Setari Cookie-uri

Marile sperante

Sa transpui in imagini un roman arhicunoscut pastrand spiritul operei si al epocii pe care aceasta o evoca este o provocare si un act de curaj pentru orice cineast. Abaterile de la mesajul autorului atrag critici aspre si intentiile de originalitate sunt percepute ca o blasfemie caci, desi o imagine transmite mai mult decat o mie de cuvinte, a saptea arta pare ca dilueaza esenta operei scrise, ca estompeaza nuantele sinuos infiltrate printre randuri, ca tradeaza insasi vointa autorului pe scurt, ca dezamageste, in comparatie cu textul din care descinde. Tocmai de aceea un film este cu atat mai memorabil cand reuseste sa impresioneze un public nou cu un subiect vechi precum Marile sperante - o capodopera a literaturii universale, acum pe DVD, intr-o ecranizare BBC care depaseste toate asteptarile. Chiar si pe ale lui Charles Dickens.

Sa transpui in imagini un roman arhicunoscut pastrand spiritul operei si al epocii pe care aceasta o evoca este o provocare si un act de curaj pentru orice cineast. Abaterile de la mesajul autorului atrag critici aspre si intentiile de originalitate sunt percepute ca o blasfemie caci, desi o imagine transmite mai mult decat o mie de cuvinte, a saptea arta pare ca dilueaza esenta operei scrise, ca estompeaza nuantele sinuos infiltrate printre randuri, ca tradeaza insasi vointa autorului – pe scurt, ca dezamageste, in comparatie cu textul din care descinde. Tocmai de aceea un film este cu atat mai memorabil cand reuseste sa impresioneze un public nou cu un subiect “vechi” precum “Marile sperante” - o capodopera a literaturii universale, acum pe DVD, intr-o ecranizare BBC care depaseste toate asteptarile. Chiar si pe ale lui Charles Dickens.

Productia BBC reinvie povestea lui Pip si a Estellei in 4 episoade, captivand publicul prin constructia clara, fidelitatea scenariului (semnat de Tony Marchant) fata de textul original si o viziune regizorala (a lui Julian Jarrold) care pune in valoare dramatismul povestii si interpretarea carismatica a actorilor din distributie.

Pip, baiat sarac, crescut de o sora vesnic artagoasa si de barbatul ei, fierar, il intalneste intr-o zi, in mlastinile din Kent, pe Magwitch (Bernard Hill), un ocnas evadat. Ajuns la Casa Satis, le cunoaste pe domnisoara Havisham (Charlotte Rampling), o batrana bogata si excentrica, si pe fiica ei adoptiva, Estella. Viata batranei este o relicva in care mocneste frustrarea inca de cand a parasit-o iubitul in fata altarului, iar Estella il ispiteste si, totodata, il respinge pe Pip, desconsiderandu-l din cauza originii sale modeste. Aspirand la dragostea ei, Pip isi doreste sa devina bogat si educat, ca ea, sperand ca astfel ii va intra in gratii. Anii trec, ea pleaca sa studieze la oras, iar Pip (Ioan Gruffudd) se pregateste sa devina fierar, ca si cumnatul sau. Astfel, visul lui, de a deveni “cineva”, pare pierdut pentru totdeauna.

Pana intr-o zi, cand un avocat il anunta ca o persoana care doreste sa ramana anonima se ofera sa-i plateasca studiile si sa-l transforme intr-un gentleman. Pip accepta, crezand ca binefacatorul misterios este domnisoara Havisham si ca i se ofera o sansa de a o lua in casatorie pe Estella (Justine Waddell), prima sa iubire. Insa Estella, invatata de mama ei adoptiva sa-i joace pe barbati pe degete ca sa nu sufere si ea din dragoste, ramane insensibila la avansurile lui Pip si el cade prada disperarii. Cand descopera insa cine este adevaratul sau binefacator si care sunt parintii biologici ai Estellei, viata lui ia o noua intorsatura. Iar cand timpul le da, din nou, intalnire peste ani, amandoi isi vor fi invatat lectiile…
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
13 Noiembrie 2008
Echipa Kudika

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.