Conform studiului calitativ realizat de Exact Cercetare si Consultanta in luna noiembrie, mancarea gatita in casa este perceputa ca fiind mai sanatoasa,”mai sigura” decat alte preparate, deoarece ingredientele sunt usor de controlat. In plus, mancarea gatita reprezinta cea mai buna alegere deoarece ”gustul primeaza”, preferinta pentru mancarea gatita fiind vazuta de asemenea ca o ”mostenire din familie”, ca un obicei pe care romanii il urmeaza pentru ca asa au fost obisnuiti inca din copilarie.

Păr hidratat, sănătos și ușor de pieptănat? Se poate!

Chiar daca mancarea gatita este considerata sanatoasa, trebuie subliniat insa faptul ca aceasta este una satioasa, condimentata si, mai ales, bogata in grasimi”, afirma Denisa Iacoboaea, coordonatorul studiului.

Obiceiuri alimentare actuale: principalele mese ale zilei sunt sarite sau inlocuite cu gustari

Desi este considerata cea mai importanta masa a zilei, micul dejun este insa si cel mai neglijat, acest lucru datorandu-se lipsei timpului. Cei mai multi respondenti afirma ca prefera sa sara peste micul dejun sau sa il inlocuiasca cu ceva ce poate fi servit rapid (covrig, mar, iaurt cu cereale, sandwich). Cafeaua este insa cel mai des intalnit substitut al micului dejun.

Referindu-ne de aceasta data la pranz, acesta este asociat in majoritatea cazurilor cu ”o masa calda”. Indiferent ca este vorba de mancare gatita in casa sau cumparata/ comandata, mancarea consumata in acest moment al zilei trebuie sa fie calda si satioasa, fiind pentru multi prima masa a zilei. Pranzul pare sa fie masa cea mai respectata a zilei, si acest lucru deoarece persoanele care au munca de birou, beneficiaza de o pauza in vederea servirii mesei principale.

Foto interior si prima pagina: afine, Shutterstock

Pentru cina, moment asociat cu timpul dedicat familiei, se prefera o masa usoara, mai degraba o ”gustare”. Insa lipsa timpului ii face pe respondenti si in acest caz sa isi incalce principiile, consumand orice, fara a tine cont de restrictii.

Pe langa mesele principale ale zilei, gustarile sunt regasite frecvent in meniul zilnic al respondentilor. In zilele agitate, gustarile dintre mese le inlocuiesc chiar pe acestea. Astfel, inainte de pranz, romanii isi potolesc foamea cu fructe si “rontanele”, iar dupa ora pranzului sunt preferate dulciurile si fructele/semintele uscate”, sustine Denisa Iacoboaea, Qualitative Researcher Executive la Exact Cercetare si Consultanta.

Cum si-ar dori insa romanii sa arate meniul lor zilnic?

Daca pentru micul dejun sunt mentionate alimentele bogate in nutrienti (calorii, proteine, carbohidrati), ce pot asigura energia pentru intreaga zi, pranzul ar trebui sa contina doua feluri de mancare - o ciorba/ supa si carne cu garnitura. Ultima masa a zilei este vazuta insa de respondenti ca una compusa dintr-o mancare slaba caloric, usor de digerat, pentru a nu avea efecte negative asupra organismului/ sistemului digestiv pe parcursul noptii (supa, lactate usoare, peste etc.).

Se constata insa dorinta respondentilor de a include si alte alimente in actualul lor meniu sau de a le inlocui pe cele existente cu unele “mai sanatoase”, precum: alimente bio (fructe, legume proaspete, carne ”de curte”), mai multa mancare gatita in casa, dulciuri sanatoase - de casa.


Alimentatia zilnica - ingrijorari:

Cel mai des intalnite griji sunt cele legate de cantitatea de e-uri/ conservanti continute de produse, numarul de calorii, cantitatea de zahar, hormonii de crestere si provenienta produselor.

Pentru romani, manacarea sanatoasa se traduce prin: fara zahar, fara grasimi, fara e-uri, neprocesat, natural, din curtea taranilor, verde, proaspat, curat, combinatii corecte, cumpatare, echilibru.


Principii dezirabile privind o alimentatie sanatoasa

  • Calitatea alimentelor/ produselor sa se traduca prin naturalete, prospetime, lipsa conservantilor/ e-urilor, cantitati mai mici de adaosuri de zahar si grasimi
  • Nivelul de procesare sa fie cat mai redus
  • Orientarea spre alimente ce provin de la furnizori siguri,”de la tarani”
  • Respectarea momentelor de consum ale anumitor alimente (spre exemplu, produsele cu un nivel crescut de nutrienti trebuie consumate in prima parte a zilei)
  • Combinarea corecta a alimentelor (doar alimentele care au acelasi timp de digestie pot fi consumate impreuna)
  • Respectarea celor trei mese principale ale zilei si a gustarilor dintre acestea


Cele mai sanatoase alimente in viziunea romanilor

Fructele si legumele primesc eticheta de ”sanatos” doar atunci cand sunt in stare proaspata/ naturala si sunt cumparate de la o sursa sigura (piata, tarani). Produsele lactate sunt de asemenea mentionate ca fiind sanatoase, in special iaurturile si branzeturile. Acestea trebuie sa contina o cantitate medie de grasime (nici dietetice, nici cu nivel maxim). La randul lor, ouale si carnea sunt vazute tot ca produse care nu trebuie sa lipseasca dintr-un stil alimentar sanatos. Pentru carne, este preferata cea slaba alba sau rosie, fiind insa considerata a fi sanatoasa doar daca este ”curata, de curte”. Carnea din comert, in special cea de pui si peste, inspira ideea de injectare cu hormoni, respectiv metale grele etc.

Privind de aceasta data spre gustari, cerealele integrale sunt considerate a fi sanatoase si ideale pentru micul dejun, in combinatie cu produsele lactate, deoarece nu contin aditivi, adaos-uri de zahar etc. Important de mentionat este faptul ca acestea sunt percepute ca fiind sigure atunci cand sunt cumparate de la plafar.

Germenii (de grau, ovaz, ceapa, ridichi) au inceput sa fie la mare cautare datorita continutului ridicat de vitamine. Sunt considerate ca fiind alimente sanatoase, deoarece pot fi consumate in stare naturala.

Produsele apicole (mierea, polenul) sunt asociate cu ideea de ”tratament” (ex: pentru intarirea sistemului imunitar), in timp ce semintele (nuci, caju, migdale) si fructele uscate dau startul noului trend in materie de alimentatie sanatoasa, fiind considerate ideale pentru gustarile dintre mese sau pentru micul dejun.

Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul a 16 interviuri in profunzime, cu participanti de ambe genuri, cu varste cuprinse intre 20-40 de ani. Analiza a fost realizata in intervalul 10-14 noiembrie 2014.

8 alimente care pot scadea tensiunea arteriala. Tu le mananci?
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: