Setari Cookie-uri

Adaptarea unei vieti: cinema-ul despre virtuozi si genii

Unii poate stiti ce am sarbatorit pe 7 mai – internautii care au apelat in acea zi la atot-stiutorul Google vor fi observat, probabil, schimbarea temporara de fatada a motorului de cautare. Logo-ul Google fusese inlocuit cu o scena din faimosul balet "Lacul lebedelor", scris de Piotr Ilici Ceaikovski. Daca ar fi avut norocul unei longevitati matusalemice, compozitorul rus ar fi implinit 170 de ani – si ne-ar fi incantat cu o mai vasta colectie de opusuri. Pe de alta parte, moartea lui invaluita in mister a ridicat semne de intrbare si a ciuruit povestea “oficiala” cu speculatii (suicid? holera?) – intotdeauna de bun augur cand in joc este pastrarea amintirii unei personalitati de seama in constientul colectiv.

Chiar daca azi idolii tinerilor nostri sunt artistii pop sau actorii Hollywood-ieni, din cand in cand unele filme – mai precis, cele biografice, asa-numitele “biopic”-uri – isi propun sa re-aduca in prim-plan monstrii sacrii care chiar au participat la modelarea culturii si a stiintei mondiale. Trecutul de care apartin ei poate parea indepartat si, ca atare, realizarile lor palesc, perimate, in ochii celor incapabili sa judece importanta lor asupra prezentului nostru. Noroc cu know-how-ul producatorilor de film si studiile de piata aferente: mai-marii studiourilor au prins de veste, desigur, ca generatia actuala sufera de un deficit acut de atentie, de miserupism si de dispret fata de precursori. Asadar, strategii departamentelor de marketing contracareaza cu o arma calibrata la sigur: cat timp unii reprezentanti de marca ai umanitatii au trait vieti palpitante, documentate in detaliu, acestea pot servi drept momeala pentru publicul larg. Inevitabil, spectatorii vor fi intrigati de o “poveste adevarata” indeajuns cat sa dea banii pe bilet. Si, la fel de inevitabil, ei vor afla de existenta unui “oarecare” Ceaikovski, de pilda – o consecinta fericita, dar secundara fata de incasarile la box-office.

Realizat de Ioanina

ICONoclastii AVANGARDEI (cont.): Little Ashes” este unul dintre filmele mici, independente, pentru care Robert Pattinson, vampirul favorit al timpurilor noastre, nu va primi niciodata aceeasi admiratie cu care e intampinat pretutindeni in lume alter-ego-ul lui, Edward Cullen – o nedreptate pricinuita de capacitatea pecuniara limitata a aparatului de promovare din spatele biopic-ului, si in niciun caz de calitatea jocului sau actoricesc. In “Little Ashes”, Rob este Salvador Dalí, mustaciosul catalan care a pictat in cadrul curentului suprarealist, la inceputul secolului al XX-lea. Povestea vietii lui Dalí, filtrata prin ochii regizorului Paul Morrison, urmareste perioada tineretei sale, din vremuri mai simple, petrecute la Rezidenta Studentilor din Madrid, in compania viitorului regizor Luis Buñuel si a viitorului fenomen literar Federico García Lorca. Insa prietenia celor trei avea sa treaca ulterior pe sub furcile caudine ale maturitatii, cand Dalí isi trada prima dragoste si, intr-un context politic tensionat si anti-Hitlerist, infuria comunitatea artistica declarandu-se neutru si negand existenta vreunei legaturi intre arta si politica.

Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
20 Mai 2010
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.