Cum poate un spirit sofisticat, cultivat si, in aparenta, liber sa se impotmoleasca atat de des in poncife si in idei livrate la pachet? Plecand de la aceasta realitate, eseul plin de umor al Belindei Cannone abordeaza, cu gratie si fina ironie, mecanismele care produc prostia tocmai pe taramul inteligentei. Unele sunt bine cunoscute, dar altele sunt noutati absolute. Caci prostia nu doar evolueaza, ea se innoieste neincetat, si nu exista nimic mai surprinzator decat neghiobia desteptaciunii.
Gulliver spune ca uneori i-ar placea sa scrie o carte pe aceasta tema a prostiei inteligente. Si adauga: „Doar pentru a alina suferinta pe care o provoaca in mine: cand intelegi in profunzime un fenomen, te afecteaza mai putin.“ Dar, cum e amabil (de aceea il frecventez) si modest (cu siguranta), prostia oamenilor prosti, ca atare, nu-l intereseaza catusi de putin, declara el, si nu-i trezeste nici o pofta de a scrie. Nimic comparabil cu ranjetul lacom (si-l imagineaza) al lui Flaubert sau al lui Léon Bloy pregatindu-se sa-i rastigneasca pe imbecilii din epoca lor. Lui, o repeta el, i-ar stoarce mai degraba lacrimi (si de furie, un pic, cand interlocutorul e prea infumurat, dar mai ales de suferinta). E de altfel motivul pentru care vede mai multe dificultati in privinta acestei teme: prostia este a priori un subiect antipatic. Sau cel putin, rectifica el, autorii care scriu despre prostie au, in aceasta activitate, ceva antipatic. Cinici, rai, caustici, bucurosi sa deteste. Nu se recunoaste in aceste trasaturi.
„De altfel, nu stiu ce este prostia, dupa cum nici ce-i inteligenta. A doua mare dificultate. Sunt cam prost in materie de prostie. E un cuvant-debara, prin care desemnez comportamente sau vorbe care mi se par nedemne de o inteligenta normala. Dar cum inca si mai putin stiu ce-s inteligenta si normalitatea…“ Idealul, zice el, ar fi sa se scrie o carte in care nici un cititor nu s-ar recunoaste personal, dar in care i-ar regasi pe unii dintre amicii sai.
Editura: Nemira