Cum ai grijă de sănătatea ficatului

Ficatul este un organ esențial pentru filtrarea toxinelor din organism. Descoperă din articol ce poți face pentru a avea grijă de sănătatea sa.

Alături de inimă și plămâni, ficatul este unul dintre cele mai importante organe din corp. Acesta ajută la filtrarea toxinelor și are capacitatea de autoregenerare. Totuși, un stil de viață nesănătos poate cauza probleme cronice de ficat. În continuare poți citi mai multe despre măsurile pe care le poți lua pentru a avea grijă de sănătatea ficatului tău.

Mergi periodic la medic

Controlul medical de specialitate este esențial, mai ales dacă ai probleme cu ficatul. În general, bolile de ficat se manifestă prin oboseală, durere în partea dreaptă a abdomenului și icter, însă boala se poate instala chiar și fără simptome.

Mai ales persoanele de peste 50 de ani, cu diabet sau obezitate, ar trebui să consulte medicul pentru testarea enzimelor hepatice, căci TGP crescut, de exemplu, poate indica ciroză hepatică, hemocromatoză, steatoză sau alte afecțiuni hepatice.

Retail jobs

Dacă nivelul enzimelor hepatice este ridicat, acest lucru poate însemna și că există inflamație. În această situație, ecografia abdominală va releva dacă există modificări de consistență sau dimensiune la nivelul ficatului, dar medicul va solicita și un set de analize specific ficatului pentru a căuta cauza disfunctionalității hepatice

Este cu atât mai important să mergi cel puțin o dată pe an la consultație dacă ai hepatită B, hepatită C, steatohepatită non-alcoolică sau fibroză chistică.

Redu consumul de alcool

Consumul excesiv de alcool reprezintă principala cauză a afecțiunilor cronice de ficat și a cirozei. Mai mult, afecțiunile cronice apar inclusiv la persoane mai tinere de 30-40 de ani care abuzează în consumul de alcool.

Există inclusiv date care arată o creștere a cazurilor de ciroză în rândul tinerilor de 25-34 de ani. Totuși, nu consumul ocazional de alcool este de vină, ci consumul excesiv pe termen lung.

De ce apare acest fenomen? Doctorii cred că tinerii consumă băuturi alcoolice precum berile artizanale sau alte băuturi cu un conținut mai mare de alcool. De asemenea, consumă alcool în exces deoarece nu înțeleg consecințele la care se expun. Totodată, nu au la îndemână instrumentele necesare pentru a face față stresului sau datoriilor și recurg la alcool.

Slăbește

Ficatul gras nonalcoolic este o altă afecțiune des întâlnită și un factor de risc pentru ciroză și alte afecțiuni hepatice cronice. Apare atunci când depozitele de grăsime se acumulează la nivelul ficatului. Pe termen lung, aceste depozite duc la inflamația ficatului și, într-un final, la ciroză.

În combinație cu diabetul, excesul ponderal și hipertensiunea, crește și riscul de cancer de ficat și afecțiuni metabolice.

Pentru a reduce cât mai mult riscul de îmbolnăvire și complicații, cea mai la îndemână armă este pierderea în greutate prin exercițiu fizic. Activitatea fizică ușoară spre moderată este indicată din copilărie și până la bătrânețe, în limita posibilităților fizice.

Include în programul zilnic activități fizice precum grădinăritul, plimbările lungi, mersul pe bicicletă, înotul, pilates, yoga, alergatul, dansul etc.

Citește instrucțiunile atunci când iei medicamente

O altă amenințare pentru ficat vine din abuzul de medicamente, mai ales cele luate fără rețetă medicală. Uneori, acest abuz apare atunci când unele persoane iau paracetamol alături de medicamente de durere sau medicamente de răceală care conțin, la rândul lor, paracetamol.

Deși administrarea unui singur medicament este sigură, prea mult paracetamol poate dăuna ficatului. Alte medicamente care, în exces, pot dăuna ficatului includ amoxicilina, amiodarona, alopurinol, azatioprină, metotrexat, risperidonă și altele.

Este indicat să citești cu atenție instrucțiunile de pe ambalaj și să nu depășești dozele recomandate. Dacă nu știi cum să iei un medicament, întreabă farmacistul sau medicul de familie.

Redu nivelul colesterolului

Colesterolul este un alt inamic al ficatului. Dacă dieta ta conține predominant grăsimi saturate și trans, probabil că nivelul colesterolului este ridicat. Acestea se pot acumula la nivelul ficatului, iar pe termen lung pot cauza probleme hepatice.

Limitează consumul de grăsimi saturate și trans sau înlocuiește-le cu ulei de măsline, nuci, semințe, pește oceanic și avocado.

Mănâncă sănătos

Urmarea unei diete echilibrate și variate te ajută să îi oferi organismului nutrienții necesari fără a pune presiune pe ficat. Una dintre cele mai sănătoase regimuri pentru ficat este dieta mediteraneană.

Adoptarea sa poate reduce nivelul grăsimilor din ficat cu până la 29%, potrivit unui studiu publicat în jurnalul științific Circulation în anul 2018. Alte studii au concluzionat că îmbinarea dietei sănătoase cu exercițiile fizice susțin sănătatea ficatului.

Dieta mediteraneană se bazează pe fructe și legume proaspete, fasole, cereale integrale, pește, ulei de măsline, avocado, nuci și semințe. Mai mult, dieta are un conținut redus de grăsimi saturate, un factor în bolile hepatice. O excepție este vinul roșu. Deși face parte din meniul specific mediteraneean, acesta este de evitat dacă suferi de afecțiuni hepatice.

Alte recomandări pentru ficat includ următoarele:

  • Evită comportamentul riscant – folosește prezervativul ori de câte ori faci sex. Dacă îți faci piercinguri sau tatuaje, alege un loc sigur;

  • Vaccinează-te împotriva virusului hepatic A și B;

  • Evită contactul cu sângele sau fluidele corporale ale altor persoane, mai ales dacă au hepatită;

  • Acordă atenție igienei alimentare – spală-te pe mâini înainte de a găti și înainte de a servi masa;

  • Folosește spray-uri cu aerosoli (insecticide, fungicide etc) doar în zone bine aerisite și poartă mască;

  • Dacă folosești substanțe toxice, poartă mănuși și mască;

  • Dacă suferi de boli hepatice, vorbește cu medicul înainte de a lua suplimente alimentare. Unele dintre ele pot face rău ficatului.

Dacă suferi de afecțiuni hepatice sau ai un risc mare de îmbolnăvire, realizarea unor schimbări în stilul de viață poate susține sănătatea ficatului. Studiile arată că urmarea unei diete echilibrate și variate și activitatea fizică moderată îmbunătățesc sănătatea ficatului și previn apariția complicațiilor.

Sursa foto: Shutterstock

Vizionare placuta


Kudika
6 Iunie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri