Setari Cookie-uri

S-a mai stins o lumină a scenei din România: A murit Helmut Sturmer

IN ACEST ARTICOL:

S-a stins Helmut Stürmer, scenograful care a redefinit teatrul românesc și european. A lăsat moștenire scenei decoruri de neuitat – un artist al luminii, al poeziei și al rigoarei.

A murit Helmut Stürmer, iar odată cu el dispare o parte din memoria vie a teatrului european. La Teatrul Național din București, amintirea lui rămâne adânc gravată în decorurile ce poartă semnătura sa inconfundabilă. Scenografia spectacolului „Mary Stuart”, gândită de Stürmer ca un testament artistic, este o lecție de rafinament și sens, un spațiu în care lumina respiră, iar rigoarea devine poezie. Tot la TNB, „Două loturi” continuă să fie un spectacol-reper pentru teatrul românesc, păstrând vibrația și amprenta unui spirit creator care a știut să transforme realul în emoție pură, potrivit comunicatului de presă al Teatrului Național București.

Helmut Sturmer: De la Timișoara la marile scene ale lumii

Născut în 1942, la Timișoara, Helmut Stürmer a fost un artist format la școala de excelență a Institutului de Arte Plastice din București, sub îndrumarea profesorului Paul Bortnovski. Între 1968 și 1977, a semnat scenografii pentru teatrele din Sibiu și București, lăsându-și amprenta asupra unei generații întregi de actori și regizori. A colaborat cu teatre din Arad, Cluj, Brașov, Iași, Pitești, Ploiești, Sibiu și Timișoara, dar și cu regizori importanți ai cinematografiei românești, precum Dan Pița, Mircea Veroiu, Radu Gabrea și Alexandru Tatos.

Citește și:

În paralel, creația sa a depășit rapid granițele țării. În anii ’70, a fost invitat de Teatrul Municipal din Köln pentru spectacole regizate de David Esrig și Roberto Ciulli, apoi a colaborat cu Liviu Ciulei la „Azilul de noapte”, montat la Teatrul Municipal din München și la Old Tote Theater din Sydney.

Exilul german și succesul pe marile scene ale lumii

După stabilirea în Republica Federală Germană, în 1977, Helmut Stürmer și-a extins universul artistic spre marile teatre ale Europei. A creat scenografii la Théatre de la Ville din Paris, Deutsches Schauspielhaus din Hamburg, Théâtre de l’Union din Limoges, Opera din Karlsruhe, Opera din Bonn și chiar pentru Royal Shakespeare Company. În România, a continuat să colaboreze constant cu teatrele din Craiova și Cluj, păstrând o legătură vie cu spațiul cultural din care provenea.

Citește și:

Colaborările sale cu regizorul Silviu Purcărete au devenit legendare, amândoi împărtășind o viziune teatrală bazată pe metaforă, profunzime și forță vizuală. Decorurile lui Stürmer nu erau doar fundaluri – erau personaje, purtătoare de simboluri și de lumină interioară.

O carieră încununată de premii și recunoaștere

Helmut Stürmer a fost distins, de-a lungul carierei, cu numeroase premii și distincții care i-au confirmat statutul de maestru al scenografiei. A primit Premiul UNITER pentru cea mai bună scenografie pentru „Așa este (dacă vi se pare)” (Teatrul Național Craiova, regia Vlad Mugur, 2001) și Premiul UNITER pentru întreaga activitate, recunoaștere supremă a unei cariere exemplare.

A fost, de asemenea, recompensat cu Premiul Festivalului Teatrelor Maghiare din Pécs pentru decorul și costumele din „Troilus și Cresida” de la Teatrul „Katona Jószef” din Budapesta, regia Silviu Purcărete, dar și cu Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru „Hamlet” (Teatrul Nottara, regia Dinu Cernescu, 1974) și Premiul Criticii pentru „Tănase Scatiu”, filmul regizat de Dan Pița (1975).

Citește și:

Helmut Sturmer a conceput decorul și luminile din „Faust” – capodopera vizuală de la Sibiu care a cucerit lumea

Un capitol aparte în cariera lui Helmut Stürmer îl reprezintă colaborarea sa la spectacolul „Faust”, montat de Silviu Purcărete la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu – o producție care a devenit, în timp, una dintre cele mai importante realizări ale teatrului românesc contemporan. Helmut Stürmer a semnat decorul și light design-ul acestui spectacol monumental, transpunând viziunea lui Goethe într-un univers vizual copleșitor, unde lumina devenea limbaj poetic, iar spațiul scenic – o punte între real și fantastic.

Montat într-o hală industrială, „Faust” a cucerit publicul de pe toate continentele, fiind prezentat cu succes la Festivalul Internațional de la Edinburgh, la Expoziția Mondială de la Hanovra și în numeroase turnee internaționale.

Citește și:

Decorurile lui Stürmer au fost esențiale în construirea atmosferei hipnotice și mistice a spectacolului, transformând experiența teatrală într-un ritual al simțurilor și al spiritului. Prin acest proiect, Helmut Stürmer și-a consolidat statutul de vizionar al scenografiei europene, lăsând o moștenire care va continua să inspire generații întregi de creatori.

Moștenirea unui spirit care a luminat scena

Helmut Stürmer a fost mai mult decât un scenograf. A fost un arhitect al visului teatral, un poet al spațiului, un constructor de lumi în care actorii respirau libertatea artei. Fiecare decor semnat de el era o punte între concret și metafizic, între formă și emoție.

Astăzi, când cortina cade peste o viață dedicată frumosului, ceea ce rămâne este lumina. Lumina decorurilor sale, a scenelor care vor continua să-i poarte semnătura, a emoției care va dăinui în sufletele celor care l-au cunoscut și i-au admirat creația. Helmut Stürmer nu a plecat cu adevărat — el rămâne acolo unde teatrul respiră poezie, în fiecare colț de scenă pe care l-a înnobilat cu viziunea sa.

Citește și:

foto prima pagină Teatrul Național București


Carmen este redactor-șef Kudika.ro și scrie de când își aduce aminte. A început cu integrame sustrase pe furiș de la tatăl ei și 30 de ani mai târziu se relaxează...

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: