Setari Cookie-uri

Cum vom proceda începând cu 15.05.2020?

Despre „starea de alertă” sau „starea de incertitudine”. 


În schimb, art. 53 din Constituția României stabilește că exercițiul unor drepturi sau libertăți poate fi restrâns numai prin lege (adică prin legi emise de Parlament și ordonanțe de urgență sau ordonanțe simple emise de către Guvern) și numai dacă se impune, printre altele, pentru apărarea sănătății publice. Pe de altă parte, dispozițiile art. 115 din Constituția României privind delegarea legislativă exclud ordonanțele de urgență din categoria legilor care pot restrânge exercițiul drepturilor și libertăților fundamentale, context în care OUG nr.21/2004 este neconstituțională în ansamblul său.

În plus, între dispozițiile O.U.G. nr. 21/2004 (care stabilesc că pot fi adoptate măsuri restrictive de drepturi pe perioada stării de alertă prin regulamente, planuri, programe sau documente operative) și art. 53 din legea fundamentală, există o necorelare care determină neconstituționalitatea O.U.G. nr. 21/2004.

Citește și:

Mai mult, O.U.G. nr. 21/2004 nu prevede domeniile în care vor putea fi adoptate măsurile restrictive de drepturi și nici ce drepturi nu pot fi limitate sub nicio formă. Și din această perspectivă, ordonanța de urgență ridică serioase probleme de constituționalitate, fiind lipsită de previzibilitate.

“Pe lângă aceste două aspecte semnalate, în cuprinsul O.U.G. nr. 21/2004 mai pot fi identificate numeroase aspecte neconstituționale, precum: (1) lipsa unei definiții clare și previzibile a stării de alertă și a stabilirii unor criterii clare și obiective în care aceasta poate fi instituită; (2) stabilirea duratei stării de alertă este lăsată la latitudinea organismelor care o instituie, după caz: Comitetul Național pentru situații speciale de urgență/Comitetele Județene pentru situații de urgență sau Comitetul Municipiului București pentru situații de urgență/Comitetele Locale pentru situații de urgență; (3) nu se prevede în mod clar ce organism va aduce la cunoștința publicului larg starea de alertă și nu se prevede nici modalitatea concretă de aducere la cunoștință: prin ce mijloace, canale, pentru cât timp, ș.a.m.d. “ continuă Av. Ioana Anițulesei.

Citește și:

Având în vedere toate aceste aspecte problematice, în 06.05.2020, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu o excepție de neconstituționalitate privind O.U.G. nr. 21/2004. Ne îndoim însă că până la data de 15.05.2020 instanța de contencios constituțional se va pronunța cu privire la sesizarea menționată.

Vizionare placuta


Kudika
13 Mai 2020
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.