Din ce motive ti se agravează sinuzita iarna

Din ce motive ti se agravează sinuzita iarna
Kudika
24 Noiembrie 2019

La temperaturi scăzute capacitatea de apărare a sistemului imunitar scade și este mult mai probabil să contractezi unul dintre cele peste 200 de virusuri care provoacă răceala sau gripa, ceea ce poate duce și la complicații ale sinuzitei.

Iarna nu este doar anotimpul bucuriei, cu zăpadă și sărbători, ci și o perioadă în care este destul de probabil ca unele dintre afecțiunile cronice să ți se agraveze. Una dintre problemele care se pot intensifica pe perioada anotimpului rece este sinuzita. 1

La temperaturi scăzute capacitatea de apărare a sistemului imunitar scade și este mult mai probabil să contractezi unul dintre cele peste 200 de virusuri care provoacă răceala sau gripa, ceea ce poate duce și la complicații ale sinuzitei.

Sinuzita este o tulburare care se manifestă ca urmare a inflamației sinusurilor paranazale din cauza unor infecții virale, bacteriene sau fungice, dar și a unor reacții alergice. Cei care se confruntă primăvara cu simptomele chinuitoare ale sinuzitei știu că această afecțiune este asociată cu alergia la polen sau cu schimbările bruște de temperatură. Multe persoane suferă însă de această afecțiune pe tot parcursul anului, iar în timpul iernii simptomele se înrăutățesc semnificativ.

Iată câteva dintre motivele pentru care sinuzita tinde să se agraveze în anotimpul rece:

Aerul uscat sau umiditatea excesivă

Dacă aerul din casa ta sau de la birou este foarte uscat, acest lucru poate duce la deshidratarea excesivă a membranelor sinusale și la îngroșarea secrețiilor, ceea ce va determina congestie nazală și va provoca infecții. Ca să previi aceste probleme folosește un umidificator de cameră.

Pe de altă parte, iernile bogate în precipitații pot cauza schimbări frecvente ale presiunii atmosferice, ceea ce contribuie la înrăutățirea simptomelor sinuzitei. Atunci când crește presiunea aerului în cavitățile nazale durerea se intensifică și este necesară administrarea de analgezice. Consultă-te cu medicul de familie în legătură cu metodele de prevenție a durerii sau cu măsurile pe care le poți lua atunci când acestea apar.

Aerul condiționat sau caloriferul electric

În lunile de iarnă este destul de probabil să utilizezi surse suplimentare de căldură, mai ales dacă locuința îți este racordată la sistemul centralizat de încălzire. Caloriferele electrice și aerul condiționat scad foarte mult umiditatea aerului, ceea ce poate duce la iritații ale mucoaselor nazale. În plus, este foarte importantă filtrarea aerului din locuință, mai ales când acesta este cald și umed, un mediu perfect pentru înmulțirea bacteriilor. Investește în filtre HEPA, pentru a te asigura că aerul pe care îl respiri este cât mai curat sau aerisește zilnic locuința, dimineața și seara, oricât ar fi de scăzute temperaturile exterioare.

Gripa și răcelile

Răcelile și gripa pot contribui semnificativ la apariția infecțiilor la nivelul sinusurilor. Virusurile atacă membranele intranazale, cauzând inflamații, care duc la congestii, din cauza îngroșării secrețiilor. Când acestea staționează mai multă vreme în cavitatea nazală pot apărea suprainfecții bacteriene ale sinusurilor. Dacă durerea și congestia nu cedează, este necesar un control la medicul specialist.

O dietă bogată în alimente cu potențial inflamator

Cine nu apreciază o porție generoasă de paste cu mult parmezan, alături de un pahar de vin, în serile reci de iarnă? Din păcate, procesele inflamatorii din organism pot duce la apariția sinuzitei și există o mulțime de alimente precum lactatele, zahărul, alcoolul care contribuie la acestea. Dacă descoperi că un aliment este factorul declansator l al episoadelor de sinuzită, renunță la acesta sau, dacă ți se pare imposibil, consumă-l cât mai rar. În plus, încearcă să introduci în dietă cât mai multe alimente bogate în antioxidanți, precum plantele cu frunze verzi, fructe de pădure, fructe și legume bogate în vitamina C. Un alt lucru pe care îl mai poți face este să înlocuiești supele creme în care pui multă smântână cu cele clare, în care se păstrează cât mai mulți nutrienți din legume.

Chiar dacă iarna este posibil să ți se accentueze câteva dintre afecțiunile cronice, poți limita impactul negativ al acestora printr-un stil de viață sănătos și cu ajutorul unor mici schimbări pe care le poți face imediat ce observi că starea ta de sănătate tinde să se deterioreze.

Sursă foto: Shutterstock

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: