Un articol de Constantin Cornea, Psihoterapeut

Cum construiesti o stima de sine sanatoasa? Afla de la un psihoterapeut

„Ne propuneti bucuria: dar cum s-o primim din afara? Caci daca ea nu creste din noi, nu izvoraste din rezervele si ritmul nostru interior, orice interventie exterioara este sterila.” Emil Cioran

Problemele care tine de personalitate, de modul in care ne vedem pe noi insine si de cat si cum stim sa ne valorizam tin intru totul de stima de sine. Aceasta se formeaza in prima copilarie atunci cand auzim vorbindu-se de noi la parinti sau apropiati. In functie de ce spun acestia capatam sau nu incredere in fortele proprii, invatam sa ne controlam emotiile sau sa ne motivam pentru a atinge un scop. De asemenea stima de sine mai poate avea de suferit si pe parcursul vietii, fiind un mecanism viu si in continua formare, putand avea de suferit in urma unei traume majore cum ar fi decesul cuiva drag, un divort, o boala grea de care sufera cineva drag.

Foto interior si prima pagina: Stima de sine, incredere in sine @ Shutterstock

O prima concluzie despre modul in care ne vedem pe noi insine tine de cum am fost crescuti sau de traumele prin care am trecut.

Ceea ce trebuie sa mai stiti este faptul ca intotdeauna in spatele unei cresteri defectuoase sau a unei traume majore se naste un mecanism de aparare sau un comportament de compensare. Acestea vin sa amelioreze trauma sau sa compenseze o educatie deficitara.

Comportamentele de compensare care nu sunt indicate pot fi:

  • Comportamente alimentare cum ar fi: mancatul obsesiv-compulsiv, anorexia, bulimia, obezitatea.
  • Comportamente sociale: retragerea sau izolarea de societate sau la polul opus, iesitul in oras tot timpul, cu oricine in orice context.
  • Alegerea unei cariere gresite care nu reflecta adevaratele abilitati personale.
  • Alegerea unui partener de cuplu nepotrivit.
  • O viata sexuala tumultoasa sau absenta.

O a doua concluzie ar putea consta in faptul ca majoritatea oamenilor au o imagine negative despre propria infatisare, familie sau job. Aceasta se datoreaza motivelor de mai sus: crestere deficitara sau o trauma cat si faptului ca persoana respectiva nu a invatat cum sa isi scoata in evidenta calitatile raportandu-se la ce isi doreste sa realizeze din punct de vedere personal sau profesional. Pentru ca imaginea din oglinda sa fie cat mai aproape de ceea ce va doriti este bine sa identificati de unde provin problemele de imagine si apoi sa le rezolvati.

Din acest punct de vedere cel mai bine este sa apeleze la un psiholog pentru a castiga timp si pentru a se apropia de imaginea ideala cat mai repede cu putinta. Rezolutiile psihologice pot consta in a identifica daca nu cumva problemele de imagine provin din probleme psihologice sau medicale. Uneori un ten incarcat de acnee sau cateva kilograme in plus pot afecta foarte mult stima de sine. De aceea am sa incerc sa ofer un plan terapeutic care urmat punctual poate ajuta o persoana sa ajunga la rezultatele dorite:

1. Identificarea provenientei problemei: greseala de educatie a familiei de provenienta sau o trauma ulterioara. Cauzele pot identifica cu mai multa usurinta daca apelati la un psiholog.

2. Identificarea mecanismului prin care organismul a incercat din punct de vedere biologic sa ne arate ca nu suntem tocmai bine: acnee, slabit sau ingrasat in exces, lipsa somnului, aparitia durerilor de cap, ametelilor. Toate acestea si multe altele se pot trata cu succes daca se merge la medic in timp util si se urmeaza medicatia sau tratamentul prescris.

3. Problemele care tin de alimentatie: anorexie, bulimie, mancat obsesiv compulsiv, obezitate. Acestea se pot remedia cu ajutorul unui psiholog si a unui nutritionist.

4. Problemele care tin de relatiile sociale: retragerea aproape completa din societate sau iesirile in oras oricand si aproape cu oricine pentru a compensa nevoia de a nu fi singura. Acestea din nou se pot evalua in cadrul terapeutic impreuna cu un psiholog si se poate astfel gasi formula cea mai potrivita in functie de fiecare persoana.

Citeste continuarea pe Garbo


5 pași pentru a-ți îmbunătăți stima de sine
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: