In ultimii ani a castigat teren din ce in ce mai mult conceptul de meditatie constienta, care deriva din tehnicile budiste Vipassana, si care presupune practicarea meditatiei centrata pe atentia catre ceea ce se intampla in prezent, observatia gandurilor, sentimentelor si senzatiilor de moment si acceptarea lor, fara a-ti face mustrari de constiinta pentru acest lucru.

Par deshidratat, aspru si lipsit de stralucire? Am gasit solutia!

meditatie
Foto: Kite_rin, Shuttertsock

Suntem din ce in ce mai ocupati in prezent, avem multe sarcini de indeplinit, termene limita de respectat si la o prima vedere pare dificila integrarea meditatiei in ritualurile tale zilnice, insa beneficiile aduse fac sa merite acest lucru: anxietate diminuata, productivitate crescuta, decizii inspirate, performante academice, somn de calitate, memorie imbunatatita, risc scazut de infarct etc. In general sunt recomandate pana la 45 de minute de meditatie zilnica, dar daca ai un stil de viata foarte alert, atunci sunt suficiente si 20 de minute.

Desi gasesti peste tot informatii despre cum anume poti medita, iata cateva trucuri care te pot ajuta sa incepi cu succes acest obicei benefic.

Incepe cu doar 10 minute

O parere des intalnita, insa neadevarata, este aceea ca pentru a medita ai nevoie de ore intregi. Cu siguranta, cu totii avem un program incarcat si pe alocuri haotic si pare foarte dificil, aproape un lux, sa gasesti timp pentru asa ceva. Tocmai de aceea, pentru inceput, gaseste 10 minute in care poti sta sa meditezi. Iti poti seta un timer pentru a fi sigur/a ca nu pierzi notiunea timpului sau iti poti instala anumite aplicatii pe telefon, speciale pentru meditatie, care sa te ajute in acest sens.

Limiteaza lucrurile care te-ar putea distrage

Ideal ar fi sa gasesti un loc linistit, unde sa nu poti fi deranjat/a. Cel mai bine este sa iti lasi telefonul in alta camera, ori, daca te folosesti de o aplicatie instalata pe acesta, treci pe modul silentios, pentru a nu fi distras/a de notificari, apeluri sau alte mesaje.

Fa-te comod/a

Adopta o pozitie confortabila, relaxata, insa nu te intinde pe spate, pentru ca exista riscul sa adormi. Cel mai bine este sa te asezi pe un scaun, picioarele sa iti atinga podeaua iar bratele sa stea relaxate in poala sau pe langa corp, cat mai relaxate cu putinta. Daca doresti, poti inchide ochii, insa nu este obligatoriu.

Concentreaza-te asupra unui singur lucru

Pentru a face cat mai usoara initierea in meditatie, mintea ta trebuie sa se concentreze doar asupra unui lucru, cum ar fi respiratia, o imagine de pe perete, un cuvant, un sunet. Daca iti vine greu sa ramai prezent/a, poti incerca sa iti numeri respiratiile.

Constientizeaza atunci cand iti pierzi concentrarea

Daca te napadesc tot felul de ganduri sau iti sta mintea la intalnirea de maine sau petrecerea de saptamana viitoare, intampina si goneste fiecare gand cu un cuvant sau expresie, cum ar fi “buna si la revedere”. Astfel vei putea constientiza ca acestea te distrag si iti poti aduce mintea in momentul prezent, pentru a reincepe meditatia. Este normal sa simti frustrare, mai ales atunci cand esti incepator, atunci cand iti simti constientul invadat de ganduri iar mintea ta este departe de a fi calma. Pe langa frustrare, este posibil sa simti oboseala, descurajare sau chiar furie. Trebuie sa intelegi ca aceste sentimente sunt normale si cheia succesului este sa le accepti. Cu siguranta si altii au mai trecut prin asa ceva.

Practica regulat

Beneficiile apar in timp, in urma practicarii regulate a meditatiei. In mod similar adoptarii unui obicei sanatos, si in acest caz este nevoie de consecventa si seriozitate. Un truc deosebit de util este sa lipesti momentul meditatiei de un ritual deja bine stabilit, cum ar fi spalatul pe dinti dimineata devreme, sau dupa ce iti bei cafeaua ori ai terminat sedinta de yoga.

Foto prima pagina: Nadya Lukic, Shutterstock

Cum sa ai o viata de cuplu fericita cu aceasta meditatie simpla
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: