procesul de formare este meticulos, intens și solicitant, însă Ana vorbește despre el cu bucurie și respect.

Cu o precizie care amintește de ritmul unui ceas perfect calibrat, Ana Tudor descrie cu calm și claritate traseul profesional care duce la cabina unui avion de linie. Pentru ea, aviația nu este o aventură, ci o știință riguroasă, construită pe sute de ore de învățare, antrenament și decizii luate cu luciditate.

De la primele cursuri teoretice, până la exercițiile în simulatoare și zborurile efective, fiecare etapă este tratată cu responsabilitate și seriozitate. Cu un mod de exprimare tehnic, dar profund uman, Ana redă cu fidelitate esența acestei profesii: o combinație între muncă susținută, atenție constantă și dorința de a face totul cât mai bine.

ana tudor copilot

1. Cum este procesul de a deveni pilot în zilele noastre? Ce etape trebuie parcurse?

Primul pas pentru a deveni pilot este obținerea unui certificat medical clasa 1, care confirmă că ești aptă din punct de vedere fizic și mental pentru a urma o carieră în aviație. Examinarea include teste de vedere, auz, coordonare și evaluări generale ale stării de sănătate.

Citește și:

Următorul pas este înscrierea la o școală de aviație care îți oferă atât pregătirea teoretică, cât și pregătirea practică. În cazul meu, am urmat Wizz Air Pilot Academy, un program integrat conceput pentru a duce cadeții de la zero experiență în aviație direct la o licență de pilot comercial (Commercial Pilot Licence), cu toată formarea necesară, incluzând licența de pilot privat (Private Pilot Licence), integrată într-un singur curs continuu. Primele trei luni s-au concentrat pe cursuri teoretice intensive, după care am început să zbor cu avioane de mici dimensiuni. Când am atins aproximativ 20 de ore de zbor, am efectuat primul meu zbor solo, o etapă standard în procesul de formare.

De acolo, orele de zbor au crescut progresiv, în timp ce examenele teoretice au continuat în paralel. Am trecut de la aeronave cu un singur motor la aeronave cu două motoare, acumulând un total de aproximativ 200 de ore de zbor, așa cum prevăd cerințele din domeniu pentru obținerea licenței.

Citește și:

Ana Ochiroși – O viață în zbor: despre curaj, perseverență și visuri împlinite în cabina de pilotaj

După obținerea acestei licențe, m-am înscris la un curs de „calificare de tip” (denumită în engleză type-rating) pentru aeronava pe care urma să operez zboruri, în cazul meu fiind vorba despre familia de aeronave Airbus A320. Cursul a fost susținut în întregime într-un simulator de zbor și a durat aproximativ șase săptămâni. Este foarte structurat și intensiv. Pentru un pilot care urmează să zboare în prima sa companie, mai există un pas înainte de a intra în operațiunile active: o pregătire specifică pentru procedurile de zbor ca decolările și aterizările, care durează încă câteva săptămâni.

Citește și:

De la început până la final, pentru un cadet fără experiență anterioară de zbor, așa cum am fost și eu cândva, procesul general de a deveni pilot este solicitant, detaliat din punct de vedere tehnic și intensiv. Necesită dedicare, disciplină, precizie și performanță constantă pe tot parcursul acestuia.

Cu toate acestea, pot garanta că este extrem de frumos pentru oricine iubește aviația. Experiența mea personală în timpul formării în cadrul Wizz Air Pilot Academy a fost foarte pozitivă. Cursul a fost bine structurat și conceput pentru a ajuta cadeții să absoarbă eficient cunoștințele necesare. Pe parcursul întregului program, am simțit în mod constant că instructorii au fost foarte competenți și am învățat foarte multe de la ei.

Citește și:

2. Care sunt cele mai mari provocări pe care trebuie să le depășească un student în aviație?

Provocările variază și depind adesea de individ. Una dintre cele mai mari dificultăți este volumul enorm de informații tehnice care trebuie învățate într-o perioadă relativ scurtă. Fiecare lecție este esențială, iar testele practice necesită un nivel ridicat de concentrare și precizie.

O altă provocare este deprinderea de a rămâne calmă în situații neașteptate sau stresante. În timpul pregătirii, vei fi pusă în toate situațiile posibile de urgență simulate și trebuie să reacționați rapid și eficient. În plus, este necesar un nivel ridicat de auto-disciplină pentru a menține un echilibru între pregătirea academică și zborurile de antrenament.

Citește și:

3. Cât de accesibilă este această carieră pentru cineva care nu are o pregătire în domeniul aviației?

Aviația poate părea intimidantă la început, dar adevărul este că mulți piloți, inclusiv eu, au început fără experiență anterioară în acest domeniu. Procesul de formare este special conceput pentru a porni de la zero și pentru a ajunge să obții o licență completă, cum a fost cazul programului integrat pe care l-am urmat în cadrul Wizz Air Pilot Academy. Așa cum am spus despre formarea pe care am urmat-o, aceasta începe cu mai multe cursuri teoretice intensive, urmate de zboruri practice, acumulând treptat atât cunoștințe, cât și abilități într-un mediu structurat și care să-ți sprijine dezvoltarea.

Important este să fii într-o stare bună de sănătate fizică și psihică și să abordezi procesul cu disciplină și determinare. Deși investiția financiară inițială poate fi o provocare, există în prezent opțiuni de finanțare; de exemplu, prin programe sponsorizate de companiile aeriene, cum ar fi traseul dedicat cadeților din Wizz Air și, în special, inițiativa companiei aeriene „She Can Fly”, dedicată sprijinirii femeilor care vor să urmeze o carieră în aviație. Aceste programe pot face calea spre a deveni pilot mai accesibilă pentru un grup mai larg de cadeți aspiranți.

Citește și:

ana tudor si ana ochi rosi in cockpit

4. Există diferențe semnificative între ceea ce ați învățat la școala de aviație și realitatea din cockpit?

Școala de aviație oferă un mediu de instruire minuțios și extrem de structurat, care pregătește pe deplin piloții să opereze în siguranță și cu încredere aeronave comerciale. În momentul în care un pilot începe să zboare propriu-zis, acesta și-a însușit deja abilitățile necesare pentru a face față unei game largi de situații. Ca în orice domeniu, zborul este o profesie în care experiența continuă să se acumuleze în timp, fiecare oră de zbor contribuind la aprofundarea cunoștințelor unui pilot. În timp ce zborul în lumea reală poate introduce variabile precum vremea schimbătoare sau dinamica echipajului, piloții sunt bine pregătiți pentru a gestiona aceste scenarii în siguranță și eficient din prima lor zi de zbor.

5. Cum a fost primul dvs. zbor ca pilot? Ce ați simțit în acel moment?

Primul meu zbor ca pilot a fost o experiență unică, care mi-a dat ocazia să pun în practică toată pregătirea pe care am urmat-o. Eram concentrată să fac totul corect și să respect procedurile. De asemenea, am simțit o mare satisfacție știind că făceam un pas important în carieră. Era vorba mai puțin despre emoții și mai mult despre responsabilitatea și încrederea că ceea ce învățasem îmi oferea baza necesară pentru a zbura în siguranță. Acest moment a marcat începutul unei călătorii pline de provocări și recompense pentru mine.

6. Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac piloții aspiranți?

Una dintre cele mai frecvente greșeli este subestimarea importanței teoriei. Mulți piloți aspiranți se concentrează doar pe partea practică, însă cunoștințele teoretice sunt esențiale pentru a înțelege cum funcționează o aeronavă și cum să gestioneze situațiile dificile.

O altă greșeală frecventă este incapacitatea de a-ți gestiona corect timpul și energia. Procesul de pregătire este solicitant, iar lipsa de organizare poate duce la epuizare sau la greșeli evitabile. În plus, unii aspiranți pot deveni nerăbdători, crezând că vor ajunge rapid în cabina de pilotaj a unei companii aeriene. Este important să înțelegeți că această carieră necesită răbdare și dedicare pe termen lung, și nimeni nu te va lasă să te apropii de o aeronavă dacă nu îți vei dovedi cunoștințele și răbdarea într-un procent de sută la sută.

7. Cum funcționează colaborarea dintre căpitan și copilot în timpul unui zbor?

Colaborarea dintre căpitan și copilot este esențială pentru siguranța zborului. Este ca un dans sincronizat, în care fiecare are roluri și responsabilități clare, dar trebuie să fie flexibil în funcție de situație. Comunicarea este esențială. De exemplu, fiecare decizie majoră este discutată în avans, iar listele de verificare (termenul în engleză folosit în industrie fiind de „checklists”) sunt completate împreună pentru a elimina orice risc. Chiar dacă căpitanul are autoritatea finală, relația dintre cei doi se bazează pe încredere și respect reciproc.

Colaborarea și comunicarea dintre cei doi piloți încep de fapt cu mult înainte de a păși în cabina de pilotaj. Pentru a ilustra modul în care funcționează coordonarea cu colegii mei căpitani și modul în care este structurat fluxul de lucru în cabina de pilotaj, este util să ne uităm la modul în care sunt împărțite responsabilitățile între pilotul care zboară (numit în engleză „Pilot Flying”) și pilotul care monitorizează („Pilot Monitoring”).

De exemplu, majoritatea zborurilor sunt împărțite în două sectoare. De exemplu, zborul de la București la Paris reprezintă un sector, iar cursa înapoi de la Paris la București, alt sector. La începutul fiecărei zile, ținem un briefing pentru a decide cine va îndeplini rolul precis al pilotului care zboară („Pilot Flying”) pentru primul sector și cine îl va prelua la întoarcere.

Pilotul care se ocupă de aceste manevre de zbor este responsabil de toate operațiunile, cum ar fi deplasarea aeronavei la sol pe căile de rulare, decolarea, croaziera la altitudinea de zbor și aterizarea, inclusiv de gestionarea pilotului automat, deoarece pilotul îi dă toate instrucțiunile. Celălalt pilot își asumă rolul de pilot care monitorizează („Pilot Monitoring”). Unul dintre rolurile principale ale pilotului care monitorizează este acela de a se ocupa de comunicațiile radio, atât la sol, cât și în zbor. Acest lucru înseamnă că, de exemplu, el sau ea va solicita sau va primi și va pronunța cu voce tare înapoi așa-numitele „autorizații” („clearances”), cum ar fi cele pentru ruta de rulare corectă care trebuie urmată la sol sau ruta către un anumit punct în timpul zborului, precum și permisiunile de urcare sau coborâre la o anumită altitudine, la un anumit moment. Acest pilot gestionează și listele de verificare, acele „checklists”, care constau în a citi procedurile cu voce tare pentru a se asigura că acestea sunt îndeplinite, și ajutând la conștientizarea sau percepția situațională și la comunicare. În cadrul operațiunilor normale, aceste roluri rămân fixe pe un sector de zbor și respectă procedurile stricte ale companiei aeriene și din industrie, care asigură siguranța zborurilor.

8. Ce aspect al muncii te-a surprins cel mai mult după ce ai început să zbori?

Ceea ce m-a surprins cel mai mult a fost cât de diferită poate fi fiecare zi. Deși ai un plan de zbor bine stabilit, condițiile meteorologice, traficul aerian sau chiar nevoile pasagerilor pot aduce variații acelui plan.

De asemenea, am fost impresionată de complexitatea coordonării între diferitele echipe de la sol și din aer. Fiecare zbor este un efort de echipă, iar sincronizarea tuturor acestor elemente este fascinantă.

9. Care sunt cele mai mari recompense ale meseriei de pilot și ce momente vă fac să simțiți că tot efortul a meritat?

Să știu că pasagerii se bazează pe mine pentru siguranța și confortul lor este o mare responsabilitate, pe care sunt mândră să o port. Înseamnă mult pentru mine să știu că îndeplinesc un rol atât de important în călătoria lor.

Nici priveliștea incredibilă din cabina de pilotaj nu ar trebui subestimată. De la răsărituri și apusuri de soare uluitoare la peisaje unice deasupra norilor, fiecare zbor oferă momente uimitoare. Aceste experiențe nu numai că fac această meserie atât specială, dar îți oferă și un sentiment profund de apreciere pentru lumea în care trăim.

În plus, calitatea de pilot contribuie constant la dezvoltarea mea personală. Fiecare zbor îmi aduce noi învățături care mă ajută să-mi perfecționez abilitățile și să-mi întăresc rezistența. Este un domeniu dinamic, iar acest lucru mă motivează să continui să mă dezvolt atât profesional, cât și personal.

10. Ce sfat aveți pentru persoanele care se tem de zbor?

Frica de zbor este adesea legată de frica de necunoscut, iar acest lucru este complet normal. Atunci când nu înțelegem ce se întâmplă în timpul unui zbor, de exemplu, ce sunt turbulențele sau cum funcționează un avion, mintea noastră poate amplifica unele îngrijorări. Cu cât cineva zboară mai mult, cu atât ajunge să înțeleagă cât de priceput și profesionist este fiecare membru al echipajului de zbor și de cabină. Piloții sunt supuși unei pregătiri intense și unor verificări constante pentru a se asigura că sunt pregătiți pentru orice situație, iar aeronavele de astăzi sunt echipate cu tehnologii avansate, concepute pentru a menține siguranța și buna desfășurare a fiecărui zbor. Este ușor să te simți încrezătoare atunci când zbori dacă știi că ești pe mâini atât de capabile.

Cea mai bună modalitate de a depăși această teamă este să te documentezi. Înțelegând procesul de zbor și măsurile stricte de siguranță aplicate, vei descoperi că aviația este unul dintre cele mai sigure moduri de transport.

De asemenea, poți să îți îndrepți atenția în timpul zborului către alte activități, fie cu o carte, fie cu un film sau muzica ta preferată. Și dacă ai întrebări sau nelămuriri, echipajul de cabină este întotdeauna acolo pentru a te sprijini, așa că nu ar trebui să eziți să apelezi la colegii noștri.


Carmen este redactor-șef Kudika.ro și scrie de când își aduce aminte. A început cu integrame sustrase pe furiș de la tatăl ei și 30 de ani mai târziu se relaxează...

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: