8 nutrienți care îmbunătățesc sănătatea ochilor

Văzul este, probabil, cel mai important dintre simțuri. Iată cum poți să susții sănătatea ochilor tăi prin intermediul alimentației.

În cazul oamenilor, văzul este cel mai important dintre cele 5 simțuri. Sănătatea ochilor este strâns legată de sănătatea generală a individului, dar există câțiva nutrienți de o importanță covârșitoare pentru vedere, care ajută la conservarea funcției vizuale, protejează structurile ochiului împotriva radiațiilor UV și reduc incidența apariției bolilor degenerative legate de vârstă.

Afecțiuni oftalmologice frecvente

Riscul de apariție a afecțiunilor oftalmologice crește odată cu înaintarea în vârstă. Cele mai frecvente dintre acestea sunt:

  • Cataracta: apariția cataractei este principala cauză de pierdere a vederii la nivel mondial;

  • Retinopatia diabetică: se asociază cu diabetul și apare ca urmare a deteriorării vaselor de sânge din structura retinei;

    Kudika Tarot
  • Xeroftalmia: o secreție redusă de lacrimi determină uscarea ochilor, disconfort și afectarea vederii;

  • Glaucomul: este cauzat, in general, de cresterea presiunii intraoculare si poate determina deteriorarea nervilor optici;

  • Degenerescența maculară: asociată vârstei, această deteriorarea a retinei este principala cauză de orbire în țările dezvoltate.

Iată 8 nutrienți care îmbunătățesc sănătatea ochilor:

Vitamina A

Carența de vitamina A este una dintre cele mai frecvente cauze ale orbirii la pacienții din țările dezvoltate. Vitamina A este esențială pentru buna funcționare a fotoreceptorilor din structura ochiului. Carența de vitamina A se asociază unei vederi deficitare pe timp de noapte, xeroftalmiei și, uneori, altor simptome, în funcție de cât de pronunțat este deficitul.

Vitamina A este disponibilă exclusiv în produsele de origine animală, cele mai bogate surse fiind reprezentate de ficat, gălbenușul de ou și lactate. Pe de altă parte, carotenoizii disponibili în multe alimente de origine vegetală pot furniza aproximativ 30% din necesarul zilnic de vitamina A.

Luteina și zeaxantina

Luteina și zeaxantina sunt antioxidanți cunoscuți și sub denumirea de pigmenți maculari. Ei sunt concentrați la nivelul maculei - zona centrală a retinei, unde se află majoritatea fotoreceptorilor. Cele două substanțe au un rol protector împotriva unora dintre radiațiile nocive ale razelor solare: lumina albastră.

Un aport zilnic adecvat de luteină și zeaxantină se asociază, conform studiilor, unei reduceri cu până la 43% a riscului de degenerescență maculară. Printre sursele cele mai bogate în cele două substanțe se numără spanacul, kale, pătrunjelul, fisticul, mazărea, gălbenușul de ou, porumbul dulce și strugurii negri.

Acizii grași Omega-3

Acizii grași omega-3 cu lanț lung, EPA și DHA, sunt importanți pentru sănătatea ochilor. DHA se regăsește în cantități mari la nivelul retinei și este important în dezvoltarea ochilor și a creierului în timpul vieții intrauterine și postpartum, motiv pentru care un aport insuficient este asociat problemelor oftalmologice la copii.

Un aport adecvat de EPA și DHA timp de 3 luni contribuie la reducerea simptomelor de xeroftalmie, dar nu este singurul beneficiu al celor doi compuși. Studiile au demonstrat că un aport de minimum 500 mg acizi grași Omega-3 reduce riscul de retinopatie diabetică. Principala sursă alimentară de EPA și DHA este peștele gras. Suplimentele derivate din pește și alge sunt disponibile pe scară largă.

Acidul gama-linolenic

Acidul gama-linolenic este un acid gras Omega-6 disponibil în cantități relativ mici în dieta omului modern. Principala sursă de acid gamma-linolenic este uleiul de primula. Există un studiu care a demonstrat că administrarea unei doze zilnice de ulei de primula cu 300 mg acid gama-linolenic timp de 6 luni determină ameliorarea senzației de ochi uscați.

Vitamina C

Ochii au nevoie de o cantitate mare de antioxidanți, fiind mai pretențioși, din acest punct de vedere, decât alte structuri ale organismului. Concentrația de vitamina C din umoarea apoasă este mai mare decât în orice altă structură a corpului uman și e direct proporțională cu aportul zilnic. Conform studiilor, persoanele care suferă de cataractă au o cantitate redusă de antioxidanți în organism. Vitamina C pare să aibă un rol protector, reducând riscul de apariție a cataractei.

Vitamina E

Vitamina E este un antioxidant care protejează acizii grași împotriva proceselor oxidative. Având în vedere faptul că retina are o cantitate mare de acizi grași în structura sa, un aport adecvat de vitamina E este important pentru sănătatea ochilor.

Printre cele mai bune surse alimentare de vitamina E se numără migdalele, semințele de floarea-soarelui și uleiurile din semințe, de tipul uleiului de in.

Zincul

Ochii conțin o cantitate mare de zinc, care pare să fie implicat în mecanismele de formare a pigmenților vizuali de la nivelul retinei. Deficitul de zinc se asociază scăderii acuității vizuale pe timp de noapte. De asemenea, există un studiu care a demonstrat că administrarea suplimentelor de zinc la persoanele vârstnice care suferă de degenerescență maculară a încetinit evoluția bolii.

Obiceiurile sănătoase de viață pot preveni multe afecțiuni cronice, inclusiv pe cele oftalmologice. O alimentație sănătoasă este de ajutor și pentru păstrarea acuității vizuale.

Sursa foto: Shutterstock

Vizionare placuta


Kudika
2 Octombrie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri