Setari Cookie-uri

Moartea machiata e la moda

Intre 18 si 23 septembrie, la London Fashion Week s-a continuat, intr-o oarecare masura, sampling-ul din aceeasi reteta ras-incalzita siluete sanatoase pe catwalk. De cand cu scandalul si, mai important, dezbaterea lansate in urma mortii celor doua latino-americance anorexice din 2006, organisme internationale preocupate de sanatatea modelelor si a fashionistelor deopotriva se ciocnesc cu designerii pe tema masurii zero. Tabara schimbarii a inregistrat succese modeste, contracarate insa de explozii melodramatice ca demisionarea foarte publica a stilistului lui Mark Fast care a luat-o personal cand designer-ul canadian a imbracat si modele plus-size in noua lui colectie.

Oricare ar fi motivul fascinatiei lumii contemporane fata de oase iliace si clavicule vizibile sub pielea de model, cred ca o migrare subita a gusturilor inapoi la forme rubensiene e inca de domeniul stiintifico-fantasticului. Pana la urma, daca facem un pas in spate pentru a privi panoramic valurile de care ne lasam dusi pe nesimtite, trend-urile si timpurile nu sunt de nici o culoare favorabile formelor voluptoase. Criza economica incovoaie adultii cu ore suplimentare si stresul zilei de maine, iar tineretul si-a cioplit nisa bolnavicioasa a expresivitatii de tip emo si goth pentru a-si masca sensibilitatile adolescentine. Paloarea fantomatica, la care se asorteaza cel mai bine ochii smoliti si parul pana corbului, nu se obtine mancand sanatos.

De fapt, din marea plaja de definitii, mai mult sau mai putin zeflemitoare, a non-conformistilor emo si goth, singura concluzie cat de cat validata majoritar este ca... nu sunt sanatosi. Diferenta dintre a fi emo si a fi goth, dupa cum ni se dezvaluie dupa vreo ora de cercetari online, este ca primii poarta conversi si au tendinte sinucigase, sau cel putin contracareaza apasarea vietii provocandu-si durere fizica. Goth-ul e mai cool, mai venerabil, are 30 de ani la activ ca inspiratie vestimentara pentru generatii de tineri tenebrosi care poarta negru din cap pana-n picioare pentru ca nu fac corp comun cu nimeni. Descrierea singuraticului goth nu rezista mult nici ea pana sa deraieze in penibil: visul unui goth este sa devina hrana vampirilor... care, multumita mitului actualizat in cartile, filmele si serialele de azi, traiesc printre noi, beau din noi, si se framanta interior pe tot parcursul existentei lor seculare.

Si iata-ne ajunsi la o subtila, aproape imperceptibila, conexiune intre creaturi misterioase (androgini, vampiri), non-existenta (sau existenta la limita) si atractivitate. Pe acest “cocktail” cu rezultate dovedite de-a lungul timpului se bazeaza moda in totalitatea ei si o portie importanta din industria de cinema. Sa nu uitam ca, desi inspiratia tineretului dark vine pe filiera muzicala, stilul lor vestimentar imprumuta din horror-uri la fel cum haute couture-ul lui Alexander McQueen imprumuta din moda goth! Iar cand fashion-ul si filmul cu viziuni macabre se intalnesc pe un spread de revista glossy, singurul in stare sa dirijeze energia cumulata intr-un focar creativ este Tim Burton. Cel care a imbracat-o pe Winona Ryder intr-o tipessa goth (Lydia, in “Beetlejuice”), inca inainte ca stilul sa fi rupt bariera dintre ciudat-din-spatele-clasei si cool-de-bisericuta – pe el l-a angajat Glenda Bailey sa puna in scena morbidul intr-o sedinta foto... extralumeasca.
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
29 Septembrie 2009
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.