'Inglourious Basterds' a lui Tarantino, lansat sub semnul recenziilor pro si contra

Cel mai nou film al lui Quentin Tarantino, "Inglourious Basterds", va avea premiera americana vineri si va rula si in Romania, din 4 septembrie, impartind deja criticii in doua tabere, lucru firesc pentru o pelicula creata sa incite si sa faca privitorul sa o urasca sau, din contra, sa o iubeasca.

Multi spuneau despre Tarantino ca, pana in 2009, a supus marele ecran la toate "socurile" posibile si imposibile. Nonconformist si inovator in egala masura, regizorul american isi "permisese" sa duca thriller-ul cu gangsteri spre horrorul cult si realist, intr-un "Reservoir Dogs" de-a dreptul revolutionar, si sa rastoarne toate canoanele scenaristicii prin capodopera "Pulp Fiction", careia nici cei mai carcotasi cinefili nu ii pot aduce vreun repros pentru simplul motiv ca productia nu respecta nicio regula, ci doar inventeaza, inventeaza si iar inventeaza. Ceva mai recent, seria "Kill Bill" l-a reconfirmat pe Tarantino drept clasic in viata, greu de copiat tocmai datorita imprevizibilului pe care il ofera, minut dupa minut, filmele sale.

Vanatorii de nazisti

A venit, insa, anul 2009 si, odata cu el, prima incursiune a cineastului consacrat si ca scenarist in lumea celui de-al Doilea Razboi Mondial. Sub numele "Inglourious Basterds", Tarantino prezinta povestea unei echipe de comando, formata din soldati americani de origine evreiasca, a carei misiune este aceea de a lichida ofiteri germani din Franta sub ocupatie nazista. Primul pe lista distributiei - Brad Pitt cu mustata, in spiritul deghizarii perfecte pentru a se putea infiltra printre inamici. In privinta retetelor de marketing, americanii s-au intrecut din nou pe ei insisi: teasere, trailer lansat cu mult inaintea primei proiectii si multa valva in presa de specialitate, mai curioasa ca niciodata sa disece ultima realizare semnata de "baiatul cel rau" din randul regizorilor buni.

Recenziile aparute dupa prima prezentare a filmului, consumata in haine de gala la Cannes, s-au inmultit pe masura apropierii de data lansarii pe scara larga, in toata lumea. Concluziile acestora, transante in majoritate, descriu "Inglourious Basterds" ca fiind un film foarte bun sau, din contra, un esec.

Vizionare placuta

Kudika
24 August 2009