Setari Cookie-uri

România se mișcă: școlile în care copiii nu mai tocesc, ci explorează, experimentează și creează

Cinci ONG-uri schimbă felul în care elevii învață în 2025

În România anului 2025, educația prinde viteză. Școala nu mai înseamnă doar manuale, exerciții de memorare și teme făcute doar pentru note, ci se transformă, treptat, într-un spațiu în care elevii își dezvoltă abilități pentru viață. Un spațiu care deschide drumuri, transformă comunități și creează oportunități pentru copiii și tinerii care altfel ar rămâne în urmă.

Cu sprijinul Fundației Dacia pentru România, cinci ONG-uri - The Da Vinci System, Cartea Daliei, FDP Protagoniști în Educație, ProPark și Te Aud România - arată că educația poate fi o experiență completă care îmbină știința, grija pentru mediu, spiritul antreprenorial și activitatea fizică, punând accent pe învățarea prin experiență. Școala viitorului este aici, formează caractere, stimulează curiozitatea și oferă perspective reale.

Citește și:

„Știința nu e de mine”

În România, de când suntem mici suntem crescuți să credem că știința este talent, nu o competență formabilă. Această atitudine lovește cel mai tare în categorii discriminate precum copiii din mediul rural sau fete. Copiii din școlile de la sate pur și simplu cred că „nu sunt buni la materia x” sau că „științele nu-s de ei”. De fapt, mulți nici nu au avut ocazia să facă experimente, nu au călcat vreodată într-un laborator și, în lipsa unor exemple pozitive și practice, ajung să creadă că matematica, fizica sau chimia sunt „pentru alții mai deștepți”.

Asociația The Da Vinci System își propune să schimbe mentalitatea rigidă că știința nu e pentru toți sau că ține de un talent aparte. De peste 10 ani, a reușit să transforme orele de științe în experiențe interactive și memorabile, să construiască o rețea de profesori și parteneri pregătiți și să aducă împreună mii de copii și tineri în Turda și în satele din jur.

Citește și:

Prin proiectul finanțat de Fundația Dacia pentru România, 700 de copii din județul Cluj, majoritatea din sate sau medii vulnerabile, vor descoperi știința prin joacă: prin experimente făcute împreună cu voluntari costumați în supereroi, prin jocuri digitale și ateliere care îi vor învăța să creadă în efort, nu în „talentul înnăscut”. Școlile lor vor avea laboratoare mai bine dotate și profesori mai bine pregătiți să folosească aceste materiale, astfel încât curiozitatea să fie susținută și după finalizarea proiectului.

„Am pornit la drum inspirați de convingerea că fiecare copil are în el o scânteie de curiozitate și creativitate, dar și de frustrarea că în școlile noastre știința ajunge adesea să fie percepută ca fiind „grea” sau „rezervată celor talentați”. Proiectul HeroLab s-a născut din dorința de a le arăta copiilor că știința poate fi o aventură și că oricine poate fi erou atunci când are parte de sprijin, resurse și încurajare”, povestește Rusu Andrei, Vicepreședinte Asociația The Da Vinci System.

Citește și:

Practic, soluțiile pe care le propune asociația pornesc de la ideea simplă că știința trebuie să fie trăită, nu doar învățată din manual. De aceea, vor aduce împreună profesori experimentați și tineri voluntari pasionați de științe, care vor fi instruiți în cadrul unei tabere de storytelling, și vor dezvolta împreună un joc digital cu supereroi ai științei și o carte de benzi desenate.

„Materialele create de la cartea dezvoltată, jocul digital și videoclipurile, vor putea fi folosite gratuit de sute de profesori din țară. Vom construi rețeaua #HeroLab cu alte 20 de instituții publice și ong-uri din județul Cluj, creând un nod între 6 sate și municipiul Turda pentru a sprijinii educația științifică. Pregătim la final stagii de integrare a acestora în ONG-uri locale pentru a ne asigura că impactul continuă și după finalizarea proiectului”, adaugă Rusu Andrei.

Citește și:

„Ceea ce vrem să știe oamenii este că acești copii nu duc lipsă de inteligență sau curiozitate. De multe ori duc lipsă de încredere și de contexte care să îi facă să descopere știința prin joacă și experiență directă. În momentul în care li se arată că și ei pot reuși, că un eșec este, de fapt, o oportunitate de a deveni mai bun și că efortul aduce rezultate, se aprinde în ei o scânteie care poate schimba totul”.

IT-ul pentru toți! Mentori care deschid drumuri

O altă organizație, Asociația Cartea Daliei, își propune să creeze mobilitate socială și economică prin educație și cariere de viitor pentru copii, indiferent de locul din care pornesc. Cu o comunitate de peste 1.000 de mentori-voluntari și peste 10.000 de copii implicați, asociația a creat un model inovator de voluntariat online, unic la nivel național. Experți din domeniul tehnologiei sunt conectați cu elevi din comunități cu acces redus la resurse educaționale.

Citește și:

„Prin platforma noastră de voluntariat online, profesioniști români din IT, aflați în orice colț al lumii, îi ghidează pe copii în explorarea lumii digitale și antreprenoriale. Astfel, mentoratul devine o punte directă către cariere despre care nu se vorbește încă la școală. În plus, programele noastre pun bazele unei învățări continue, printr-un sistem de cursuri modulare care permite copiilor să aprofundeze pas cu pas diverse subiecte sau limbaje de programare pe tot parcursul educației școlare. Rezultatul este vizibil în viața lor de zi cu zi: mai multă încredere în sine, competențe digitale aplicate și o șansă reală de a-și construi un viitor mai bun”, explică Oana Ciherean, Fondator Cartea Daliei.

Citește și:

Antreprenoriat digital pentru copii și tineri la ei acasă

Cartea Daliei a găsit o soluție să le ofere tinerilor din localități mici șansa de a dobândi abilități practice de antreprenoriat digital. Asociația va organiza două sesiuni de curs online a câte 8 lecții fiecare, în toamna și primăvara anului școlar 2025–2026, prin care 100 de elevi de gimnaziu și liceu din mediul rural și din orașele mici vor învăța cum să identifice oportunități de afaceri locale, să își definească publicul țintă și să promoveze produse sau servicii online.

Cursurile vor fi susținute de 20 de mentori voluntari din comunitatea Cartea Daliei, fiecare lucrând cu grupuri de câte 4-8 participanți. Participanții vor veni din comunitatea lor de peste 7.000 de elevi și peste 1.000 de voluntari care au participat în ultimii ani la cursurile online ale asociației.

„Vrem ca tinerii din satele și orașele mici ale României să aibă încredere că pot schimba lumea și din locul în care au copilărit. Schimbarea pe care o urmărim este creșterea mobilității sociale prin reducerea barierelor de acces la educație și piața muncii, oferind tinerilor șansa de a deveni antreprenori locali și de a contribui la dezvoltarea economică a comunităților lor”, adaugă Oana Ciherean.

Școală pentru joburile viitorului

Ioana, elevă în clasa a VIII-a, a descoperit pas cu pas că informatica poate fi drumul către viitor. Pentru ea, cursurile au fost acea scânteie care i-a arătat că își poate construi propria lume, exact așa cum și-o imaginează.

„Prima dată am început în clasa a 3-a, am participat la un proiect din orașul natal și am mers de gura mamei. Apoi am fost impresionată de C++ și mi s-a părut foarte interesant, îți poți crea o lume a ta cum vrei tu, poți face ceva care să rămână. În viitor, o să ajung acolo sus și oamenii o să știe cine sunt, o să inspir pe alții, o să fac ceva ce o să schimbe lumea”.

De-a lungul anilor, Asociația Cartea Daliei a dezvoltat proiecte premiate la nivel național și internațional pentru impactul social și incluziunea digitală, colaborând cu școli din mediul rural și urban mic pentru a aduce educația digitală acolo unde lipsește.

Mișcarea care deschide drumuri

O altă organizație, Asociația FDP Protagoniști în Educație, își propune să creeze oportunități reale de educație și incluziune pentru persoanele vulnerabile, susținându-le să devină protagoniștii propriei vieți. Asociația a dezvoltat un program de incluziune prin sport pentru copiii din comunități marginalizate, care nu au acces la sport, activități educative și sprijin socio-emoțional.

„Ne dorim ca oamenii să știe că acești copii sunt curioși, talentați și dornici să învețe, dar adesea întâmpină obstacole din cauza resurselor limitate, a distanței față de activități sau a lipsei modelelor pozitive în jurul lor. Comunitatea lor este plină de potențial, iar implicarea fiecărui adult contează: părinți, profesori, voluntari și susținători pot face diferența în viața lor”, povestește Carmen Elena Andreșoi, Director Executiv, Asociația FDP Protagoniști în Educație.

Săli de sport reinventate: locuri de învățare captivante

Dacă acum 20 ani în satele Iazu, Cojasca, din Dâmbovița copiii nu ajungeau la liceu sau facultate, în școala primară construită de FDP Protagoniști în Educație în satul Iazu sunt acum 460 copii în clasele I-IV care merg zilnic la școală. În mai 2024, asociația a deschis și Școala Socială Sportivă pentru copiii din Iazu și Cojasca, un program de prevenire a abandonului școlar.

„Copiii care provin din medii defavorizate sunt adesea privați de experiențe formative care să le dezvolte încrederea, abilitățile de colaborare și sentimentul de apartenență. Prin sport și educație integrată, noi le oferim șansa de a se simți parte dintr-o comunitate, de a învăța ce înseamnă echipa, fair-play-ul și responsabilitatea. Prin adăugarea digitalizării în sport, copiii expuși riscului de abandon școlar obțin motivație pentru a merge la școală, în timpul activităților sportive, inclusiv a programelor interactive. Își vor crește nivelul de cunoaștere a materiilor școlare pe diferite domenii, proces care îi ajută să-și reducă decalajele educaționale”, explică Carmen Elena Andreșoi.

Sistemul Lü este un sistem care transformă o sală de sport în spațiu de învățare imersivă. Include un proiector, o cameră de detectare a mișcării și un modul de lumină și sunet pentru a crea spații magice captivante în care copiii învață

mai bine prin activitate fizică. Prin sport și joc, sistemul Lü transformă învățarea într-o experiență interactivă, ajutând copiii să-și dezvolte alfabetizarea digitală, gândirea critică, spiritul de echipă și coordonarea.

Sistemul permite creșterea abilităților de literație (citire, analiză, înțelegere, răspuns la întrebări în baza unor informații primite) și planificarea orelor remediale (română, matematică, științe) cu subiecte care pot completa cunoștințele lipsă. Copiii vor învăța noțiuni grele prin joc, prin mișcare, prin învățare multisenzorială (imagine, sunet, joc, stimularea răspunsurilor individuale dar și joc în echipă).

Modul în care sunt construite programele contribuie la dezvoltarea gândirii critice, copiii răspund la quiz-uri, acumulează puncte în urma oferirii răspunsurilor corecte.

Proiectate de educatori pentru educatori, actualizate în mod constant și personalizabile pentru a se potrivi nevoilor curriculumului local sau unei anumite grupe de vârstă, aceste activități sunt concepute cu atenție pentru a ajuta copiii să-și promoveze la maximum abilitățile socio-emoționale, fizice și intelectuale.

FDP Protagoniști în Educație este activă de peste 29 de ani în România. De-a lungul timpului, au sprijinit peste 20.000 de beneficiari români (copii și familiile acestora), peste 20.200 de refugiați ucraineni și au peste 100 de proiecte încheiate.

„Natura are nevoie de oameni mici cu vise mari”

În județul Brașov, o parte semnificativă a comunităților rurale aflate în vecinătatea ariilor protejate se confruntă cu un acces redus la resurse educaționale moderne, tehnologie și oportunități de dezvoltare personală și profesională pentru copii.

În aceste comunități, educația ecologică este aproape inexistentă în cadrul formal, iar orientarea profesională este limitată, cu puține exemple concrete de cariere accesibile local. Copiii nu beneficiază de contexte în care să învețe despre valorile naturii din jurul lor sau despre meserii care au legătură directă cu ariile protejate, deși acestea ocupă un procent semnificativ din suprafața județului Brașov.

Propark Fundația pentru Arii Protejate și-a propus să reducă aceste bariere aducând direct în comunități ceea ce acum nu există: educație interactivă, tehnologie și exemple concrete de cariere. Astfel, copiii nu mai au nevoie să iasă din sat pentru a învăța despre viitorul lor – viitorul vine la ei.

„Copiii care trăiesc pe lângă cele mai frumoase și valoroase locuri din România chiar trebuie să aibă și cele mai bune șanse pentru viitorul lor. Vrem ca oamenii să știe că acești copii merită șanse egale, iar profesiile legate de natură sunt reale, valoroase și accesibile chiar din satul lor”, spune Dana Dragomirescu, comunicator, Propark.

În cadrul proiectului <>, sprijinit de Fundația Dacia pentru România, Propark va asigura accesul la educație pentru 500 de copii aflați în comunele defavorizate din vecinătatea ariilor protejate Parcul Național Piatra Craiului, Parcul Natural Bucegi și Dumbrăvița-Rotbav-Măgura Codlei.

„Am creat o caravană educațională mobilă, care ajunge direct în școlile din aceste zone rurale și, odată cu ea, aducem filme educaționale, cu realitate augmentată, activități interactive și povești reale despre meseriile verzi”, adaugă Dana Dragomirescu, comunicator.

Profesorii, ambasadori ai mediului

Pentru echipa Propark, libertatea de mișcare înseamnă acces egal la educație, profesii și un viitor sustenabil – indiferent de locul în care trăiești. România a început să se miște, există exemple de conservare a naturii eficiente, rețele de arii protejate și ONG-uri implicate. Dar ei își doresc să miște și mai mult lucrurile pentru fiecare copil, fie el din sat sau oraș.

„Ne propunem să formăm profesori ca educatori pentru natură. Vom crea o bibliotecă digitală și le vom deschide copiilor ochii către cariere locale sustenabile, de viitor. Impactul? Copiii vor putea vedea natura ca pe o oportunitate, nu ca pe o limitare – iar comunitățile lor vor deveni spații unde se poate învăța, rămâne și construi un viitor. Ne dorim ca profesorii să fie motivați să continue activitățile cu resursele primite, ca elevii să-și imagineze un viitor în meserii verzi, iar autoritățile locale să susțină aceste direcții. Concret, vrem să mișcăm percepțiile – despre natură, educație și potențialul copiilor din aceste comunități”, explică Dana Dragomirescu, comunicator.

„Dar copiii noștri ce vor face?”

Acum 18 ani, Erika Vaida-Bela, fondatoarea Propark și primul director de parc național din România, se afla într-un cămin cultural, vorbind despre viitorul Parcului Național Retezat. La finalul discuției, un grup de mame i-a pus o întrebare care avea să-i rămână în minte și în inimă: „Dar copiii noștri ce vor face?”.

A înțeles atunci că orice proiect pentru natură trebuie să creeze și oportunități reale pentru oameni. Iar de atunci Propark vine cu soluții pentru educație, meserii verzi și dezvoltare locală. „Vrem ca răspunsul la acea întrebare să fie clar: copiii din aceste zone de arii protejate să poată rămâne acasă și să le poată fi bine. Natura nu trebuie să fie un obstacol, ci o oportunitate”, concluzionează Dana Dragomirescu, comunicator, Propark.

De peste 16 ani, Propark contribuie la profesionalizarea sectorului conservării naturii, dezvoltând programe de formare continuă pentru rangeri, administratori de arii naturale protejate, educatori de mediu și comunități locale.

Rugby pentru toți

În România, sportul încă își caută locul ca instrument pentru impact social. De multe ori, comunitățile de la firul ierbii nu îl privesc ca pe o unealtă de schimbare, iar aici intervine Fundația Te Aud România. Școlile sunt primele lor repere. Acolo integrează sportul în procesul educațional, identifică rapid nevoile elevilor și, cel mai important, investesc în profesori. Îi sprijină să înțeleagă și să folosească sportul ca instrument de dezvoltare, să nu fie doar o materie.

„Am auzit părinți spunând: „,Să facă sport dacă știe că poate ajunge în vârf; dacă nu, să pună burta pe carte”. Această separare între sport și educație este una falsă, din experiența noastră, disciplina și rigoarea antrenamentelor sporesc calitatea învățării. Și, mai mult decât atât, sportul înseamnă sănătate, echilibru, reziliență, adică lucruri esențiale pentru orice copil, indiferent de notele din catalog”, povestește Gabriela Cristina Andronache, fondator Fundația Te Aud România.

Proiectul „Rugby pentru toți” propune o schimbare de paradigmă: transformarea sportului într-un instrument esențial de dezvoltare personală, incluziune socială și coeziune comunitară. Acest program, considerat în prezent cel mai complex demers de educație nonformală prin sport din România, își propune să răspundă unor nevoi reale și urgente ale tinerilor din comunități vulnerabile.

„Rugby pentru Toți a crescut dintr-o simplă inițiativă într-un adevărat fanion al sportului cu impact social din România. Bucuria noastră vine nu doar din rezultatele obținute pe teren, ci din faptul că am reușit să schimbăm felul în care este privit sportul de masă: nu doar ca performanță sau competiție, ci ca o unealtă de transformare socială, ca un parcurs educațional care modelează caractere și deschide drumuri tinerilor”, adaugă Gabriela Cristina Andronache.

Pași spre viitor de pe terenul de rugby

Te Aud România oferă tinerilor un cadru sigur și motivant în care sportul, în special rugbyul, este folosit ca instrument de dezvoltare personală. Prin antrenamente regulate, activități de echipă și dezvoltare personală, tinerii învață valori esențiale precum disciplina, respectul, colaborarea și perseverența. În paralel, oferă sprijin educațional prin sesiuni de consiliere, ateliere de dezvoltare personală și activități non-formale care îi ajută pe tineri să-și descopere potențialul.

În 2018, Andrei (pseudonim) devenea cel mai tânăr participant al programului Rugby pentru toți. Până atunci, fundația acceptase doar tineri de liceu. Dar profesorul lui de sport din satul natal, pasionat de rugby, a văzut în ochii copilului o scânteie care nu putea fi ignorată și i-a deschis calea spre acest program.

Andrei a crescut într-un mediu vulnerabil, unde șansele păreau limitate. Însă în Rugby pentru Toți a descoperit mai mult decât un teren de joc: o comunitate care l-a susținut, l-a îndrumat și i-a arătat că poate să își construiască un viitor solid. A devenit lider atât pe teren, cât și în afara lui. A purtat banderola de căpitan la echipa națională U20, a fost campion național la juniori doi ani la rând, a jucat pentru Rugby Club Gura Humorului, echipa de seniori a orașului, iar astăzi îmbracă tricoul unei alte echipe naționale de rugby, cu rezultate foarte bune.

Fundația Te Aud România activează de peste un deceniu în educație non-formală prin sport, iar din 2014, a susținut aproape 10.000 de copii și tineri și a investit în formarea a peste 100 de profesori de educație fizică, antrenori și tehnicieni sportivi.

Când „Mobilitatea contează”, România se mișcă!

Fundația Dacia pentru România (FDpR), organizație non-profit având ca scop să contribuie la o Românie care își recunoaște și valorifică potențialul uman, lansată în aprilie 2025, sprijină 35 de ONG-uri, timp de un an, în cadrul programului de granturi „Mobilitatea contează”, pentru a înlătura bariere de mobilitate fizică și socială în calea a trei tipuri de acces: la educație, la piața muncii și la cultură. Valoarea totală a granturilor este de 1 milion de euro, pentru 13.544 beneficiari la nivel național.

Mesajul Programului „Mobilitatea contează” este amplificat prin campania națională „România se mișcă”, prin care Fundația Dacia pentru România își propune să crească gradul de conștientizare publică asupra mobilității fizice și sociale ca o necesitate pentru a construi un viitor, nu ca un privilegiu.


Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: