Prof. Univ. Dr. Gabriela Radulian: Omul modern trebuie educat în ceea ce înseamnă un stil de viață sănătos

Prof. Univ. Dr. Gabriela Radulian: Omul modern trebuie educat în ceea ce înseamnă un stil de viață sănătos

Ca susținător al campaniei Nestle VeggiePorția, Dna. Prof. Univ. Dr. Gabriela Radulian ne-a oferit răspunsuri la câteva dintre cele mai importante întrebări legate de stilul de viață sănătos. 

Nestlé, cea mai mare companie de produse alimentare și băuturi din lume, a lansat în premieră în România VeggiePorția – o metodă nutrițională care presupune consumul mai multor vegetale. VeggiePorția este un instrument adresat tuturor celor care doresc să consume mai multe mese pe bază de vegetale, pentru a avea o alimentație mai sănătoasă și mai sustenabilă. VeggiePorția poate fi descărcată de pe siteul www.nestle.ro/veggieportia și reprezintă un ghid de cantitate, inspirație și diversitate. VeggiePorția se adresează celor care au hotărât să guste viața în porții sănătoase, pentru vegetarieni și vegani, dar și pentru cei îndrăgostiți de planetă, care știu că ceea ce decidem să punem în farfurie are impact direct asupra mediului. Nestlé a creat această metodă nutrițională sub forma unei farfurii pentru a-i ajuta pe cei care doresc să includă mai multe vegetale în alimentația lor și, în special, să creasca aportul de proteine vegetale. Farfuria arată proporțiile optime și combinațiile potrivite între diferite grupe de alimente pe bază de plante, astfel încât mesele vegetale să fie bine echilibrate și să furnizeze proteinele necesare. Farfuria este împărțită în trei segmente: 50% legume, 25% proteine vegetale din leguminoase, nuci și semințe, 25% produse din cereale integrale și cartofi.

Ghidul VeggiePorția amintește tuturor cât de important e să completezi alimentația cu o hidratare adecvată, grăsimi vegetale sănătoase și fructe.

Ca susținător al campaniei Nestle VeggiePorția, Dna. Prof. Univ. Dr. Gabriela Radulian ne-a oferit răspunsuri la câteva dintre cele mai importante întrebări legate de stilul de viață sănătos.

Cum ați ales această specialitate? A fost ceva întâmplător sau ați avut un mentor?

Eu consider ca specialitatea noastra – Diabet, Nutritie şi Boli Metabolice – este unica pentru ca inglobeaza simultan o abordare a patologiei metabolice, iar contextul nutritional asociat are un rol fundamental. Stim cu totii ca, in ultimii ani, s-a vorbit tot mai mult despre ceea ce inseamna un stil de viaţa sanatos. In aceste conditii, educatia nutritionala are un rol esential pentru promovarea unei alimentatii echilibrate. Si de ce spuneam ca este unica, pentru ca aceasta componenta nutritionala se regaseste doar in specialitatea noastra! Dezechilibrele nutritionale sunt prezente in mai mult de 80-90% din totalul patologiilor existente, iar corelatia directa cu modificarile metabolice devine in acest context primordiala. Nutritia este nu numai o componenta a unui stil de viaţa sanatos, ci este o etapa pe care trebuie sa o parcurga toti medicii specialisti, inclusiv medicii de familie, pentru ca atunci cand vorbim de o anumita patologie prima etapa care trebuie parcursa este terapia medicala nutritionala.

Din jurul nostru, de la televizor, din presă și de la prieteni primim mereu sfaturi privind alegerile alimentare. Ce ar trebui, de fapt, să înțelegem cu toții prin „alimentație echilibrată” ?

O alimentatie echilibrata include prezenta tuturor grupelor alimentare (cereale si derivate, fructe si legume, leguminoase, peste si carne, oua, produse lactate, grasimi vegetale si animale, produse zaharoase) in proportii adecvate, care sa asigure optim micronutrienții (vitamine și minerale) si macronutrientii (glucide, proteine, lipide) de care are nevoie organismul. Important este sa stim ca nu sunt alimente „bune” sau „rele”, trebuie sa avem o selectie corecta a lor si sa le consumam corespunzator. „Variatie-Echilibru-Moderatie” asa putem defini o alimentatie sanatoasa.

Este alimentația un factor important în ceea ce privește prevenția unor boli sau chiar „unealtă” în managementul acestora?

Alimentaţia are un rol important in promovarea si mentinerea starii de sanatate. Exista dovezi stiintifice care demonstreaza ca o mare parte dintre bolile cronice pot fi prevenite prin modificari ale stilului de viata, care constau in adoptarea unei alimentatii sanatoase (cresterea consumului de fructe și legume, reducerea aportului de dulciuri, sare, grasimi și alimente procesate) și totodata prin creșterea nivelului de activitate fizica. Consumul zilnic de legume și fructe, cereale integrale se asociaza cu risc scazut de boala cardiovasculara, sindrom metabolic, neoplazii etc.

Fiind o recomandare pe care o întâlnim tot mai des în prezent, care sunt beneficiile unui meniu echilibrat? Cât de des ar trebui să consumăm produse pe bază de vegetale?

O dieta echilibrata inseamna un meniu diversificat. Cresterea consumului de alimente de origine vegetala aduce multiple beneficii prin aportul crescut de fibre, vitamine, antioxidanti, minerale și grasimi nesaturate. Poate preveni aparitia diferitelor afectiuni cronice precum diabetul zaharat tip 2, obezitatea, accidentul vascular cerebral, infarctul miocardic acut etc.

Care este aportul de fructe și legume într-un stil de alimentatie flexitarian? Cum să le consumăm (crude, gătite) și cât de des? Smoothie-urile sunt o alegere bună?

Pentru un stil de viata flexitarian se recomanda sa se consume 3-5 portii de legume/zi si 3-4 portii de fructe /zi si sa se inlocuiasca mai frecvent proteinele animale cu cele vegetale. Pentru a realiza pierderea a mai putini nutrienti se recomanda consumul alimentelor crude sau fierte in aburi sub presiune. Legumele si fructele sunt surse importante de vitamine, minerale și antioxidanți. Smoothie-ul este o alegerea buna pentru micul-dejun si gustari, deoarece conține carbohidrați, vitamine si minerale de care organismul are nevoie.

Care sunt „dușmanii” din regimul noastru alimentar, referindu-ne la acele alimente sau ingrediente pe care ar fi bine să le evităm, pentru a ne păstra sănătatea?

Alimente ce conţin adaos mare de zahar şi pe care e bine sa le consumam doar ocazional: bauturile carbogazoase cu zahar, produsele de patiserie si cofetarie, dulciurile etc. Este important sa monitorizam si cantitatea de grasimi din alimentatie. Daca in alimentatie exista prea multe grasimi saturate, poate creşte nivelul de LDL-colesterol din sange si astfel si riscul de boli cardiovasculare. Grasimile saturate sunt in cantitati mai mari in carnea grasa, unt, branza fermentata, smantana, produsele de patiserie si cofetarie si, de aceea, acestea se pot consuma in cantitati mici, ocazional. De asemenea, consumul de sare in exces fata de nevoile reale ale organismului (ca urmare a cantitatilor de sare adaugate in preparatele din comert, dar si a celei puse in mancare pentru a-i da gust) poate avea efecte nefavorabile asupra starii de sanatate, fiind o cauza a aparitiei hipertensiunii arteriale.

Încă ne confruntăm cu un număr crescut de cazuri de obezitate atât în rândul adulților, cât și al copiilor. Adesea tendința este de a căuta o soluție în dietele de slăbire rapidă. Ce recomandări aveți pentru astfel de situații?

Stilul de viaţa sedentar si modificari ale obiceiurilor alimentare, prin consum de alimente cu densitate mare calorica si conţinut redus de fibre alimentare, favorizeaza aparitia obezitatii la adulti cat si la copii. Aceasta asociaza la randul sau un risc crescut pentru apariţia diabetului zaharat tip 2, a hipertensiunii arteriale şi a altor afectiuni cardiovasculare, a sindromului de apnee in somn, a steatozei hepatice, dar si a artrozelor. Rezultă de aici necesitatea implementarii unor programe de preventie si control dedicate obezitatii. Este nevoie totodata si de educatia nutritionala a populatiei, de promovare a stilului de viata sanatos.

Cum sau de unde se poate informa corect o persoană când vine vorba despre nutriție? Există campanii, proiecte sau surse de informare privind alimentația sănătoasă pe care ni le recomandați?

Cand vine vorba despre nutritie si alimentatie sanatoasa, o varianta recomandata ar fi VeggiePortia care reprezinta "ghidul" pentru o dieta mai bogata in alimente de origine vegetala. VeggiePortia se adreseaza tuturor celor care vor sa aibe mese echilibrate pe baza de vegetale, asigurand toti micro si macronutientii de care este nevoie. Farfuria Veggie se bazeaza pe o regula simpla: sa se consume doar alimente vegetale conform recomandarilor: 50% legume, 25% proteine vegetale (leguminoase, nuci, seminte) si 25% carbohidrati (paine, paste, cartof, orez). Cu toate acestea, daca o persoana asociaza o patologie cronica (cardiovasculara, renala, hepatica sau diabet zaharat) ar fi indicat sa consulte un medic nutritionist pentru a primi recomandari individualizate.

Care credeți că vor fi principalele provocări sau direcții în nutriție în următorii ani?

Traim intr-o societate in care multi adopta un stil de viata sedentar asociat cu o alimentatie dezechilibrata, cu consum crescut de zaharuri, sare si grasimi saturate. Mai mult decat, atat pandemia Covid 19 si masurile de izolare au accentuat acest lucru. Omul modern trebuie educat in ceea ce inseamna un stil de viata sanatos, cu toate beneficiile adoptarii si mentinerii acestuia.

Ca susținător al campaniei Nestle VeggiePorția, care credeți că este cel mai important mesaj pe care trebuie să îl reținem din cadrul acestei provocări de a ghida oamenii spre un meniu echilibrat?

O alimentatie in care predomina alimentele de origine vegetala asigura un aport crescut de fibre, vitamine, minerale si grasimi nesaturate, cu efect benefic asupra organismului, oferind protectie impotriva bolilor cronice netransmisibile. Echilibrul reprezinta cheia succesului!

Featured photo by Anton on Unsplash

Vizionare placuta


Kudika
5 August 2021
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri