Indemn la varietate, echilibru si moderatie

Indemn la varietate, echilibru si moderatie
Kudika
27 Decembrie 2010

Sarbatorile de iarna bat la usa si, o data cu ele, si mesele imbelsugate si tentatiile culinare de tot felul. Cum sa poti sa alegi si sa te opresti la timp cand bucatele iti fac cu ochiul din toate directiile? Se spune ca nu exista mancaruri rele, ci doar stiluri de alimentatie nesanatoase. Desi multi dintre noi intelegem ideea de alimentatie variata, echilibrata si moderata, unora ne este greu sa o punem in aplicare.

Sarbatorile de iarna bat la usa si, o data cu ele, si mesele imbelsugate si tentatiile culinare de tot felul. Cum sa poti sa alegi si sa te opresti la timp cand bucatele iti fac cu ochiul din toate directiile?

Se spune ca nu exista mancaruri rele, ci doar stiluri de alimentatie nesanatoase. Desi multi dintre noi intelegem ideea de alimentatie variata, echilibrata si moderata, unora ne este greu sa o punem in aplicare.

Tanjim dupa varietate, dupa diversitate, avem in gene aceasta “lupta”. Specia umana s-a dezvoltat in medii naturale in care exista o gama variata de surse de hrana, iar pentru a-si asigura substantele nutritive necesare unei bune functionari a organismului era nevoie sa se infrupte din toate. Si astazi se intampla la fel si ar fi bine daca am reusi sa selectam doar o parte din multitudinea de alimente pe care le avem la dispozitie. Dar nu o facem. Studiile in domeniul alimentatiei sanatoase arata clar ca tendinta este sa mancam mai mult cu cat avem mai multe optiuni.

Ce inseamna o alimentatie echilibrata? Putem pune alaturi o mancare relativ nesanatoasa si una sanatoasa? Plusurile grepfrutului compenseaza minusurile unui ecler apetisant? Ideea ca orice merge cu orice este valabila doar pe hartie. Poti sa planifici sa iei pranzul la un fast food, iar micul dejun si cina sa fie mese sanatoase. Daca aduni substantele nutritive si caloriile pentru o astfel de zi s-ar putea sa nu te alarmeze rezultatul, pe hartie. Alegand cu grija alimentele de la micul dejun si cina, probabil ca vei tine caloriile si grasimile sub control si, totodata, vei oferi si organismului tau substantele nutritive de care are nevoie.

Dar, sa revenim la realitate: cine mananca astfel? Majoritatea celor care aleg sa ia un pranz tip fast food vor gasi o solutie asemanatoare si pentru cina, din pacate.

Moderatia in alimentatie inseamna, in general, sa nu mancam in exces si se refera in mod special la “plusuri”, cum sunt grasimile, dulciurile si alcoolul. Unele persoane pot sa pastreze o punga de fursecuri in dulapul de la bucatarie si sa nu le manance pe toate o data. Pentru altii insa este de neconceput ideea de a manca un singur fursec si prefera uneori sa evite tentatia neaducand-o in casa.

Asadar, exista mancaruri rele sau doar stiluri alimentare nesanatoase? Ambele variante par sa fie valabile. Fiecare dintre noi are propria lista de mancaruri “nesanatoase”. Este alegerea fiecaruia daca mananca aceste alimente si cat de des face acest lucru. In schimb, alimentatia nesanatoasa consta in consumarea unor alimente nesanatoase in cantitati mari si in mod regulat.

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.