Săptămâna a 12-a de sarcină: cum crește bebelușul și care sunt simptomele mamei

Te afli în săptămâna a 12-a de sarcină și constați că te apropii cu repeziciune de finalul primului trimestru de gestație. Bebelușul continuă să crească și parcurge o serie de elemente noi în dezvoltarea sa, iar corpul tău resimte anumite modificări ce fac ca sarcina să devină tot mai vizibilă. Te invităm să descoperi cum se dezvoltă bebelușul și ce se întâmplă cu corpul tău în săptămâna a 12-a de sarcină.

Săptămâna a 12-a de sarcină: cum crește bebelușul

Micuțul are acum 5-7 cm și cântărește aproximativ 15 g, fiind de dimensiunile unui cartof mic sau ale unui fruct kiwi. Organele vitale continuă să se dezvolte, ochii se tot apropie, urechile migrează tot mai mult către poziția lor finală, iar capul este acum de dimensiunile corpului.

Mușchii și oasele continuă să se dezvolte, iar intestinele cresc atât de rapid încât se pot observa deja la nivelul cordonului ombilical. Imediat ce abdomenul va mai crește, intestinele se vor retrage în cavitatea abdominală.

Măduva osoasă începe să producă celule albe în jurul săptămânii a 12-a de sarcină, acestea fiind deosebit de importante pentru susținerea sistemului imunitar ce va fi intens încercat la naștere și imediat după, atunci când bebelușul se va afla în mediul exterior uterului, plin de provocări microbiene și nu numai.

Retail jobs

Tot în săptămâna a 12-a de sarcină încep să se formeze amprentele degetelor, apar sprâncenele, se formează unghiile și încep să crească, iar pleoapele sunt complet dezvoltate și se pot închide.

Sistemul nervos se dezvoltă în continuare cu repeziciune și deja putem vorbi despre un aspect deosebit de important care este observat în săptămâna a 12-a de dezvoltare intrauterină și anume apariția primelor reflexe. Așadar bebelușul poate să închidă și să deschidă pleoapele, pumnii și tot acum începe să se instaleze și reflexul de supt.

Dacă mămica va pune mâna pe burtica sa, foarte posibil ca micuțul să se miște către aceasta, chiar dacă gravida încă nu simte mișcările bebelușului.

Săptămâna a 12-a de sarcină: ce se întâmplă cu corpul tău

Dacă până acum nu te-ai confruntat cu refluxul gastroesofagian, ei bine acesta poate să apară în această săptămână ori să se intensifice dacă ai avut deja perioade de reflux. Tocmai pentru că în sarcină hormonii participă la relaxarea sfincterului dintre stomac și esofag, iar mai târziu uterul mărit va conduce la formarea unei presiuni abdominale, așadar din săptămână în săptămână ne așteptăm să apară acea senzație de arsură în spatele sternului (pirozis, simptom cauzat de refluxul gastroesofagian).

Sânii continuă să rămână sensibili, vascularizația tot mai vizibilă sub piele, iar mameloanele se pot închide la culoare. De asemenea, există și alte zone ale pielii care se vor pigmenta în sarcină, putând să apară pete la nivelul feței (masca gravidică), linia dintre pube și ombilic poate deveni evidentă și pigmentată, la fel și zonele încheieturilor precum coatele, genunchii, gleznele.

Celelalte simptome de sarcină de până acum se mențin, însă odată cu intrarea în trimestrul 2 majoritatea se vor diminua până la dispariție. Dealtfel, trimestrul 2 reprezintă cea mai ușoară perioadă a sarcinii.

Recomandări pentru tine în a 12-a săptămână de sarcină:

Înainte de toate vorbește cu medicul tău despre ceea ce ar trebui să faci în această perioadă și explică-i sfaturile despre care ai aflat deja, pentru a te asigura că sunt potrivite pentru tine.

Cele mai comune sfaturi pentru femeile însărcinate în săptămâna a 12-a constau în:

  • încearcă să dormi cu picioarele ridicate pe o pernă: în felul acesta vei diminua senzațiile de leșin, stările de oboseală sau de amețeală și totodată vei reduce riscul de formare a varicelor;
  • evită să te expui noxelor toxice de orice fel și ai grijă la produsele de igienă pe care le folosești, dar și la cele de curățenie - să fii sigură că acestea nu au efecte toxice asupra corpului tău;
  • încearcă să mănânci puțin și des pentru a evita intensificarea simptomelor de reflux gastroesofagian;
  • alege o alimentație cât mai sănătoasă, chiar dacă se spune că în sarcină trebuie să mănânci cât doi. Este foarte important să variezi nutrienții și să eviți să consumi doar calorii. Așadar îndreaptă-te către o dietă bogată în fructe, legume, lactate, cereale integrale, carne și ouă. Ai grijă la produsele crude, fermentate, unele dintre acestea prezintă risc decontaminare. Asigură-te că îți procuri alimentele din surse sigure și verificate.
  • consuma suficientă apă în fiecare zi, hidratarea este foarte importantă și, în plus, bebelușul tău va avea tot mai mult nevoie de lichidul amniotic ce îl înconjoară.
  • fă mișcare în fiecare zi, aceasta fiind reprezentată în special de plimbări ușoare;
  • încearcă să-ți rezervi timp pe parcursul zilei de a trage un pui de somn;
  • lasă-l pe soț sau pe alte persoane care te pot ajuta să care cumpărăturile și să realizeze treburile ce consumă prea multă energie sau necesită ridicarea unor greutăți;
  • poartă mască de protecție în zonele aglomerate și neventilate corespunzător sau în jurul persoanelor pe care le știi bolnave în acel moment, cum ar fi persoanele răcite;
  • evită băile fierbinți și este bine să urmezi acest sfat pe tot parcursul sarcinii;
  • evită pe cât posibil stresul. Dacă locul tău de muncă prezintă responsabilități foarte stresante pentru tine, încearcă să ceri ajutorul, să delegi și alte persoane pentru acele responsabilități sau să ceri superiorului să te mute pe o altă activitate mai potrivită pentru o femeie însărcinată.
  • ca un plus, adoptă tehnici de relaxare și de alungare a stresului, cum ar fi meloterapia, plimbările în natură, urmărirea unui film de comedie, cititul unei cărți care îți face plăcere. Dacă vrei să optezi pentru aromaterapie sau alte terapii naturiste ori complementare, discută întâi cu medicul tău dacă acestea sunt potrivite pentru tine.
  • evită consumul de alcool și fumatul, inclusiv fumatul pasiv, iar această regulă trebuie, de asemenea, să încerci să o respecți pe tot parcursul sarcinii.
  • evită orice activitate cu risc de căzătură sau de lovitură.
  • continuă să iei suplimentele prenatale.

Săptămâna a 12-a de sarcina: sfaturi pentru tată

Dacă nu te-ai gândit până acum să-i faci soției tale un masaj, ei bine poți învăța, căci masajul brațelor, picioarelor și umerilor este foarte relaxant pentru viitoarea mămică și chiar are nevoie de astfel de momente.

Preia asupra ta majoritatea responsabilităților care țin de casă, cum ar fi curățenia, cumpărăturile și mai ales căratul acestora, drumurile stresante ori obositoare, îngrijirea animalelor de companie, dar și responsabilități legate de ceilalți copii, dacă în familia voastră există deja. Mesajul ar fi să încerci să-i acorzi cât mai mult timp de odihnă, cât mai multe motive de voie bună și protecție față de posibile accidente pentru viitoarea mămică.

Sursa foto articol: Natalia Deriabina/ shutterstock.com

Vizionare placuta


Descriere Iulia Maftei – Kudika.ro

 

Încă de când mă aflam pe băncile Facultății de Medicină Carol Davila, am constat că dincolo de a cunoaște știința...

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri