Schimbările pe care nu e niciodată prea târziu să le faci pentru sănătatea ta

Schimbările pe care nu e niciodată prea târziu să le faci pentru sănătatea ta
Kudika
6 Martie 2019

Nu există un termen de valabilitate, mai ales atunci când vine vorba de sănătatea ta.

Ai tendința, de multe ori, să crezi că este prea târziu să te apuci de o activitate nouă, să faci altceva, să schimbi lucrurile care nu îți plac. Te gândești că le-a trecut vremea și că nu mai are sens acum să te ocupi de ele.

Horoscopul SANATATII: descopera ce iti rezerva astrele in aceasta saptamana

Dar adevărul este altul: nu există un termen de valabilitate, mai ales atunci când vine vorba de sănătatea ta. Nu este prea târziu să începi să te preocupi mai mult de tine și de binele tău fizic și mental. Iar lista de schimbări de mai jos este menită să te motiveze și să-ți dea acel imbold de care poate ai nevoie.

Apucă-te de sport

Da, asta este o activitate pe care chiar o poți face oricând, important este să te apuci de ea. Chiar dacă nu ai mai exersat până acum. Chiar dacă o să ți se pare foarte greu la început.

Sportul te ajută să îți controlezi greutatea, să ai un trup bine tonificat și să îți îmbunătățești rezistența la efort. Altfel spus, mișcarea practicată în mod constant te va salva în situațiile în care trebuie să urci zeci de trepte sau să mergi mulți kilometri pe jos. De asemenea, sportul te ajută să te deconectezi și să reduci stresul, stimulând producția de endorfine, acei neurotransmițători care au rolul de a-ți da o stare de bine.

Și nu îți imagina că trebuie să fii vreun atlet de performanță. În primul rând, trebuie să te apuci de treabă și să faci mișcare cât mai des cu putință, fie că este vorba de alergările ușoare în parc, de mersul la sală sau la yoga ori de practicarea unor sporturi de echipă. Iar intensitatea poate crește în timp. Până la urmă, fiecare om este activ în ritmul său și trebuie încurajat să se țină de acest plan.

Poartă aparat dentar

Sunt persoane care se gândesc prea mult la ce vor spune alții decât la propria sănătate și care, din acest motiv, ajung să se confrunte cu diferite afecțiuni. Este și cazul celor care nu poartă aparat dentar la momentul potrivit și care, în timp, își dau seama că au probleme cu dantura și că au nevoie de el.

Ce face un aparat dentar? Rolul său este să corecteze așezarea dinților și mușcătura din punct de vedere ortodontic. Poziționarea lor necorespunzătoare poate duce la apariția cariilor și a altor probleme ale danturii, de la sensibilizarea rădăcinilor dinților și până la pierderea lor (care mai poate fi cauzată și de parodontoză, acea afecțiune care apare ca urmare a depunerii plăcii bacteriene și a unei igiene orale necorespunzătoare).

De asemenea, mușcătura corectă între partea superioară și cea inferioară este foarte importantă, pentru că altfel te vei confrunta cu dificultăți de vorbire și îți va fi greu să mesteci alimentele (ceea ce va duce la apariția unor probleme digestive).

Purtarea aparatului dentar nu este influențată de vârstă: atât copiii, cât și adulții îl pot utiliza. În plus, dacă te interesează și partea estetică, trebuie să știi că acum există multe modele de aparat dentar invizibil, așa că nu va trebui să îți mai faci griji că porți unul.

Fă-ți în fiecare an controlul de rutină și analizele medicale

Spune drept: când ți-ai făcut ultima dată analizele de sânge? Sau testul Papanicolau? Și de când n-ai mai trecut pe la cabinetul stomatologic? Ei bine, dacă a trecut ceva timp de la ultimul tău control, ar fi cazul să-ți faci măcar o evaluare de rutină.

Și da, știm cât de greu este să te mobilizezi pentru a merge la doctor, în special atunci când nu ți se pare că ai vreo problemă și că nu ai de ce să te duci. Însă este important să știi cum stai cu sănătatea și ce poți face pentru a-ți îmbunătăți condiția. În plus, gândește-te că sunt multe probleme care nu prezintă simptome, așa că rolul acestor controale și analize regulate este acela de a te asigura că ești bine și de a preveni, dacă este cazul, eventualele complicații ale unor afecțiuni.

Odihnește-te cum trebuie

Mai importantă decât cantitatea, adică cele șapte-opt ore de somn recomandate în fiecare noapte, este calitatea odihnei. Altfel spus, este important să dormi fără întreruperi, să ai un program de care să te ții și să te trezești fără să ai senzația că ești și mai epuizată decât te simțeai când te-ai pus în pat.

Somnul ar trebui să fie o prioritate pentru tine, pentru că știi, desigur, câte efecte negative are lipsa odihnei asupra stării de sănătate. Nu te mai poți concentra deloc, nu mai dai randament nici la muncă, uiți tot felul de lucruri și ești irascibilă. Pentru a preveni o astfel de situație, încearcă să te relaxezi cât mai mult înainte de culcare: fă un duș cald, scade intensitatea luminii din casă și evită să te mai uiți în ecrane (telefon, laptop, TV). Lumina lor albastră îți poate perturba calitatea somnului.

Acestea fiind spuse, este timpul să îți pui sănătatea pe primul plan! Chiar nu este niciodată prea târziu să faci o schimbare și să te preocupi mai mult de tine și de starea ta.

Sursa foto: Shutterstock.com

Horoscopul SANATATII: descopera ce iti rezerva astrele in aceasta saptamana

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: