Exercițiile fizice în sarcină: indicații și contraindicații

Exercițiile fizice în sarcină: indicații și contraindicații

Menținerea unei rutine în ceea ce privește exercițiile fizice pe tot parcursul sarcinii poate ajuta gravida să-și păstreze starea de sănătate și, în plus, să se simtă bine în general, reducând unele stări de disconfort specific perioadei cum ar fi oboseala și durerile de spate. Mai mult, există dovezi că mișcarea ar putea preveni diabetul gestațional, ar putea ameliora stresul și ar întări rezistența de care va fi nevoie în travaliu și la naștere.

Text de Andreas Vythoulkas, medic specialist obstetrică-ginecologie, cu supraspecializare în infertilitate

O femeie care a făcut mișcare și înainte de a fi însărcinată o va putea face și în continuare atâta timp cât se simte confortabil și are acordul medicului. Practicantele de aerobic vor face însă unele modificări în aceste programe, în sensul că vor putea efectua exerciții cu impact mai redus, având totodată grijă ca pulsul să nu depășească 140 de bătăi pe minut. Cele care nu au făcut nici înainte mișcare în mod regulat nu este cazul să înceapă activități de acest gen care să fie obositoare. Mersul pe jos, înotul și ciclismul staționar, timp de 30 de minute pe zi, sunt forme de mișcare sigure și suficiente, cu excepția cazurilor în care există complicații obstetricale. Sunt în schimb de evitat sporturile care implică un risc de cădere, precum schiul sau călăria, cele care necesită sărituri, îndoiri adânci ale genunchilor sau ridicări de picioare. De asemenea, nu se vor practica forme de mișcare fizică ce presupun schimbări bruște de direcție sau contacte accidentale (baschet, volei, box) ori rămânerea în poziția culcat pe spate mai mult de 3 minute.

Cine nu ar trebui să facă mișcare

Existența unei probleme medicale cum ar fi astmul bronșic, bolile de inimă sau diabetul de tip 1 necontrolat sunt contraindicații pentru exerciții fizice în timpul sarcinii. Pe lângă aceste probleme, interdicția de a face sport se mai aplică gravidelor care prezintă sângerări, celor care au placenta praevia, cerclaj, preeclampsie sau sarcină multiplă. Vor lua măsuri de precauție în efectuarea de exerciții fizice femeile însărcinate care suferă de anemie severă, aritmie cardiacă, bronșită acută, cele supraponderale, cele cu hipertensiune, tulburări convulsive, hipertiroidism sau cu limitări din punct de vedere ortopedic.

Semne că trebuie să renunți la exercițiile fizice

Încetează să mai faci mișcare și adresează-te medicului dacă simți dureri în piept, ai dureri abdominale, pelvine sau contracții persistente, dureri de cap, senzație de amețeală, greață (chiar și ușoară), sângerări vaginale, bătăi rapide sau neregulate ale inimii, respirație scurtată, dificultăți de mers sau slăbiciune musculară.

Iată câteva linii directoare de exerciții de bază:

Poartă haine largi, confortabile, precum și un sutien de susținere.

Alegeți pantofi care sunt proiectați pentru tipul de exercițiu pe care îl faceți. Pantofii adecvați sunt cea mai bună protecție împotriva rănilor.

Faceți exerciții pe o suprafață plană și plană pentru a preveni rănirea.

Consumați suficiente calorii pentru a satisface nevoile sarcinii (cu 300 de calorii mai mult pe zi decât înainte de a fi însărcinată), precum și programul de exerciții.

Termină să mănânci cel puțin o oră înainte de a face mișcare.

Bea apă înainte, în timpul și după antrenament.

După ce ați făcut exerciții de podea, ridicați-vă încet și treptat pentru a preveni amețelile.

Nu exercitați niciodată până la epuizare. Dacă nu puteți vorbi normal în timpul exercițiilor, probabil că vă exersați în exces și ar trebui să vă încetiniți activitatea.

Photo by lucas Favre on Unsplash

Vizionare placuta


Kudika
6 Iulie 2021
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri