Setari Cookie-uri

Scafandrul si fluturele

Filmul incepe ca o carte. O lumin alba, orbitoare, un dans de culori cu contururi estompate.

Pstrând structura de baz a romanului, Harwood a reuit s schimbe ritmul povetii, pendulând între progres i nemicare. Kennedy s-a gândit apoi s îi cear lui Julian Schnabel s fac filmul – numai el ar fi putut filma cltoria interioar a lui Jean-Dominique Bauby. Întâmplarea fcuse ca i Schnabel s fi descoperit cartea într-o manier foarte personal, prin intermediul unui prieten care încetase din via. Schnabel este foarte interesat de tehnica narativ a filmului în afara ecranului – publicul este unicul confident al personajului principal. Dintre celelalte personaje ale filmului, nimeni nu tie ce se întâmpl în mintea lui – singurii care tiu sunt cititorii romanului sau spectatorii filmului. Iniial, proiectul a fost abordat de Universal, apoi a ajuns la Pathe, care l-a produs împreun cu John Kilik, cel care a produs toate filmele lui Julian Schnabel. Schnabel a decis s filmeze filmul în limba francez – dup prerea lui, era singurul mod posibil. A ales actori francezi – începând cu Mathieu Amalric, pe care îl remarcase în 1999 la Festivalul de Film de la San Sebastian, în filmul “Fin aout, debout septembre”. Când a lucrat cu el în producia lui Steven Spielberg, Munich, Kathleen Kennedy s-a gândit imediat c ar fi bun pentru acest rol. Julian Schnabel îi povestise deja despre el.

i restul distribuiei a fost ales cu mare precizie. Fiecare rol, fr excepie, este interpretat de un actor cunoscut – Emmanuelle Seigner, Marie-Josee Croze, Anne Consigny, Patrick Chesnais, Niels Arestrup, Olatz Lopez Garmendia, Jean-Pierre Cassel, Marina Hands, Emma de Caunes, Isaach de Bankole i Max Von Sydow sunt interpreii principali. Director de imagine este Janusz Kaminski, care a lucrat la multe filme ale lui Steven Spielberg.

Julian Schnabel a decis s fac acest film nu numai pentru c subiectul su se potrivete cu restul palmaresului su cinematografic, ci i pentru c a rezonat cu el într-un registru personal. El a fost în mod deosebit micat de relaia dintre Jean-Dominique Bauby i tatl su, iar scenele dintre aceste dou personaje sunt mictoare. Forma a reprezentat i ea o provocare esenial pentru acest proiect. Prima jumtate a filmului este realizat din punctul de vedere al lui Jean-Dominique Bauby. Imaginea este uneori neclar, alteori strlucitoare i plin de culoare, alteori orbitoare i descentrat. Julian Schnabel filmeaz aa cum picteaz, apropiindu-se mult – de piele, ca i de filmul în sine. Nota de erotism a unor imagini cu guri, coapse sau gâturi este ca un detaliu dintr-un tablou. Decorurile, stranii i luxoase, au un aer magic. Jean-Dominique Bauby a numit “Cinecitta” un anumit loc din spitalul Berk Maritime. Aprecia farmecul poetic, neconvenional al acelui loc, “geografia imaginar” a unui studio de film. Adoptând o poziie clar, monologul interior al lui Jean-Dominique este reconstituit printr-o naraiune “exterioar”, înregistrat pe msur ce se realizau filmrile. Ca spectatori, trim experiena alturi de el, în acelai loc, în acelai timp. Muzica urmrete firul narativ, pe msur ce urmrim cum alterneaz momente de rtcire i de renatere. Julian Schnabel consider c viaa lui Jean-Dominique Bauby a început dup accident, când a devenit contient de ceea ce este cu adevrat. A renscut în chip de fluture.
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
3 Martie 2008
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.