Profil de designer: George Hojbota

Profil de designer: George Hojbota
Kudika
10 Decembrie 2014

Pentru George Hojbota moda reprezinta un joc, un mod de a fi, o expresie a libertatii sau poate o cale spre perfectiune.

Moda se schimba atat de repede incat, daca vrem sa tinem pasul cu ea ar trebui sa fim asemenea atletilor intr-o cursa de viteza pe o pista lunga. Da, moda se schimba, se hraneste din efemer, insa nu e tocmai a noastra nevoia de schimbare?

Anul 1998 reprezinta anul de debut in lumea fascinanta si teribila a modei, mai intai ca si asistent designer si stilist iar apoi in postura de Creative Director care avea sa conduca liniile de creatie pentru unele dintre cele mai prestigioase branduri romanesti. „Student la Drept fiind, in anul doi am debutat in lumea modei. Universul meu s-a schimbat si, mai apoi, am preferat sa privesc Justitia drept o femeie prost imbracata, sa visez colorat si sa ma joc serios cu linii, forme, lumini sau umbre. Am invatat de la cei mai mari si cei mai buni. Am colaborat cu echipe de oameni extraordinari reusind sa aflu ce inseamna sa transpui o schita intr-un tipar, ce inseamna ca un produs sa te reprezinte in fata consumatorilor, am invatat ca in creatie poti visa fara limite iar in productie trebuie sa ajungi inapoi cu picioarele pe pamant. Datorez oamenilor pe care i-am intalnit tot ceea ce am invatat: sa creez linii vestimentare pentru femeia de cariera, eleganta si rafinata careia se adreseaza Nichi Cristina Nichita si Janine, sa imaginez lenjerie masculina, camasi si rochii fabuloase la Catalin Botezatu, sa lucrez cu denim si piele la Mancetta iar in paralel sa imaginez creatii fantastice, nonconformiste, controversate pentru numele propriu."

Colectiile sale sunt "un adevarat pelerinaj vestimentar," dupa cum ii place sa le descrie chiar George Hojbota. Ele sunt "fie inspirate din vestimentatia armatei germane a secolului al XIX-lea, fie proiectii ale intalnirii virtuale cu personajele din tablourile lui Joan Miro, fie inspirate din calatoriile imaginare pe taramurile fantastice ale ingerilor sau demonilor. Ele sunt, in fond, o extensie a personalitatii, o declaratie de individualism".

Conceptele de creatie oscileaza intre retro si futurist, urban-fantastic, arhitectural-poetic. Relatia intre masculin si feminin este privita ca un joc al seductiei in care dominarea nu este aproape niciodata unilaterala deoarece rolurile se schimba mereu. Masculin-feminin este un joc in care planeaza nevoia de a fi puternic, de a declansa dansuri ale atractiei asezonate cu respingeri magnetice. Controversat, dramatic, spectaculos sunt cuvinte care descriu colectiile George Hojbota.

George Hojbota are prezentari in tara, dar si strainatate la Monte-Carlo, Cannes in Islanda sau Austria. Pe langa premiile de debut, in urmatorii ani este premiat cu distinctiile "Cel mai bun designer roman de avangarda" iar in Taiwan este invitat pentru a i se oferi premiul 1 la un concurs de design vestimentar la care au participat 24 de tari.

Pentru George Hojbota, un designer trebuie sa fie intr-o „permanenta cautare a unor noi moduri de a privi lucrurile, precum si intr-o cautare a frumusetii umane, a personalitatii si a idealurilor, cu scopul de a gasi o cale de a da forma sentimentelor adeseori indescriptibile”.

1. Care este povestea ta? Cum ai decis sa urmezi o cariera in design?

Cariera mea de designer isi are radacinile in trecut, atunci cand, copil fiind, desenam chipuri ale femeilor frumoase, inspirat de marile actrite, adevarate dive ale caror fotografii le gaseam in revista “Cinema”. Povestile lor, frumusetea lor m-au fascinat.

Momentul in care mi-am dat seama, cu adevrat, ca acesta este drum pe care vreau sa il urmez a fost acela in care am primit increderea casei Janine, cel mai mare nume in moda romaneasca la acea vreme. Imi aduc aminte cu emotie de acea perioada si mai ales de deschiderea cu care am fost primit. Mai intai am fost lasat sa observ, sa inteleg, sa învat ce inseamna moda. Atunci mi s-au deschis primele carti despre istoria costumului, acolo am invatat cum sa respiri fashion. Mai departe, insa, debutul pe o scena adevarata de moda il datorez lui Catalin Botezatu, care m-a sustinut timp de 20 de ani.

Pe de alta parte, in momentul in care am cunoscut latura industriala a modei si am inceput colaborarile cu Nichi Cristina Nichita, am avut ocazia sa descopar o noua latura a mea, ca designer. Asadar, aceasta industrie iti permite sa te redescoperi mereu, trebuie doar sa ai curajul sa o iei de la capat de fiecare data.

2. Povesteste-ne, putin, despre colaborarea cu brand-ul cu Nichi

La Nichi ma simt ca acasa, pentru ca lucrez alaturi de o echipa cu care am crescut. Aici am invatat ce inseamna moda ca industrie, ce inseamna productia si vanzarea de articole vestimentare in Romania, ce inseamna un brand cu traditie de 20 de ani in piata romaneasca. Am invatat ce inseamna un business in moda, organizare si planificare. Si, cel mai important, am avut ocazia sa simt ca in Romania se poate construi, ca poate exista un lucru bine facut, care sa fie apreciat la adevarata valoare. Nu in ultimul rand, mi-am insusit trei principii de baza ale procesului de creatie a unui articol vestimentar: calitate, design si un pret de vanzare corect.

Valoarea brandului Nichi este adusa de pasiune, pentru ca hainele sunt create din iubire pentru frumos. Colaborarea mea cu acest brand se bazeaza pe incredere si profesionalism iar daca azi sunt Creative Director la Nichi inseamna ca semnez articole vestimentare pentru mii de femei elegante, pentru femei in a caror natura se regaseste rafinamentul si feminitatea.

3. Care este cea mai scumpa piesa vestimentara realizata de tine vreodata?

Dincolo de valoarea sentimentala a unor articole din diverse colectii pe care le-am semnat, cea mai scumpa piesa vestimentara la care am lucrat este una realizata impreuna cu echipa Nichi si este o replica a unei rochii purtate regina Maria, care se afla expusa la Muzeul Alexandru Ioan Cuza din Iasi.

4. Anul acesta veti urca din nou pe scena Bucharest Fashion Week. Ce veti prezenta anul acesta pe podiumul BFW?

Anul acesta voi prezenta o colectie all black. Am cautat sa ma apropii cat mai mult de nevoia femeii de a fi spectaculoasa, de a fi o aparitie. La urma-urmei, orice piesa vestimentara o poti purta cu usurinta si poate atrage atentia, daca adaugi atitudine si parfumul preferat. Traim intr-o lume fascinanta in care fiecare zi poate fi o poveste iar pentru intalinrea cu personajele din ea ai nevoie de un spirit liber, de creativitate si de un outfit pe masura.

Asadar, anul acesta la Bucharest Fashion Week voi aduce mantouri cu gulere supradimensionate din stofe mate si piele, texturi fronsate, lucioase ori transparente, franjuri, asimetrii si suprapuneri cu aspect aparent neglijent, rochii din voal, plasa si piele pentru nopti magice. Scopul este de a oferi femeii un look misterios si sofisticat, de a o transforma intr-un personaj puternic, devorator.

5. Ce ne poti spune despre vanzarile din 2014 (comparativ cu 2013)?

Anul 2014 este un an in care marketingul, strategiile de vanzare si intarirea notorietatii si-au spus cuvantul, astfel incat previziunile de anul trecut privind cresterea vanzarilor in acest an a fost una corecta. Un an al succesului as putea spune.

6. Si pentru 2015 care este targetul?

Pentru 2015 am multe proiecte, va fi un an plin ceea ce ma va mentine in forma. Prin natura muncii mele sunt implicat in aspecte diverse, de la estetica la vanzari, de la arta la industrie, asadar va fi un an in care profesionalismul, increderea si experienta vor fi cele care vor determina succesul anului 2015.

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Setari Cookie-uri