Un articol de Amalia Savinescu, Photographic Coach & Story Maker www.amaliasavinescu.ro

Aceasta antrenoare de fitness ne arata adevarul din spatele pozelor perfecte

Foto: Amalia by Cristian Magheru

De-a lungul a peste 25 de activitate ca psiholog, coach, trainer si consultant resurse umane am ajuns sa consider comunicarea vizuala un domeniu fascinant si cu aplicabilitate practica in arii de real impact precum dezvoltarea personala, managementul identitatii si branding. In ultimii ani mi-am dedicat activitatea femeilor dornice sa deprinda tainele comunicarii vizuale eficace si, utilizand metoda proprie Photographic Coaching, am dezvoltat atelierele Femina Visual Story, Sub Soarele Feminitatii si Scoala de fete fotogenice. In aceste spatii creez o dinamica propice descoperirilor si transformarilor, pun oamenii in valoare, ii asez intr-o lumina buna si ii ajut sa se vada cu alti ochi. Am selectat pentru cititoarele Kudika sfaturi usor de urmat, desprinse din experienta mea, pentru a fi evitate greselile ce pot ruina amintirea frumoasa oferita de o fotografie.

Cand vine vorba despre fotografie, fiecare femeie se situeaza intr-un punct pe o linie care leaga doua extreme: a) comportamentul de tip evitant, frecvent insotit de rationalizarea “nu sunt fotogenica” si b) exhibitionismul gregar, specific celor care isi marcheaza vizual prezenta in social media prin adictia fata de “duck face selfie”.

Intre acesti doi poli comportamentali gasim variatiuni si gradatii specifice. Diferentele de atitudine si de manifestare pe care le intalnim de la o femeie la alta au la baza un cumul de factori, printre care:
1. imaginea de sine
2. capacitatea de asumare a propriei contributii la imaginea transmisa
3. constientizarea corporala (body awareness)
4. intelegerea limbajului nonverbal
5. nivelul de educatie vizuala (intelegerea regulilor perceptiei si a diferentelor dintre planurile 2D si 3D)
6. motivatia
7. experienta specifica in fata unui captator de imagine.

Cu cat se afla mai aproape de extremele mentionate, disponibilitatea femeilor pentru a invata cum pot fi gestionate mesajele vizuale lansate in lume scade. Stiu, insa, ca sunt multe doamne si domnisoare care vor sa isi gaseasca propria pozitie, sa se exprime in individualitatea lor specifica, sa comunice despre ele ceea ce este relevant si sa faca toate acestea intr-o maniera educata, aplicand in favoarea lor regulile profesionistilor.

Pentru aceste femei, am o lista de vesti bune, pe care le garantez prin experienta:
- fiecare femeie este un univers frumos
- autenticitatea este seducatoare
- fotogenia este studiabila.

Fotogenia este o arta care poate fi invatata. Desigur, vom intalni grade diferite de talent, insa orice persoana care depune consecvent munca necesara, poate atinge nivelul de excelenta. Am lucrat si lucrez cu multe femei, care mi-au oferit dovezi solide in acest sens.

O alta veste buna este ca greselile cele mai frecvente pe care le fac femeile atunci cand pozeaza sunt usor de eliminat.

Sa analizam impreuna cateva erori costisitoare pentru imagine:

Vezi galeria foto pentru exemple

1. Ignorarea ansamblului

Unde ne asezam in raport cu contextul?

Asezarea in dreptul unui copac, stalp, grinda etc; consecinte: pentru ca in planul 2D lucrurile nu au profunzime, in imaginea rezultata vom observa cum persoanei fotografiate pare ca ii iese din cap stalpul, sau ca ii cresc niste ramuri din urechi, ori ca ii trece o grinda prin coafura; efecte similare putem intalni si pe orizontala, daca persoana care fotografiaza nu tine cont de imaginea de ansamblu cand declanseaza aparatul; in consecinta, putem observa cum trece linia orizontului, a marii sau a treptelor prin urechile celei fotografiate.

2. Utilizarea incorecta a luminii

Unde ne asezam in raport cu directia luminii? Fotografia provine din grecescul “photo graphein” si inseamna “scriere cu lumina”. Prin urmare, daca nu avem lumina, nu prea avem cu ce scrie, iar folosirea incorecta a luminii este ca si cum am scrie cu greseli de ortografie. Iata cateva exemple de erori:

a) Pozitionarea cu spatele la sursa de lumina fara utilizarea unor compensari specifice; duce la o imagine in care ochiul privitorului este atras de luminozitatea din fundal, iar subiectul principal nu se mai distinge, fiind in umbra excesiva sau chiar in intuneric. Este cazul acelor imagini de calatorie in care persoanele se fotografiaza cu spatele la apus sau rasarit.

b) Pozitionarea sub o sursa de lumina puternica, care cade perpendicular. Multe fotografii de vacanta intra in aceasta categorie: in miezul verii, in miezul zilei, soarele se afla deasupra capului nostru. Un efect similar se intalneste in interioarele iluminate de spoturi in tavan. In ambele cazuri obtinem imagini caracterizate prin umbre puternice in jurul ochilor (asa-numitul efect “ochi de raton”) si prin varful nasului luminat sub forma unui triunghi puternic contrastant. Daca urmarim sa redam o atmosfera de Halloween, poate fi o tehnica utila. Altminteri, este o regretabila pierdere de vreme si un defavor de imagine.

c) Pozitionarea cu fata catre o sursa puternica de lumina, nefiltrata. Rezultatul consta intr-o expresie a fetei care indica un disconfort puternic; ochii sunt mijiti, fata e crispata si apar riduri accentuate pe frunte si in jurul ochilor.

O solutie universala la toate acestea nu exista, dar functioneaza in multe cazuri recomandarea generica de a folosi o lumina de intensitate potrivita, sau o lumina indirecta, care cade intr-un unghi de 45 de grade.

3. Adoptarea unor posturi corporale rigide, dezavantajoase, nefeminine.

Unde si cum ne pozitionam in raport cu planul obiectivului foto? Domeniul acesta este extrem de interesant si de vast. Pentru ca limbajul corporal este complex, va deschid aici doar primele pagini ale abecedarului:

a) bratele lipite de corp – au ca efect vizual marirea taliei; solutia consta in pozitionarea bratelor in talie, preferabil intr-o maniera asimetrica
b) presarea bratului de trunchi – are ca efect latirea bratului; solutia consta in distantarea usoara a bratului, astfel incat sa se evite aplatizarea
c) lasarea corpului pe spate, avand ca efect departarea fetei de obiectivul aparatului de fotografiat; o consecinta negativa este aparitia barbiei duble; un alt efect nedorit este dat de faptul ca partile corpului aflate mai aproape de obiectivul foto vor parea mai mari, iar cele care sunt mai departe vor parea mai mici. La lasarea pe spate, capul se indeparteaza de planul obiectivului, iar abdomenul, soldurile, coapsele, genunchii se apropie. Prin urmare, ochii si fata vor parea mai mici, burta si genunchii vor parea mai mari. Voi ce ati dori sa puneti in evidenta?

Daca subiectul v-a trezit interesul, va astept cu intrebari si comentarii pe adresa contact@amaliasavinescu.ro

5 greseli de machiaj care te fac sa arati groaznic in fotografii
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: