Filmul incepe ca o carte. O lumină alba, orbitoare, un dans de culori cu contururi estompate.
Păstrând structura de bază a romanului, Harwood a reușit să schimbe ritmul poveștii, pendulând între progres și nemișcare. Kennedy s-a gândit apoi să îi ceară lui Julian Schnabel să facă filmul – numai el ar fi putut filma călătoria interioară a lui Jean-Dominique Bauby. Întâmplarea făcuse ca și Schnabel să fi descoperit cartea într-o manieră foarte personală, prin intermediul unui prieten care încetase din viață. Schnabel este foarte interesat de tehnica narativă a filmului în afara ecranului – publicul este unicul confident al personajului principal. Dintre celelalte personaje ale filmului, nimeni nu știe ce se întâmplă în mintea lui – singurii care știu sunt cititorii romanului sau spectatorii filmului. Inițial, proiectul a fost abordat de Universal, apoi a ajuns la Pathe, care l-a produs împreună cu John Kilik, cel care a produs toate filmele lui Julian Schnabel. Schnabel a decis să filmeze filmul în limba franceză – după părerea lui, era singurul mod posibil. A ales actori francezi – începând cu Mathieu Amalric, pe care îl remarcase în 1999 la Festivalul de Film de la San Sebastian, în filmul “Fin aout, debout septembre”. Când a lucrat cu el în producția lui Steven Spielberg, Munich, Kathleen Kennedy s-a gândit imediat că ar fi bun pentru acest rol. Julian Schnabel îi povestise deja despre el.
Și restul distribuției a fost ales cu mare precizie. Fiecare rol, fără excepție, este interpretat de un actor cunoscut – Emmanuelle Seigner, Marie-Josee Croze, Anne Consigny, Patrick Chesnais, Niels Arestrup, Olatz Lopez Garmendia, Jean-Pierre Cassel, Marina Hands, Emma de Caunes, Isaach de Bankole și Max Von Sydow sunt interpreții principali. Director de imagine este Janusz Kaminski, care a lucrat la multe filme ale lui Steven Spielberg.
Julian Schnabel a decis să facă acest film nu numai pentru că subiectul său se potrivește cu restul palmaresului său cinematografic, ci și pentru că a rezonat cu el într-un registru personal. El a fost în mod deosebit mișcat de relația dintre Jean-Dominique Bauby și tatăl său, iar scenele dintre aceste două personaje sunt mișcătoare. Forma a reprezentat și ea o provocare esențială pentru acest proiect. Prima jumătate a filmului este realizată din punctul de vedere al lui Jean-Dominique Bauby. Imaginea este uneori neclară, alteori strălucitoare și plină de culoare, alteori orbitoare și descentrată. Julian Schnabel filmează așa cum pictează, apropiindu-se mult – de piele, ca și de filmul în sine. Nota de erotism a unor imagini cu guri, coapse sau gâturi este ca un detaliu dintr-un tablou. Decorurile, stranii și luxoase, au un aer magic. Jean-Dominique Bauby a numit “Cinecitta” un anumit loc din spitalul Berk Maritime. Aprecia farmecul poetic, neconvențional al acelui loc, “geografia imaginară” a unui studio de film. Adoptând o poziție clară, monologul interior al lui Jean-Dominique este reconstituit printr-o narațiune “exterioară”, înregistrată pe măsură ce se realizau filmările. Ca spectatori, trăim experiența alături de el, în același loc, în același timp. Muzica urmărește firul narativ, pe măsură ce urmărim cum alternează momente de rătăcire și de renaștere. Julian Schnabel consideră că viața lui Jean-Dominique Bauby a început după accident, când a devenit conștient de ceea ce este cu adevărat. A renăscut în chip de fluture.
Și restul distribuției a fost ales cu mare precizie. Fiecare rol, fără excepție, este interpretat de un actor cunoscut – Emmanuelle Seigner, Marie-Josee Croze, Anne Consigny, Patrick Chesnais, Niels Arestrup, Olatz Lopez Garmendia, Jean-Pierre Cassel, Marina Hands, Emma de Caunes, Isaach de Bankole și Max Von Sydow sunt interpreții principali. Director de imagine este Janusz Kaminski, care a lucrat la multe filme ale lui Steven Spielberg.
Julian Schnabel a decis să facă acest film nu numai pentru că subiectul său se potrivește cu restul palmaresului său cinematografic, ci și pentru că a rezonat cu el într-un registru personal. El a fost în mod deosebit mișcat de relația dintre Jean-Dominique Bauby și tatăl său, iar scenele dintre aceste două personaje sunt mișcătoare. Forma a reprezentat și ea o provocare esențială pentru acest proiect. Prima jumătate a filmului este realizată din punctul de vedere al lui Jean-Dominique Bauby. Imaginea este uneori neclară, alteori strălucitoare și plină de culoare, alteori orbitoare și descentrată. Julian Schnabel filmează așa cum pictează, apropiindu-se mult – de piele, ca și de filmul în sine. Nota de erotism a unor imagini cu guri, coapse sau gâturi este ca un detaliu dintr-un tablou. Decorurile, stranii și luxoase, au un aer magic. Jean-Dominique Bauby a numit “Cinecitta” un anumit loc din spitalul Berk Maritime. Aprecia farmecul poetic, neconvențional al acelui loc, “geografia imaginară” a unui studio de film. Adoptând o poziție clară, monologul interior al lui Jean-Dominique este reconstituit printr-o narațiune “exterioară”, înregistrată pe măsură ce se realizau filmările. Ca spectatori, trăim experiența alături de el, în același loc, în același timp. Muzica urmărește firul narativ, pe măsură ce urmărim cum alternează momente de rătăcire și de renaștere. Julian Schnabel consideră că viața lui Jean-Dominique Bauby a început după accident, când a devenit conștient de ceea ce este cu adevărat. A renăscut în chip de fluture.
CiteÈte Èi: